eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Polski e-commerce na tle Europy: dlaczego nie jest lepiej?

Polski e-commerce na tle Europy: dlaczego nie jest lepiej?

2017-08-03 10:30

Polski e-commerce na tle Europy: dlaczego nie jest lepiej?

W Polsce z e-commerce korzysta 49 proc. społeczeństwa © adrian_ilie825 - Fotolia

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

W stwierdzeniu, że polski e-commerce ma się bardzo dobrze, nie ma przesady. Rynek rozwija się w dość dynamicznym tempie i właściwie nie daje powodów do narzekań. Jego wartość sięga obecnie 6,8 mld USD. Może się wydawać, że to całkiem sporo, ale wynik na podobnym poziomie uzyskują siedmiokrotnie mniej zaludnione kraje skandynawskie. W czym zatem tkwi problem? Jedną z przyczyn może wykluczenie cyfrowe całkiem pokaźnej grupy Polaków.

Przeczytaj także: Prawo a cross-border w e-commerce. Czy stosowanie przepisów z kraju pochodzenia wystarczy?

Opracowany przez Aasa raport dowodzi, że w Czechach i Niemczech dostęp do Internetu posiada 80 proc. społeczeństwa. W krajach skandynawskich odsetek ten sięga nawet 90 proc. To - rzecz jasna - nie pozostaje bez wpływu na tempo, w jaki rozwija się tamtejszy e-commerce.

Jeżeli chodzi o zainteresowanie, jakimi cieszą się wśród Europejczyków zakupy przez internet, to szacuje się, że robi je około 45 proc. Czechów. W przypadku Duńczyków, Finów i Norwegów odsetek ten rośnie do 60 proc. Jeszcze lepiej jest u naszych zachodnich sąsiadów, gdzie grono e-kupujących to już 2/3 społeczeństwa, a największą grupę użytkowników e-commerce stanowią osoby po 45. roku życia. Jest ich prawie 22 miliony, z czego aż 12,9 miliona to kobiety. W Czechach, Danii, Finlandii i Norwegii aktywnych użytkowników w tym wieku jest ponad 1 mln w każdym z krajów, a około połowę tej grupy stanowią kobiety .

Widać zależność między tak wysokimi wskaźnikami dotyczącymi robienia zakupów przez Internet a odsetkiem osób w danym kraju korzystających z Internetu. Może to być wynikiem szeregu lokalnych działań, ukierunkowanych na aktywizację cyfrową różnych grup wiekowych społeczeństwa, równolegle do powszechnej digitalizacji. Prawdopodobnie to właśnie dzięki temu osoby powyżej 45. roku życia w tych krajach są tak samo, a czasami nawet bardziej, aktywnymi użytkownikami rynku e-commerce niż młodsze grupy wiekowe.

fot. mat. prasowe

Korzystanie z Internetu vs aktywność w e-commerce w Europie

Polska dośćblado wypada zarówno pod względem korzystania z Internetu, jak i aktywności w e-commerce w Europie


Polska na tle krajów zaawansowanych cyfrowo


W Polsce dostęp do Internetu ma tylko 63 proc. społeczeństwa. Natomiast aktywnych użytkowników e-commerce jest 49 proc., czyli 19,2 miliona. Wartość lokalnego rynku wynosi około 25 miliardów PLN, czyli 6,8 miliardów USD. Podobny wynik mają siedmiokrotnie mniejsze od Polski pod względem liczby mieszkańców kraje skandynawskie. W Danii rynek e-commerce wyceniany jest na 4,5 miliarda USD, w Finlandii na 5,2 miliarda USD, a w Norwegii na 6,7 miliarda USD. Wartość największego rynku niemieckiego to 56,2 miliarda USD.

fot. mat. prasowe

Rynek e-commerce w Europie

Wartość polskiego rynku e-commerce to 6,8 mld USD


Co sprawia, że pod względem rozwoju e-handlu Polki i Polacy są na poziomie kilkakrotnie mniejszych państw? Może to mieć związek nie tylko z zasobnością ich portfela, lecz również z ograniczoną aktywnością w Internecie, zwłaszcza w przypadku osób starszych. Tylko 5,4 mln Polaków po 45. roku życia korzysta z usług e-commerce, z czego 3,2 mln to kobiety.

Natomiast najnowsze badania wykazały, że aż 2 miliony kobiet w tym wieku jest wykluczonych cyfrowo. Jak wynika z Raportu Aasa – Polki Wykluczone Cyfrowo 2017, opracowanego we współpracy z Kantar Public w Polsce, większość z nich ma problem nawet z najprostszymi aktywnościami w Internecie. Ponad połowa jako niedostateczne ocenia swoje umiejętności związane z obsługą komputera (59 proc.) i wyszukiwaniem informacji w sieci (57 proc.). Najniżej Polki wykluczone cyfrowo oceniają swoje umiejętności w zakresie robienia zakupów przez Internet (78 proc.) i płatności internetowych (73 proc.).

fot. mat. prasowe

Wartość rynku e-commerce vs aktywność w e-commerce w Europie

W przypadku Niemiec imponująca jest zarówno wartość rynku, jak i aktywność w e-commerce


Informacje o badaniu
Badanie zostało przeprowadzone w maju 2017 roku przez Kantar Public na zlecenie Aasa Polska, metodą CATI (wywiady telefoniczne wspomagane komputerowo), na ogólnopolskiej grupie 1000 Polek w wieku 45-70 lat wykluczonych cyfrowo lub korzystających z Internetu w małym stopniu (kilka razy w miesiącu bądź rzadziej).

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: