eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Branża turystyczna a wydatki na reklamę I poł. 2015

Branża turystyczna a wydatki na reklamę I poł. 2015

2015-09-20 00:41

Branża turystyczna a wydatki na reklamę I poł. 2015

Największym reklamodawcą były biura podróży © WavebreakmediaMicro - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (10)

Jak wynika z badania zrealizowanego przez Mondial Assistance, w bieżącym roku plany wakacyjne formułowało 16 mln Polaków, z czego niemal 1/3 zamierzało udać się za granicę. Nic zatem dziwnego, że branża turystyczna postanowiła zwiększyć budżety reklamowe. Względem analogicznego okresu roku minionego wydatki na działania promocyjne wzrosły o 16 procent, sięgając 119 mln zł. Największym reklamodawcą były biura podróży – wynika z analizy przeprowadzonej przez dom mediowy Codemedia.

Przeczytaj także: Jak branża turystyczna inwestuje w reklamę?

Jeżeli przyjrzeć się wydatkom bez uwzględnienia branży gastronomicznej, to okaże się, że wzrosły one o blisko 1/4 i wyniosły 88 milionów zł.

W I półroczu bieżącego roku największe budżety reklamowe były domeną biur podróży, które przeznaczyły na promocję ponad 32 miliony zł, co stanowiło 28% wszystkich wydatków branży i jednocześnie było wartością o 3% wyższą od zanotowanej w pierwszych 6 miesiącach ubiegłego roku.

Na drugiej pozycji, z nieco tylko gorszym wynikiem (odpowiednio 26% i 31 milionów zł) uplasował się transport publiczny, koleje i linie lotnicze. Warto podkreślić, że w tym sektorze odnotowano również najpokaźniejszy, bo prawie dwukrotny, wzrost wydatków.

Na trzecim miejscu znalazła się gastronomia, która - podobnie jak transport - wydała na reklamę niemal 31 milionów zł, przy czym w jej przypadku oznaczało to 4-procentowy spadek względem 2014 roku. Na końcu zestawienia znalazły się promocja miejsc noclegowych (12%, 14 milionów) i regionów turystycznych (8% i 9,5 miliona). Ostatnia z wymienionych kategorii była również tą, która zanotowała największy, 21-procentowy, spadek nakładów na reklamę.

Biura podróży najchętniej reklamują swoją ofertę turystyczno-wypoczynkową. W kategorii transport publiczny, koleje i linie lotnicze na swoją reklamę najwięcej przeznaczyła kolej (ponad 16 milionów) wyprzedzając porty i linie lotnicze (11 milionów). W przypadku gastronomii dominują reklamy restauracji, a spośród miejsc noclegowych najchętniej promowały się hotele.

Firmy z sektora turystycznego najczęściej reklamują się w Internecie, gdzie w pierwszej połowie 2015 roku ulokowały 37% swoich budżetów marketingowych. Reklama w tym kanale kosztowała je ponad 43 miliony zł (I – VI 2015 r, źródło: Codemedia), a wzrost w porównaniu z pierwszą połową 2014 roku wynosi 52%. Najczęściej kampanie reklamowe były realizowane w takich portalach jak Wp.pl, Onet.pl i Gazeta.pl.

Drugim najpopularniejszym medium była telewizja, gdzie firmy ulokowały ponad 33 miliony złotych (28% nakładów). Jest to kwota o ok 2% większa niż w ciągu pierwszych 6 miesięcy 2014 roku. Reklamy najczęściej pojawiały się w Polsacie i TVN. Bardzo chętnie wybierany był kanał informacyjny TVN24, wyprzedzając TVP1 i AXN. Wysoko uplasowały się takie kanały tematyczne jak Discovery Channel, National Geographic Channel i Comedy Central.
10% czyli 12 milionów firmy przeznaczyły na kampanie z wykorzystaniem radia, najczęściej w stacjach ogólnopolskich Radiu Zet i RMF FM. Firmy chętnie reklamowały się również w lokalnych edycjach PR3, radia ESKA oraz Vox FM. W porównaniu z analogicznym okresem 2014 rokiem wydano więcej o ok. 9% (4 miliony) – wynika z analizy domu mediowego Codemedia.

fot. mat. prasowe

Wydatki reklamowe z podziałem na media

65% przekazu reklamowego pochodzi z przekazów telewizyjnych oraz internetu.


Niecałe 13 milionów (11%) branża turystyczna przeznaczyła na promocję w magazynach, które zanotowały wzrost – o 20% - w porównaniu z pierwszą połową 2014 roku. W przypadku tygodników i miesięczników firmy wybierały najczęściej „Wprost”, „Politykę” i „Forbes”. Zaraz za nimi uplasował się „Twój Styl”, Newsweek” i „GALA”. Jeśli chodzi o tytuły turystyczne, to najchętniej branża reklamowała się w takich magazynach jak: „Podróże”, „Business Traveller Poland” i „Voyage”. Dużą popularnością cieszyły się periodyki wydawane przez linie lotnicze – „Kaleidoscope” i „Wizz”.

fot. mat. prasowe

Wydatki reklamowe w kategorii Biura podróży

W I połowie bieżącego roku wydatki biur podróży okazały się nieznacznie wyższe od ubiegłorocznych.

fot. mat. prasowe

Wydatki reklamowe w kategorii Gastronomia

Wydatki w kategori Gastronomia okazały się niższe niż w analogicznym okresie roku ubiegłego.


7% budżetów – 8,5 miliona złotych - pochłonęła reklama zewnętrzna. Ponad 4,5 miliona kosztowała promocja w kinach (4% wydatków całej kategorii), a nieco ponad 4 milionów w prasie codziennej. W dziennikach najwięcej budżetów ulokowano w „Gazecie Wyborczej”, tytułach z portfolio Polska Press i „Super Expressie”.

fot. mat. prasowe

Wydatki reklamowe w kategorii Miejsca noclegowe

W przypadku kategorii Mmiejsca noclegowe odnotowano spory wzrost wydatków na reklamę

fot. mat. prasowe

Wydatki reklamowe ogółem

Wydatki w I połowie br. były o 16 procent wyższe niż w I połowie 2014 r.


oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: