eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Polskie stadiony potrafią na siebie zarobić

Polskie stadiony potrafią na siebie zarobić

2014-07-09 11:38

Polskie stadiony potrafią na siebie zarobić

Stadion Narodowy © marcincom - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

1,6 mln złotych – takim zyskiem mógł się pochwalić Stadion Narodowy w maju bieżącego roku. Wszystko wskazuje na to, że cały rok 2014 obiekt zakończy nad kreską. Jest to wynik, którego mogłyby pozazdrościć inne stadiony zbudowane na Euro. Zarabiają one nie tylko na organizowaniu wydarzeń sportowych i kulturalnych, ale także wynajmując loże, powierzchnie biurowe, konferencyjne czy handlowe – wynika z analizy Lion’s Banku.

Przeczytaj także: Stadiony: finansowanie w Polsce i na świecie

Przy okazji Mistrzostw Świata w piłce nożnej jednym z największych nakładów inwestycyjnych, jaki ponosi państwo – gospodarz turnieju, są stadiony. W Brazylii piłkarze grają na 12 arenach, przy czym wszystkie zostały wybudowane od nowa lub przynajmniej gruntownie zmodernizowane. W efekcie łączny koszt zorganizowania tegorocznych mistrzostw wyniósł ponad 5 mld USD, z czego ponad 3,7 mld USD – według stadiony.net – kosztowały stadiony. Oznacza to, ze średnio na jeden obiekt wydano ponad 300 mln USD. Nie jest to wcale wysoki wynik, biorąc pod uwagę, że średni koszt budowy stadionu na Euro 2012 był o prawie 50 mln dolarów wyższy.

Nie zmienia to faktu, że powszechna jest opinia o tym, że część obiektów w Brazylii, wraz z zakończeniem mundialu, przestanie być wykorzystywana generując jedynie koszty. W Polsce mieliśmy podobne obawy nie tylko przed organizacją, ale jeszcze po mistrzostwach. Jak to wygląda po dwóch latach od organizacji mistrzostw i czy stadiony to opłacalna inwestycja?

Stadion nie tylko do gry

Z punktu widzenia inwestora na rynku nieruchomości zakup lub budowa stadionu wydaje się rozwiązaniem kompletnie nieopłacalnym. Podczas gdy będąc właścicielem biurowca czy galerii handlowej inwestor może liczyć na zwrot w wysokości 6-8% wartości nieruchomości w skali roku, to w przypadku stadionów czy innego typu obiektów sportowych ciężko mówić o tym, żeby kwota inwestycji kiedykolwiek się w praktyce zwróciła. Zarządcom zależy raczej na tym, aby obiekt nie przynosił strat. To wymaga bardzo szerokiego ich wykorzystania. Jak bowiem wynika z raportów finansowych poszczególnych obiektów często tylko połowa przychodów jest generowana przez duże imprezy (np. mecze, gale bokserskie, koncerty, targi, festiwale, konferencje). Za drugą połowę odpowiadają mniejsze wydarzenia i usługi. Przykład? Obchody dni dziecka, urodzin, ślubne sesje zdjęciowe, skok na bungee czy zamiana płyty stadionu na lodowisko. Stadiony to jednak nie tylko płyta boiska i trybuny. Wewnątrz kryją one bowiem komercyjną powierzchnię, która przeznaczona jest na biura, lokale handlowo-usługowe, sale konferencyjne i loże VIP. Lion’s Bank sprawdził na czym zarabiają poszczególne obiekty.

fot. marcincom - Fotolia.com

Stadion Narodowy

1,6 mln złotych – takim zyskiem mógł się pochwalić Stadion Narodowy w maju bieżącego roku. Wszystko wskazuje na to, że cały rok 2014 obiekt zakończy nad kreską.


Narodowy dywersyfikuje

Stadion Narodowy to najdroższy i w pewnym sensie najbardziej kontrowersyjny z czterech obiektów wybudowanych na Euro 2012. Powstał on na miejscu dawnego Stadionu X-lecia za kwotę 1,9 mld zł. Podczas meczów piłkarskich może na nim usiąść ponad 58 tys. widzów. Poza imprezami masowymi obiekt zarabia m. in. na wynajmie lóż VIP, których jest łącznie 66. Ich roczny koszt wynajmu znajduje się w przedziale od 149 do 179 tys. złotych. Część z lóż jest dostępna do wynajmu tylko na pojedyncze imprezy. Na „Narodowym” znajduje się także 6 sal konferencyjnych, które mogą pomieścić łącznie do 2000 osób. Istnieje również możliwość zorganizowania wydarzenia na płycie boiska, lub mniejszego szkolenia czy spotkania biznesowego w jednej z lóż VIP.

fot. mat. prasowe

Powierzchnie komercyjne na poszczególnych obiektach

Na „Narodowym” znajduje się 6 sal konferencyjnych, które mogą pomieścić łącznie do 2000 osób. Istnieje również możliwość zorganizowania wydarzenia na płycie boiska, lub mniejszego szkolenia czy spotkania biznesowego w jednej z lóż VIP.


Stadion dysponuje także 9,7 tys. m kw. powierzchni biurowej. Koszt wynajmu jest porównywalny z cenami na rynku warszawskim w budynkach o wysokim standardzie wykończenia. Obiekt mieści również 3100 m kw. powierzchni handlowo-usługowej, w której znajdują się kioski gastronomiczne, przestrzeń wystawiennicza oraz sportowo-rekreacyjna. Na stadionie znaleźć można 2500 m kw. powierzchni przeznaczonej na klub fitness oraz restaurację.

 

1 2 3

następna

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Więcej na ten temat: polskie stadiony, stadiony, obiekty sportowe

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • Stadion Narodowy

    FD / 2014-07-11 12:20:37

    to ok - że potrafi na siebie zarobić. Czy pojęcie "nad kreską" oznacza nadwyżkę ponad roczne koszty operacyjne, czy też obejmuje również ratę zwrotu nakładów inwestycyjnych, które wyniosły 2 mld zł (bez kosztów zakupu działki) odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: