eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Euro 2012 - Efekt Polski

Euro 2012 - Efekt Polski

2012-11-23 09:54

Euro 2012 - Efekt Polski

Euro 2012 © zentilia - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Po ponad 140 dniach od zakończenia Euro 2012 w Polsce eksperci podsumowali rzeczywiste rezultaty organizacji w naszym kraju trzeciej co do wielkości imprezy sportowej na świecie. W przypadku Euro 2012 mamy do czynienia z Efektem Polskim, którego wpływ na gospodarkę, rozwój zagranicznego ruchu turystycznego oraz wizerunek kraju, będzie większy od efektu barcelońskiego.

Przeczytaj także: Podsumowanie Euro 2012

Ponadto, organizacja Mistrzostw Europy w Polsce przyniosła wyniki lepsze od pierwotnie zakładanych. Dzięki Euro 2012 Polskę każdego roku może odwiedzać o 766 tys. turystów zagranicznych więcej, wobec prognozowanych 489 tys. osób. Wyższe od zakładanych mogą być również dodatkowe wpływy z turystyki zagranicznej w latach 2013 – 2020. Zamiast prognozowanych dodatkowych 4,2 mld zł mogą wynieść 7 mld zł, co jest wynikiem aż o 67% lepszym. Skumulowany pozytywny wpływ Euro 2012 na na PKB w latach 2008 – 2020 może wynieść 21,3 mld zł.

W trakcie Euro 2012 Polskę odwiedziło ponad 677 tys. zagranicznych turystów i kibiców ze 123 krajów świata. Na stadionach bawiło się 296 tys. cudzoziemców, natomiast poza arenami piłkarskimi, czyli np. w strefach kibica, restauracjach, barach czy miejscach publicznego oglądania meczów zlokalizowanych na świeżym powietrzu, liczba ta była o jedną czwartą większa niż na stadionach i wyniosła 370 tys. zagranicznych gości. Dodatkowo w Polsce w trakcie Turnieju przebywało ok. 8,4 tys. dziennikarzy zagranicznych, 2,4 tys. członków piłkarskich reprezentacji narodowych oraz ok. 400 wolontariuszy zagranicznych.

- Pomimo, że zagranicznych turystów i kibiców było w trakcie Euro 2012 w Polsce nieco mniej, niż wstępnie zakładano, to ich wydatki podczas Mistrzostw w naszym kraju były o 33% większe od prognozowanych – mówi Mikołaj Piotrowski, Dyrektor ds. Komunikacji w spółce PL.2012. - Faktyczne wydatki zagranicznych gości wyniosły ponad 1,121 mld złotych w porównaniu z prognozowanymi 844,9 mln zł.

fot. mat. prasowe

Wydatki turystów zagranicznych w Polsce w trakcie Euro 2012

Pomimo, że zagranicznych turystów i kibiców było w trakcie Euro 2012 w Polsce nieco mniej, niż wstępnie zakładano, to ich wydatki podczas Mistrzostw w naszym kraju były o 33% większe od prognozowanych.


Na znaczący w porównaniu z prognozami wzrost wydatków gości zagranicznych niewątpliwie miała wpływ organizacja Turnieju, dzięki której turyści zyskali poczucie komfortu i bezpieczeństwa. Duże znaczenie dla osiągnięcia tego sukcesu miała też niezwykle przyjazna atmosfera stworzona podczas Euro 2012 przez wszystkich Polaków, którzy witali zagranicznych gości uśmiechem, zgodnie z hasłem „Feel like at home”. Potwierdzają to wyniki badania przeprowadzonego przez PBS wśród cudzoziemców w trakcie Turnieju. Wynika z nich, że 85% zagranicznych gości czuło się w Polsce bezpiecznie, 92% bardzo dobrze oceniło atmosferę panującą w naszym kraju w trakcie Turnieju i 85% wysoko oceniło organizację Mistrzostw w Polsce.

fot. zentilia - Fotolia.com

Euro 2012

W trakcie Euro 2012 Polskę odwiedziło ponad 677 tys. zagranicznych turystów i kibiców ze 123 krajów świata.


Czym jest Efekt Polski?

Już dzisiaj eksperci określają wpływ przygotowań i organizacji Euro 2012 w Polsce Efektem Polskim, którego oddziaływanie na gospodarkę, wizerunek i rozwój kraju jest znacznie szersze, niż w przypadku efektu barcelońskiego. Na Efekt Polski składają się przede wszystkim takie elementy jak znaczne przyśpieszenie modernizacji infrastruktury i wzrost produktywności gospodarki, wzmocnienie wizerunku Polski za granicą, czy większy od prognozowanego wzrost zagranicznego ruchu turystycznego i przychody z tego tytułu. Dodatkowo, ważnym elementem Efektu Polskiego jest zbudowanie dużego kapitału społecznego. Do Efektu Polskiego zaliczyć również należy pozyskanie bardzo cennego know how w zakresie zarządzania złożonymi, dużymi i trudnymi przedsięwzięciami.

 

1 2 3

następna

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Rynek pracy: nowe zjawiska

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: