eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Euro 2012 - Efekt Polski

Euro 2012 - Efekt Polski

2012-11-23 09:54

Przeczytaj także: Podsumowanie Euro 2012


Szansa na wyższe od oczekiwanych przychody z turystyki zagranicznej

Wzrost zagranicznego ruchu turystycznego dzięki Euro 2012 może być znacznie większy od wstępnych założeń. Dzięki pozytywnym opiniom gości zagranicznych, a także bardzo dużej liczbie pozytywnych informacji w mediach zagranicznych o naszym kraju, bardzo znacząco poprawił się wizerunek Polski. Potwierdzają to wyniki badań nad markami narodowymi. Z analiz przeprowadzonych na początku 2012 roku przez londyński Brand Finance Institute wynika, że Polska odnotowała w tym roku najwyższy wzrost wartości marki narodowej ze wszystkich 100 zbadanych krajów - aż o 75 proc. Wartość marki Polska wzrosła z 269 mld dolarów do 472 mld dolarów. Dzięki temu nasz kraj awansował do pierwszej dwudziestki państw o najbardziej wartościowej marce narodowej. Zdaniem ekspertów z Brand Finance Institute wpływ na to miała między innymi organizacja Euro 2012.

- Przełamanie stereotypów na temat naszego kraju oraz znaczące wzmocnienie wizerunku Polski dzięki organizacji Euro 2012, to jeden z najważniejszych elementów Efektu Polskiego Euro 2012 i zarazem wielka szansa dla Polski na zwiększenie przychodów z turystyki zagranicznej - mówi Mikołaj Piotrowski, Dyrektor ds. Komunikacji w spółce PL.2012. - Jak wynika ze zaktualizowanego raportu Impact, zwiększenie się atrakcyjności turystycznej Polski może się przełożyć na wzrost liczby turystów o 766 tys. turystów rocznie, w porównaniu z prognozowanym przed Euro 2012 wzrostem o 489 tys. rocznie. Dzięki temu skumulowane dodatkowe przychody z turystyki zagranicznej mogą wynieść w latach 2013 – 2020 aż 7 mld zł. W porównaniu z prognozowanymi przed Euro 2012 - 4,2 mld zł, to o 67% więcej.

Łącznie, uwzględniając przychody z czerwca 2012 roku, dodatkowe wpływy z turystyki zagranicznej w związku z organizacją Euro 2012 w latach 2012 – 2020 mogą wynieść 8,1 mld zł.

fot. mat. prasowe

Szansa na wyższe od oczekiwanych przychody z turystyki zagranicznej

Łącznie, uwzględniając przychody z czerwca 2012 roku, dodatkowe wpływy z turystyki zagranicznej w związku z organizacją Euro 2012 w latach 2012 – 2020 mogą wynieść 8,1 mld zł.


Przyśpieszenie modernizacji infrastruktury kraju

Efekt Polski przygotowań i organizacji Euro 2012 to również przyśpieszenie realizacji strategicznych dla dalszego rozwoju kraju i komfortu życia Polaków inwestycji infrastrukturalnych. Wszystkie zrealizowane inwestycje były ujęte w planach
i zostałyby zrealizowane także wówczas, gdyby Polska nie organizowała Euro 2012. Przygotowania do Mistrzostw wpłynęły na znaczące przyśpieszenie realizacji tych projektów. Zdaniem autorów raportu Impact, w przypadku transportowych inwestycji infrastrukturalnych przyśpieszenie to wynosi 3 – 5 lat, a w przypadku infrastruktury sportowej jest to aż 5 – 10 lat.

Dodatkowy przyrost PKB

Przygotowania i organizacja Euro 2012 przyniosą Polsce bonus w postaci dodatkowego przyrostu PKB. - Zgodnie z analizą przeprowadzoną przez autorów raportu Impact, przygotowania i organizacja Euro 2012 mogą spowodować dodatkowy przyrost PKB o 1,3% jego wielkości z roku 2012, przy czym przyrost ten rozłożony jest na lata 2008 – 2020 - mówi Mikołaj Piotrowski, Dyrektor ds. Komunikacji w spółce PL.2012.

Wartość skumulowanego prognozowanego przyrostu PKB wynosi 21,3 mld zł. Dzięki przygotowaniom i organizacji Euro 2012 Polska gospodarka będzie aż do roku 2020 zyskiwać dodatkowe pieniądze. Najważniejszym źródłem przyrostu PKB jest przyśpieszenie realizacji inwestycji w infrastrukturę transportową – 74,1% wzrostu PKB. Drugim w kolejności jest turystyka – 13,1% całego wzrostu PKB.

Kapitał społeczny – Polacy uwierzyli we własny sukces

Przygotowania do Mistrzostw oraz organizacja Euro 2012 pozwoliły na zbudowanie w Polsce niezwykle cennego kapitału społecznego. W trakcie Mistrzostw Europy Polacy poczuli się prawdziwymi gospodarzami i uwierzyli w swój własny sukces. Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez PBS aż 93% Polaków uważa, że Euro 2012 przyczyniło się do wzmocnienia wizerunku Polski za granicą, 72% jest zdania, że przygotowania i organizacja Turnieju wpłynęły na rozwój gospodarczy kraju w czasach kryzysu, a 86% twierdzi, że jako kraj jesteśmy dobrzy w organizacji i zarządzaniu.

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Rynek pracy: nowe zjawiska

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: