eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Czy polskie firmy oswoiły nowe technologie?

Czy polskie firmy oswoiły nowe technologie?

2017-03-16 10:28

Czy polskie firmy oswoiły nowe technologie?

Polskie firmy nie boją się nowych technologii © Sergey Nivens - Fotolia.com

Czy nowe technologie w polskim biznesie to norma czy raczej wyjątek? To zależy. Jeżeli chodzi o stopień wykorzystywania najbardziej nowoczesnych rozwiązań, polskich przedsiębiorców z sektora MMŚP można przydzielić do trzech kategorii, są to: "początkujący", "świadomi" i "fachowcy". O ile pierwsi z nich ograniczają się z reguły do założenia strony internetowej, o tyle już kolejne dwie grupy z nowinek technologicznych potrafią czerpać pełnymi garściami.

Przeczytaj także: Małe firmy na bakier z IT

Czy i w jaki sposób polskie firmy z sektora MMŚP wykorzystują nowe technologie? Odpowiedzi na to pytanie poszukiwała firma home.pl. Efektem tych poszukiwań jest raport „Polski przedsiębiorca. Portret własny”. Oto, do jakich wniosków prowadzi.
- Analizując odpowiedzi, których udzielił nam tysiąc polskich przedsiębiorców, oddzieliliśmy respondentów na trzy grupy: „początkujący”, „świadomi” oraz „fachowcy” - wyjaśnia Marta Puczyńska, dyrektor działu sprzedaży i marketingu w home.pl.

Które polskie firmy zakwalifikowały się do pierwszej z nich? To te, które uważają, że nowe technologie nie wymagają ich inwestycji. Wyjątkiem jest tu strona internetowa, której posiadanie jest kwestią zasadniczą nawet dla tych, którzy z technologiami są na bakier. Zdarza się również, że są posiadaczami kilku niewykorzystywanych adresów. Na te działania przeznaczają do 1 tys. złotych rocznie. "Początkujący" to około 20 proc. przebadanych przedsiębiorstw.

„Świadomi” to najbardziej liczna grupa. Należy do nich 67% badanych i są to - jak nazwa wskazuje - polskie firmy świadome znaczenia, jakie niosą za sobą nowe technologie. Komunikują się ze swoimi klientami za pomocą firmowej poczty, inwestują w swój sprzęt komputerowy i nowoczesne oprogramowanie, zazwyczaj wystawiają e-faktury, posiadają konto przedsiębiorstwa w mediach społecznościowych, często korzystają ze specjalistycznego oprogramowania (graficznego, zabezpieczającego dane, analitycznego). Zdarza się, że posiadają firmowe sklepy internetowe. Rocznie na nowe technologie wydają od 1 do 10 tys. zł.

fot. Sergey Nivens - Fotolia.com

Polskie firmy nie boją się nowych technologii

„Początkujący”, „świadomi” i „fachowcy” – tak można podzielić polskich przedsiębiorców z sektora MMŚP ze względu na ich stopień korzystania z nowych technologii.


Ostatnia grupa, wyodrębniona dzięki badaniu „Polski przedsiębiorca. Portret własny”, to „fachowcy”. Oprócz działań wymienionych przez „świadomych”, zdecydowali się na zatrudnienie zespołu informatyków, np. programistów PHP lub user expierience. Są oni m.in. odpowiedzialni za rozwój aplikacji i serwisów internetowych, projektów e-commerce, programowanie logiki biznesowej serwisów. Ponadto swoje dane firmowe lokują w chmurze technologicznej. Na nowe technologie wydają rocznie co najmniej 10 tys. zł. „Fachowcy” stanowią 13 proc. badanych przedsiębiorców.
- Przed „początkującymi” stoi teraz duże wyzwanie – uważa Marta Puczyńska. – Muszą się przekonać do nowych technologii, ponieważ to właśnie za ich pomocą mogą rozwinąć swój biznes. Z kolei „świadomi” muszą być czujni i na bieżąco śledzić technologiczne trendy. Bo te zmieniają się nad wyraz szybko. Jeśli „świadomi” nie będą mieli ręki na pulsie, mogą pozostać w tyle za konkurencją. A co można powiedzieć o „fachowcach”? Już teraz potrafią skutecznie konkurować z dużymi międzynarodowymi graczami. m.in. dzięki inwestycjom w nowe technologie.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: