eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Najcenniejsze marki świata 2014

Najcenniejsze marki świata 2014

2014-05-22 12:32

Przeczytaj także: Najsilniejsze marki w Polsce 2013


  • Więcej niż zysk: Marki funkcjonujące w biznesie z powodów innych niż tylko osiągnięcie efektownego poziomu zysków mają w dzisiejszym świecie większe szanse na sukces. Przykładowo marka Pampers, promująca problematykę zdrowia matki i dziecka, zajmuje miejsce 39. w rankingu i podniosła swoją wartość o 10%, do 22,6 mld USD. Z kolei Dove kontynuuje swój ogromny sukces dzięki realizowaniu idei produktów „dla prawdziwych kobiet” i w tym roku osiągnęła wartość 4,8 mld USD.
  • Odzież to kategoria o najszybszym wzroście: Marki odzieżowe z pierwszej dziesiątki zyskały na wartości o 29%, rosnąc do niemal 100 mld USD w tym roku i wyprzedzając kategorię „Motoryzacja” (do góry o 17%) oraz „Handel detaliczny” (wzrost o 16%). Marki takie jak Uniqlo, Nike czy Adidas odnotowują dwucyfrowe wzrosty wycen.
  • Spółki z sektora usług technologicznych nadal pną się w górę: Marki z branży technologicznej nie tylko zajmują cztery najwyższe pozycje, lecz wiele z nich odnotowało największy wzrost w tegorocznym rankingu. Najszybciej w tym roku rosła wiodąca chińska marka internetowa Tencent – skok o 97% do 54 mld USD (miejsce 14.), a za nią uplasował się Facebook ze wzrostem o 68% do 36 mld USD (miejsce 21.). Wśród nowych marek w rankingu Top 100 znalazł się także Twitter (miejsce 71., wartość marki 14 mld USD) oraz LinkedIn (miejsce 78., wartość 12 mld USD). Spółki technologiczne odpowiadają łącznie za 29% całkowitej wartości rankingu BrandZ Top 100.
  • Marki o wysokiej wartości zapewniają szybszy wzrost: Analiza rankingu BrandZ™ z ostatnich 9 lat z punktu widzenia „portfela akcji” wskazuje, że jego wyniki są bardzo korzystne w porównaniu z indeksem rynkowym S&P500 obejmującym większą liczbę spółek. Wartość spółek zaliczanych do indeksu S&P500 wzrosła w analizowanym okresie o 44,7%, a wartość portfela BrandZ™ poszybowała w górę o 81,1%, dowodząc, że firmy mające silne marki są w stanie zapewnić lepszą wartość swoim akcjonariuszom.
  • Marki świata zachodniego odnotowały odbicie 2014 r. , zyskując większy udział w rankingu pod względem zarówno liczby marek w pierwszej setce, jak i ich wartości. Świadczy to o odporności renomowanych marek na kryzys, o przełomowych osiągnięciach nowych marek, jak również o poprawie koniunktury gospodarczej. W efekcie liczba marek pochodzących z szybko rosnących gospodarek świata spadła w rankingu za rok 2014. Najsilniej reprezentowanym krajem są nadal Chiny, mające w rankingu aż 11 marek. W Top 100 utrzymały się dwie marki rosyjskie: Sberbank oraz MTS, natomiast Afrykę już trzeci rok z rzędu reprezentuje operator komórkowy MTN.

Europa

IKEA i Movistar to dwie marki z Europy kontynentalnej, które wypadły najlepiej w ogłoszonym dziewiątym dorocznym rankingu najcenniejszych marek świata BrandZ™ opracowywanym przez Millward Brown Optimor.

Szwedzka sieć sklepów detalicznych podniosła wartość swojej marki o 61% do 19,4 mld USD na fali silnej sprzedaży w Chinach, Rosji i USA, gdzie sieć ta kontynuuje swoją ekspansję. IKEA po raz pierwszy awansowała do Top 10 – pierwszej dziesiątki marek z Europy kontynentalnej, a także wspięła się o 24 pozycje w globalnym rankingu Top 100, plasując się na miejscu 50.

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: