eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Strony internetowe: personalizacja w 4 prostych krokach

Strony internetowe: personalizacja w 4 prostych krokach

2014-10-16 13:08

Strony internetowe: personalizacja w 4 prostych krokach

Warto spersonalizować swoją stronę www © Rawpixel - Fotolia.com

W przeszłości byliśmy zalewani reklamami. Aktualnie nie możemy się uwolnić od ogromnej ilości treści dostępnych w sieci. Problem polega na tym, że jeśli Twoi konsumenci zostaną przeciążeni zbytnią ilością zbędnych informacji bardzo szybko przeniosą się na inne, mniej chaotyczne strony internetowe.

Przeczytaj także: Jak wykorzystać Facebook do zwiększenia liczby odwiedzin strony?

Taką sytuację można było zaobserwować w pierwszych dniach inbound marketingu, kiedy wyszukiwanie pozwoliło konsumentom na podejmowanie własnych decyzji, zamiast polegać wyłącznie na przekazach reklamowych. Dzisiaj widzimy kolejną rewolucję w marketingu. Każdego dnia pojawiają się nowe opcje personalizacji stron internetowych oraz możliwości filtrowania opcji zakupowych przez konsumentów.

Na poparcie tej tezy istnieje wiele dowodów. Już od 2009 roku, Google dostarczało wyników wyszukiwania dopasowanych do indywidualnych użytkowników. Aplikacje takie jak Zite czy Flipboard oferują czytelnikom dopasowane kanały treści, które z czasem staja się coraz bystrzejsze w dostarczaniu nowych rezultatów. Na rynku pojawiło się również wiele innych rozwiązań tego typu - Netflix, Pandora i Rdio to tylko kilka przykładów.

Wraz z nadejściem możliwości personalizacji, konsumenci zaczęli oczekiwać, że treści internetowe będą dopasowane do ich potrzeb. Według badan dotyczących doświadczeń użytkowników z siecią przeprowadzonych w 2013 roku przez firmę Janrain, 74% konsumentów ulega frustracji, kiedy po wejściu na stronę internetową nie otrzymają oczekiwanych informacji.

Korzyści płynące ze spersonalizowanej strony internetowej widać od razu: Wyższy poziom konwersji oraz szczęśliwsi klienci.

Skuteczne przeprowadzenie personalizacji wymaga jednak jasnej strategii. Bez niej, cały proceder może stać się tylko kolejną taktyką marketingową. Celem personalizacji jest zmniejszenie „tarcia”, którego doświadczają klienci podczas zakupów online i jednocześnie zwiększenie konwersji. Na początku warto zastanowić się, co prowadzi do negatywnych doświadczeń związanych ze stroną internetową. Następnie, można jeszcze lepiej dopasować się do potrzeb informacyjnych konsumentów.

fot. Rawpixel - Fotolia.com

Warto spersonalizować swoją stronę www

Korzyści płynące ze spersonalizowanej strony internetowej widać od razu: Wyższy poziom konwersji oraz szczęśliwsi klienci.


Obszary personalizacji

Różne rodzaje urządzeń


Zaczniemy od tego, jakże ważnego punktu, w którym często pojawiają się zgrzyty. Trudno mówić o personalizacji, nie wspominając o optymalizacji treści pod urządzenia mobilne. Według badań przeprowadzonych przez Google, 61 mobilnych użytkowników szybko przeniesie się na inną stronę, jeśli od razu nie znajdą tego, czego szukali.

Jeśli Twoja strona nie jest zoptymalizowana pod urządzenia mobilne, z pewnością przyda Ci się porządny redesign nastawiony na mobile. Jeśli strona jest już responsywna, możesz zastanowić się jak dopasować strategię marketingu treści pod urządzenia mobilne. Dla przykładu, użytkownicy mobilni są bardziej nastawieni na akcję od użytkowników desktopów. Spędzają oni również mniej czasu na poszczególnych stronach i oczekują bardzo łatwej nawigacji. Spersonalizuj swoją stronę pod urządzenia mobilne poprzez usunięcie nadmiernej ilości treści, skrócenie formularzy kontaktowych i uwypuklenie elementów prowadzących do konwersji.

Demografia


Oprócz samych doświadczeń ze stroną internetową, bardzo ważną rolę w procesie decyzyjnym odgrywają również dane demograficzne. Ma to znaczenie tym bardziej na rynku B2B, gdzie zakupy odbywają się często w oparciu o lokalizację lub wielkość firmy.

Pomyśl o rekomendacjach lub case studies znajdujących się na Twojej stronie. Część procesu decyzyjnego na rynku B2B polega na sprawdzeniu czy dana firma współpracowała już kiedyś z przedsiębiorstwem „podobnym do mojego”. Jeśli pracujesz na globalnym rynku i lądujesz na stronie oferującej rozwiązania technologiczne, na której znajdują się rekomendacje wyłącznie od małych firm, z pewnością wzbudzi to podejrzenia.

Personalizowanie treści w oparciu o dane demograficzne, może poprawić konwersję również z bardziej praktycznego punktu widzenia. Jeśli posiadasz biura w różnorodnych lokalizacjach, przekierowanie użytkowników do najbliższej placówki również może skrócić proces sprzedażowy.

Psychografia


Dane demograficzne są całkiem łatwo dostępne - wystarczy poświęcić nieco czasu na badania. Z drugiej strony, dane psychograficzne można dostrzec dopiero po jakimś czasie. Im lepiej zrozumiesz profil psychologiczny Twoich klientów, tym lepiej będziesz w stanie odpowiedzieć na pytania, wątpliwości i problemy za pomocą specjalnie dopasowanych treści.

Jednym ze sposobów wykorzystanych przez firmę Intuit Quickbase jest dopasowanie treści na stronie w zależności od liczby wizyt przez poszczególnych użytkowników. Korzyść płynąca z tego jest bardzo prosta. Pozbycie się treści, które nie będą już przydatne dla konsumenta i zapewnienie mu lepszych doświadczeń związanych z marką. Kiedy ktoś pobrał już dany e-book, podczas kolejnej wizyty zobaczy inny baner lub ofertę, która może przypaść mu do gustu.

Timing


Nawet, gdy personalizujesz treści w oparciu o demografię i psychografię, musisz wziąć pod uwagę również to, na jakim etapie procesu zakupowego znajdują się poszczególni klienci. Zmuszanie kogoś do skorzystania z demo jeszcze na etapie poszukiwania informacji może prowadzić do negatywnych doświadczeń.

Na samym początku, klienci wymagają sporo informacji, a dopiero później decydują się skorzystanie z wersji demonstracyjnej lub na zakup produktu. Personalizacja może się tu okazać niezastąpiona. W tym wypadku, Kiedy użytkownik pobierze już jakąś treść i powróci na stronę internetową, kolejnym krokiem będzie zachęcenie go do pobrania demo.

Technologia personalizacji tego typu opiera się na ciasteczkach, czyli informacjach na temat naszych poczynań w Internecie zapisanych w pamięci wyszukiwarki. Oprogramowanie jest w stanie rozpoznać czy odwiedzasz stronę po raz pierwszy, czy może jesteś powracającym użytkownikiem. Narzędzie to znakomicie sprawdza się w dziedzinie marketingu.

Podsumowanie


Konsumenci stawiają czoła większej ilości informacji niż kiedykolwiek wcześniej. Przedsiębiorstwa, które potrafią się przebić i utrzymać wysoką świadomość marki wśród publiczności, to te, które tworzą treści dopasowane do indywidualnych potrzeb klientów i potrafią je dostarczyć w odpowiednim czasie.

Jeśli dopiero zaczynasz przygodę z personalizacją strony internetowej, pamiętaj, że najważniejsza zasada brzmi: Utrzymuj wszystko w prostocie. Nie zmuszaj użytkowników do odszukiwania najważniejszych elementów na Twojej stronie. Zacznij pomału i upewnij się, że każda zmiana będzie służyła na korzyść dla Twoich klientów.

oprac. : Grupa TENSE Grupa TENSE

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: