eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Jakie będą sklepy stacjonarne w 2025 roku?

Jakie będą sklepy stacjonarne w 2025 roku?

2017-03-16 10:43

Jakie będą sklepy stacjonarne w 2025 roku?

Sklep © zhu difeng - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (5)

Rewolucja technologiczna stała się faktem, a zmiany, których dokonała, widoczne są gołym okiem. Wraz z jej nadejściem zmieniła się również rola, jaką odgrywają sklepy stacjonarne. Coraz częściej wizyta w tego rodzaju placówce nie ma nic wspólnego z bezpośrednim zamiarem zakupu. Tradycyjne sklepy stały się miejscami, w których praktykowane są najnowsze trendy jak showrooming, ROTOPO (ang. Research Online, Test Offline, Purchase Online) czy ROPO (ang. Research Online, Purchase Offline).
Przed nami wyniki najnowszego badania zrealizowanego na zlecenie sieci Leroy Merlin Polska w ramach wdrożenia mobilnej platformy „Mobility” - rozwiązania, którego zadaniem jest obsługa sprzedaży oraz budowa relacji na linii sprzedawca - klient. Opracowanie pochyla się nad przyszłością, jak czeka sklepy stacjonarne. Do jakich wniosków prowadzi?

Przede wszystkim warto zwrócić uwagę na zmianę funkcji, jaką pełnić będą w przyszłości tradycyjne placówki handlowe. Wiele wskazuje bowiem na to, że sprzedaż towarów przestanie tu być kluczową rolą.

Sami klienci przewidują, że w 2025 roku będą odwiedzać sklepy stacjonarne głównie po to, aby przekonać się, jak dany towar wygląda na żywo (63% wskazań) lub też skorzystać z oferowanych na miejscu rabatów i promocji (34%). I to właśnie te dwie korzyści będą w przyszłości przesądzać o sile i wartości tradycyjnego handlu.

fot. mat. prasowe

Komunikacja ze sklepem

1/3 respondentów nadal będzie odwiedzać placówki stacjonarne.


Tak jak standardem stają się hybrydowe napędy w samochodach, tak też normą staną się zakupy hybrydowe. Sklepy stacjonarne będą zmuszone zmierzyć się z takim zjawiskami jak ROTOPO, ROPO i showrooming.

Już niemal co piąty ankietowany (17,5%) uważa, że zakupy przyszłości w jego wydaniu będą przebiegać w schemacie ROTOPO (ang. Research Online, Test Offline, Purchase Online). Taktyka ta zakłada wyszukanie produktów w internecie, sprawdzenie ich w sklepie stacjonarnym oraz dokonania zakupu w sklepie on-line. Ta sama liczba badanych – 17,5% – opowiada się za ROPO (ang. Research Online, Purchase Offline). Według tej ścieżki zakupowej najpierw należy znaleźć produkt w sieci, a następnie zakupić go w sklepie stacjonarnym. Nieco mniejszą popularnością cieszy się tzw. showrooming – 15% ankietowanych uważa, że w trakcie zakupów najpierw będzie oglądać produkty w sklepach stacjonarnych a następnie kupować je w sieci. Tym samym ponad 2/3 badanych (67,4%) wskazuje na istotną rolę sklepów stacjonarnych w procesie zakupów w przyszłości.

fot. mat. prasowe

Model zakupów

Największa grupa badanych skłania się ku wyszukiwaniu produktów w internecie bez odwiedzania sklepu stacjonarnego.


Zakupy tradycyjne w nowoczesnej odsłonie


W przyszłości handlowcy staną przed jeszcze jednym nie lada wyzwaniem – ponad połowa badanych przyznała, że w 2025 roku będzie oczekiwać od sprzedawców sklepów stacjonarnych uzyskania dodatkowych korzyści z zakupów. 40% ankietowanych stwierdziło, że klient przyszłości będzie wymagał od sprzedawcy większej pomocy w szybkiej realizacji zakupów oraz uzyskania od niego informacji, których nie znajdzie w internecie czy gazetce promocyjnej. 1/3 badanych uważa, że sprzedawca w sklepie przyszłości stanie się ekspertem – to on zweryfikuje informacje o produkcie pochodzące z internetu czy z ust znajomych. Te oczekiwania klientów wpłyną na przedefiniowanie roli sprzedawcy, któremu bliżej będzie do doradcy czy konsultanta sprzedaży.

fot. mat. prasowe

Z jakich powodów klienci będą odwiedzać sklepy stacjonarne?

Niemal 2/3 respondentów uważa, że sklepy stacjonarne służyć będą oglądaniu produktów na żywo.


Nie tylko „face to face”


Idea wielokanałowej sprzedaży i budowania społeczności wokół sklepów będzie wymagała różnorodnych cyfrowych narzędzi komunikacji z klientem – komunikatorów, e-maili, aplikacji mobilnych. 40% badanych uważa, że za 10 lat kontakt w sprawie oferty czy np. zgłoszenie reklamacji będzie odbywać się przez komunikatory internetowe, a kolejnych aż 36% ankietowanych wskazuje, że najchętniej taki kontakt nawiążą przez aplikacje mobilne. Z kolei ponad jedna trzecia respondentów jako kluczową wskazuje komunikację bezpośrednią, twarzą w twarz ze sprzedawcą. W świetle powyższych badań nieuniknionym wydaje się być coraz szersze otwieranie się na wielopoziomowy i różny pod względem technologicznym kontakt z klientem.

fot. mat. prasowe

Czego klienci będą oczekiwać od sprzedawców w sklepach stacjonarnych?

Zdaniem ponad połowy badanych sprzedawcy przyszłości powinni pomoc w uzyskiwaniu dodatkowych korzyści.


Podsumowując wyniki powyższych badań, w niedalekiej przyszłości można spodziewać się, że sklepy stacjonarne ewoluują od swej tradycyjnej roli w kierunku stania się centrami relacji, w których klient będzie mógł zapoznać się z produktem bezpośrednio, zasięgając jednocześnie opinii konsultanta sprzedaży. Te nowe role – sklepów i sprzedawców – będą wspierały technologie, w tym rozwiązania mobilne, będące pomostem pomiędzy handlem tradycyjnym a internetowym.

O badaniu
Badanie „Zakupy w 2025 roku” zostało zrealizowane metodą on-line (CAWI) przez agencję badawczą SW Research w ramach projektu wdrożenia mobilnej platformy „Mobility” w sieci sklepów Leroy Merlin Polska. Odpowiadając na każde z pytań badani mogli wybrać do 3 odpowiedzi (wyniki nie sumują się do 100%), natomiast w pytaniu „Jak Pan/i uważa, według którego modelu będzie Pan/i częściej robił(a) zakupy w niedalekiej przyszłości?” możliwy był wybór tylko jednej odpowiedzi (wyniki sumują się do 100%). W ramach badania przeprowadzono 849 ankiet z osobami powyżej 16. roku życia. Ponad połowę badanych stanowiły kobiety, 48% ankietowanych to mężczyźni. Próba badanych była zróżnicowana ze względu na ich miejsce zamieszkania, wiek, wykształcenie oraz wysokość dochodów.

oprac. : eGospodarka.pl

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

REKLAMA

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo:

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.