eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Wakacje 2016: w biurach podróży pusto

Wakacje 2016: w biurach podróży pusto

2016-06-22 12:50

Wakacje 2016: w biurach podróży pusto

Wakacje 2016 © viperagp - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

Przed nami najświeższa odsłona cyklicznego opracowania Instytutu Badań Rynku Turystycznego TravelDATA dotyczącego wyjazdów turystycznych, które odbędą się w nadchodzącym sezonie letnim. Jego autorzy przyglądają się jak zwykle pierwszemu tygodniowi sierpnia, a więc okresowi tzw. wysokiego sezonu. W najnowszej analizie poruszona została również kwestia nierzetelnych przekazów medialnych na temat kondycji branży turystycznej i jej tegorocznych wyników.

Przeczytaj także: Wakacje 2016: kolejny cios w biura podróży

I. Ostatnie informacje i raporty sprzedażowe nie budują optymizmu branży


Czas płynie, a branża turystyczna w sporej części nadal ma miny nietęgie. Doniesień o 50-60 procentowych wzrostach lotniczej turystyki organizowanej indywidualnie w oparciu o tanie linie, część środowiska słucha niczym bajek o żelaznym wilku. W minionym tygodniu pojawiły się wprawdzie pewne pozytywne informacje odnośnie bieżącej koniunktury sprzedażowej w polskiej turystyce wyjazdowej, ale były one niejednoznaczne i dotyczyły jedynie części indagowanych w tej sprawie osób.

Część z nich z prawdziwym rozrzewnieniem wspomina czasy, gdy w agencjach „drzwi się nie zamykały” i nie bez niepokoju spogląda w swoją przyszłość. To wszystko dzieje się zaś w warunkach historycznie (wg. badań TNS Polska od 22 lat, sic!) rekordowych poziomów wskaźników optymizmu konsumenckiego, czyli TNS Consumer Index. Taka sytuacja w sposób oczywisty rodzi pytania dlaczego tak się dzieje i czego należy oczekiwać w najbliższych miesiącach i tygodniach.

Zanim przejdziemy do wniosków wynikających z rozpoznawczych rozmów z agentami, warto jeszcze w skrócie wrócić do czynników niezbędnych do dobrej sprzedaży w turystyce, ale też w wielu innych dziedzinach.

fot. viperagp - Fotolia.com

Wakacje 2016

Branża turystyczna z prawdziwym rozrzewnieniem wspomina czasy, gdy w agencjach „drzwi się nie zamykały” i nie bez niepokoju spogląda w swoją przyszłość.



Kluczowe są „kasa” i dobre chęci konsumentów


Mówiąc bardzo kolokwialnie do dobrej sprzedaży potrzebna jest tzw. „kasa” oraz chęci do zakupu. Kasa wprawdzie jest i to w ilości większej niż kiedykolwiek (średnio statystycznie), ale z chęciami jest już sporo kłopotów. Pojawiły się bowiem dwa poważne czynniki zniechęcające do konsumpcji usług turystycznych, z których jeden to obawy przed terroryzmem, a drugi to wpływ wykorzystywanych do bieżącej walki politycznej zmasowanych niekorzystnych przekazów medialnych, zmierzających do przekonania Polaków o niewłaściwym rozwoju sytuacji w kraju i negatywnych perspektywach polskiej gospodarki, czyli w skrócie: „wszystko źle, wszystko do bani i zaraz wszystko się zawali”.

Kwestią terroryzmu zajmiemy się bliżej w materiale w przyszłym tygodniu, a dziś tematem będzie kwestia druga. Czas po temu jest wyśmienity, bo właśnie pod koniec tygodnia mieliśmy prawdziwy wysyp ważnych danych gospodarczych za maj odzwierciedlających bieżącą koniunkturę gospodarczą.

Jak media przerabiają dobre wyniki na fatalne


Tak jak już wcześniej sygnalizowaliśmy wyniki za maj (weekend Świąt Bożego Ciała) - podobnie jak za marzec (Święta Wielkanocne) stały się powodem bardzo negatywnych komentarzy na temat polskiej gospodarki, gdyż dziennikarze szczególnie polubili ostatnio porównywanie miesięcy z liczbą dni roboczych zmniejszoną przez dni wolne z miesiącami dłuższymi. Gdy natomiast sytuacja staje się odwrotna (np. w kwietniu) wtedy na temat wskaźników zapada zwykle cisza.
Mają oni jednak coraz trudniejsze zadanie gdyż gospodarka nieco przyspiesza i nawet wyniki krótszych miesięcy stają się lepsze od zeszłorocznych dłuższych.

Ale i na to znaleziono sposób. Oto w zasadzie zaprzestano porównywania rok do roku danych rzeczywistych na rzecz porównywania danych rzeczywistych z teoretycznymi przewidywaniami przepytywanych w tym celu ekspertów. Te zaś są dziwnym trafem tak wyśrubowane, że rzeczywistym zawsze do nich coś brakuje i w Polskę idzie nagłaśniany negatywny przekaz, że jest coraz gorzej.

To tak jakby na Euro 2016 Polska przegrała dopiero w finale, ale panowie eksperci orzekli, że według nich miała wygrać trzema bramkami więc mamy wielką klęskę, a trenera Nawałkę trzeba natychmiast odwołać. Na uwagi, że jednak jest sukces, bo cztery lata temu grając u siebie nie wyszliśmy z grupy, nikt by się nawet nie zająknął.

Dlatego aby jak najszybciej zakończyć ten wstydliwy temat (póki co chyba jako jedyne źródło w naszym kraju) TravelDATA niejako w odróżnieniu od nowej maniery porównań prezentuje klasyczne porównanie danych rzeczywistych z maja 2016 oraz z maja 2015, czyli takie jakie są podawane wprost przez GUS bez żadnych przekształceń:

fot. mat. prasowe

Dynamika wzrostu

Wszystkie opublikowane ostatnio wskaźniki są lepsze niż przed rokiem.


 

1 2 ... 5

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: