Euro 2012 - Efekt Polski
2012-11-23 09:54
Euro 2012 © zentilia - Fotolia.com
Przeczytaj także: Podsumowanie Euro 2012
Ponadto, organizacja Mistrzostw Europy w Polsce przyniosła wyniki lepsze od pierwotnie zakładanych. Dzięki Euro 2012 Polskę każdego roku może odwiedzać o 766 tys. turystów zagranicznych więcej, wobec prognozowanych 489 tys. osób. Wyższe od zakładanych mogą być również dodatkowe wpływy z turystyki zagranicznej w latach 2013 – 2020. Zamiast prognozowanych dodatkowych 4,2 mld zł mogą wynieść 7 mld zł, co jest wynikiem aż o 67% lepszym. Skumulowany pozytywny wpływ Euro 2012 na na PKB w latach 2008 – 2020 może wynieść 21,3 mld zł.W trakcie Euro 2012 Polskę odwiedziło ponad 677 tys. zagranicznych turystów i kibiców ze 123 krajów świata. Na stadionach bawiło się 296 tys. cudzoziemców, natomiast poza arenami piłkarskimi, czyli np. w strefach kibica, restauracjach, barach czy miejscach publicznego oglądania meczów zlokalizowanych na świeżym powietrzu, liczba ta była o jedną czwartą większa niż na stadionach i wyniosła 370 tys. zagranicznych gości. Dodatkowo w Polsce w trakcie Turnieju przebywało ok. 8,4 tys. dziennikarzy zagranicznych, 2,4 tys. członków piłkarskich reprezentacji narodowych oraz ok. 400 wolontariuszy zagranicznych.
- Pomimo, że zagranicznych turystów i kibiców było w trakcie Euro 2012 w Polsce nieco mniej, niż wstępnie zakładano, to ich wydatki podczas Mistrzostw w naszym kraju były o 33% większe od prognozowanych – mówi Mikołaj Piotrowski, Dyrektor ds. Komunikacji w spółce PL.2012. - Faktyczne wydatki zagranicznych gości wyniosły ponad 1,121 mld złotych w porównaniu z prognozowanymi 844,9 mln zł.
fot. mat. prasowe
Wydatki turystów zagranicznych w Polsce w trakcie Euro 2012
Na znaczący w porównaniu z prognozami wzrost wydatków gości zagranicznych niewątpliwie miała wpływ organizacja Turnieju, dzięki której turyści zyskali poczucie komfortu i bezpieczeństwa. Duże znaczenie dla osiągnięcia tego sukcesu miała też niezwykle przyjazna atmosfera stworzona podczas Euro 2012 przez wszystkich Polaków, którzy witali zagranicznych gości uśmiechem, zgodnie z hasłem „Feel like at home”. Potwierdzają to wyniki badania przeprowadzonego przez PBS wśród cudzoziemców w trakcie Turnieju. Wynika z nich, że 85% zagranicznych gości czuło się w Polsce bezpiecznie, 92% bardzo dobrze oceniło atmosferę panującą w naszym kraju w trakcie Turnieju i 85% wysoko oceniło organizację Mistrzostw w Polsce.
fot. zentilia - Fotolia.com
Euro 2012
Czym jest Efekt Polski?
Już dzisiaj eksperci określają wpływ przygotowań i organizacji Euro 2012 w Polsce Efektem Polskim, którego oddziaływanie na gospodarkę, wizerunek i rozwój kraju jest znacznie szersze, niż w przypadku efektu barcelońskiego. Na Efekt Polski składają się przede wszystkim takie elementy jak znaczne przyśpieszenie modernizacji infrastruktury i wzrost produktywności gospodarki, wzmocnienie wizerunku Polski za granicą, czy większy od prognozowanego wzrost zagranicznego ruchu turystycznego i przychody z tego tytułu. Dodatkowo, ważnym elementem Efektu Polskiego jest zbudowanie dużego kapitału społecznego. Do Efektu Polskiego zaliczyć również należy pozyskanie bardzo cennego know how w zakresie zarządzania złożonymi, dużymi i trudnymi przedsięwzięciami.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Koszty i korzyści z Euro 2012
-
Faza grupowa Euro 2012 w Polsce
-
Euro 2012 zwiększy "soft power" Polski
-
Jakie będzie Euro 2012?
-
Bojkot Euro 2012: kto za a kto przeciw?
-
Przygotowania do Euro 2012 okiem tajemniczego klienta
-
Przygotowania do Euro 2012 warte 95 mld zł
-
Euro 2012: będą stadiony i problemy
-
Przygotowania do EURO 2012 niezadowalające
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)