eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Rynek konsumencki UE w lepszej kondycji

Rynek konsumencki UE w lepszej kondycji

2014-07-09 10:00

Rynek konsumencki UE w lepszej kondycji

Rynek konsumencki UE w lepszej kondycji © Anthonycz - Fotolia.com

Rynek konsumencki w Unii Europejskiej ma się lepiej. Poprawa w szczególnym stopniu widoczna jest na rynkach towarów. W przypadku usług na bardziej optymistyczne statystyki przyjdzie jeszcze poczekać.

Przeczytaj także: Jak polscy internauci postrzegają e-handel?

- Konsument powinien być panem a nie sługą rynku. – powiedział komisarz ds. polityki konsumenckiej Neven Mimica – Opublikowana dzisiaj tablica wyników dla rynków konsumenckich wykazuje, że warunki rynkowe są, ogólnie rzecz biorąc, coraz lepsze dla konsumentów. Pozostaje jednak jeszcze wiele do zrobienia, zwłaszcza w obszarze usług i energii. Obecnie intensywnie współpracuję z moimi kolegami w Komisji w celu rozwiązania tych problemów albo poprzez dyrektywę w sprawie rachunków płatniczych albo pakiet „Łączność na całym kontynencie” czy też ułatwienie zmiany dostawców usług.

Tablica wyników dla rynków konsumenckich 2014:

Dzięki tablicy wyników dla rynków konsumenckich monitoruje się wyniki 52 rynków konsumenckich: od samochodów używanych do zakwaterowania wakacyjnego. Rynki są oceniane przez konsumentów w ogólnounijnym badaniu.

fot. Anthonycz - Fotolia.com

Rynek konsumencki UE w lepszej kondycji

Rynek konsumencki w Unii Europejskiej ma się lepiej. Poprawa w szczególnym stopniu widoczna jest na rynkach towarów.


Oprócz danych uzyskanych na podstawie badania w tablicy wyników analizuje się rozrzut cen w różnych krajach UE, skargi zebrane przez krajowe organy odpowiedzialne za rozpatrywanie skarg oraz dostępne dane dotyczące bezpieczeństwa. według 4 kategorii: porównywalność ofert, zaufanie wobec przedsiębiorstw, problemy i skargi oraz zadowolenie z przedsiębiorstw. Najważniejsze wnioski są następujące:
  • Coraz lepsze wyniki rynkowe: Ogólna ocena funkcjonowania rynku Indeks funkcjonowania rynków (MPI) obejmuje skalę od 0 do 100. poprawiła się nieznacznie w latach 2012-2013 w odniesieniu do wszystkich rynków i wszystkich krajów. Świadczy to o kontynuacji tendencji zaobserwowanej w 2010 r., aczkolwiek istnieją pewne różnice między rynkami i krajami.
  • Rynki towarów funkcjonują znacznie lepiej niż rynki usług, chociaż różnica ta powoli się zmniejsza. W porównaniu z 2012 r. niektóre z najgorzej funkcjonujących rynków, takie jak rynek paliw samochodowych i przewozów kolejowych, odnotowały największy wzrost.
  • Usługi bankowe pozostają najbardziej problematycznym sektorem. Rynki produktów inwestycyjnych i kredytów hipotecznych znalazły się na dole listy rankingowej, znacznie poniżej średniej dla sektora usług. Zasadniczym elementem unijnej polityki konsumenckiej jest zapewnienie, że usługi finansowe działają na korzyść konsumentów w obecnej sytuacji gospodarczej.
  • Rynki telekomunikacyjne znalazły się znacznie poniżej średniej w zakresie zaufania, wyboru dostawców i ogólnej satysfakcji klientów. Ponadto ze wszystkich klastrów na rynku odnotowały one najwięcej przypadków problemów i rozpatrywania skarg. Natomiast wyniki rynków telekomunikacyjnych w zakresie porównywalności i łatwości zmiany dostawcy są powyżej średniej, a wyniki w zakresie zmiany dostawcy są najwyższe ze wszystkich klastrów na rynku. We wrześniu 2013 r. Komisja przyjęła pakiet „Łączność na całym kontynencie”mający na celu wyeliminowanie opłat za usługi w roamingu do roku 2016 oraz ułatwienie dokonywania przez konsumentów wyboru dostawców usług telekomunikacyjnych.
  • Usługi użyteczności publicznej, w szczególności energii elektrycznej i gazu, również są według konsumentów poniżej średniej. Pomimo odnotowanej w ostatnim czasie poprawy rynki usług użyteczności publicznej w dalszym ciągu plasują się nisko w rankingu w zakresie porównywalności ofert, wyboru i łatwości zmiany dostawcy oraz rzeczywistej skali tych zmian. Komisja współpracuje z najważniejszymi zainteresowanymi stronami w celu zwiększenia przejrzystości ofert i rachunków w zakresie energii, zapewnienia klientom dostępu do swoich danych na temat zużycia oraz ułatwienia zmiany dostawców.
  • Rynki samochodów używanych oraz paliw samochodowych nadal charakteryzują słabe wyniki z ocenami znacznie poniżej średniej. Właśnie zakończyło się dogłębne unijne badanie rynku paliw samochodowych.

Kluczowe wnioski z badania dotyczącego paliw samochodowych:

Wyniki badania potwierdzają, że ceny paliw często ulegają zmianie, w niektórych krajach nawet kilka razy dziennie. Ma to podstawowe znaczenie na rynku, na którym decyzje konsumentów w zakresie dokonywanych zakupów oscylują głównie wokół cen. W związku z tym w celu zwiększenia przejrzystości cen w kilku państwach członkowskich strony internetowe porównujące ceny mają stać się narzędziem organów regulacyjnych. Badanie kieruje uwagę w szczególności na sytuację w Austrii, gdzie wszystkie przedsiębiorstwa prowadzące sprzedaż detaliczną paliw muszą powiadamiać konsumentów o zmianach cen i prawo dopuszcza tylko jedną podwyżkę cen dziennie. Wprowadzenie rozporządzenia w sprawie kalkulacji cen zapewniło poprawę przejrzystości cen dla konsumentów oraz doprowadziło do obniżek cen do 2,5 proc. dla oleju napędowego i 3,6 proc. dla benzyny.

Kolejne kroki
  • Na podstawie wniosków płynących z tablicy wyników służby Komisji przeprowadzą dwa dogłębne badania rynku: badanie rynku dotyczące sprzedaży detalicznej energii elektrycznej i badanie behawioralne mające zachęcić konsumentów do czytania i rozumienia warunków umów. Badanie dotyczące sprzedaży detalicznej energii elektrycznej obejmie porównanie z wynikami wcześniejszego badania (2010) na rynku i ocenę wpływu wdrożenia przepisów trzeciego pakietu energetycznego. W ramach drugiego badania przeprowadzona zostanie analiza (poprzez testy behawioralne) różnych warunków, które mogłyby zwiększyć gotowość konsumentów do czytania oraz zdolność rozumienia warunków umów.

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: