Handel detaliczny w Polsce mocno zróżnicowany
2017-01-13 10:44
Przeczytaj także: Roszada na rynku. E-sklepy i dyskonty wypierają hipermarkety?
Handel detaliczny w liczbach
- Najwięcej wszystkich formatów znajduje się na Mazowszu (ok. 15 tys.), na drugim biegunie plasuje się województwo opolskie z ponad pięciokrotnie niższym wynikiem (ok. 2,8 tys. sklepów).
- Najbardziej rozbudowany kanał tradycyjny (tradycyjne sklepy sieciowe i niezrzeszone w sieci) znajduje się na Podkarpaciu i w województwie świętokrzyskim, gdzie stanowi on 96 proc. wszystkich sklepów.
- Handel tradycyjny charakteryzuje się sporym usieciowieniem - co 4 sklep tradycyjny (26 proc.) zrzeszony jest w sieci, a rozwój handlu zrzeszonego zależy od regionu – najwięcej sklepów sieciowych znajduje się na Podkarpaciu (42 proc.), a najmniej na Mazowszu (22 proc.).
- Największym nasyceniem sklepów na 1000 mieszkańców charakteryzuje się województwo świętokrzyskie (3,16), najmniejsze występuje na Podlasiu (2,51).
- Najwyższy poziom siły nabywczej mieszkańców przypadającej na 1 sklep to domena Mazowsza (12 mln PLN), najniższy obserwowany jest w województwie świętokrzyskim ( 7,2 mln PLN).
- Potencjał placówki nie jest uzależniony wyłącznie od jej powierzchni i obrotu, ale również od zlokalizowania. Np. na Mazowszu znajduje się najwięcej sklepów (prawie 15 tys.), a na przeciętny sklep przypada najwięcej siły nabywczej konsumentów. Cechy lokalizacji pojedynczego sklepu, jak siła nabywcza i konkurencja pozwalają na weryfikację pokrycia, selekcję najlepszych sklepów do obsługi oraz dopasowanie asortymentu do potencjału sklepu.
fot. mat. prasowe
Struktura handlu detalicznego
Najwięcej sklepów na 1000 mieszkańców przypada w województwie świętokrzyskim.
Mapa prezentuje wyniki analizy liczby oraz struktury, jaka charakteryzuje handel detaliczny ze względu na format punktu sprzedaży. Kolorem ciemnoszarym na mapie oznaczone są województwa o największej liczbie punktów sprzedaży, z kolei kolorem jasnoszarym zaznaczone są województwa o najniższej liczbie sklepów. Zaobserwować możemy duże dysproporcje w liczbie punktów sprzedaży w poszczególnych województwach. Wielkość wykresów kołowych i kolory oznaczają poszczególne kanały sprzedaży: ciemnoniebieski – kanał nowoczesny (hipermarkety, supermarkety i dyskonty), jasnoniebieski – sklepy tradycyjne sieciowe, zielony – sklepy tradycyjne niezrzeszone.
Informacje o badaniu
Dane prezentowane na mapie pochodzą z analizy przeprowadzonej przez dział Customer Analytics & Sales Strategies instytutu GfK Polonia, który zajmuje się kompleksową analizą optymalizacji dystrybucji oraz oceną poszczególnych lokalizacji handlowych. W analizie uwzględniono dane z bazy „Uniwersum sklepów GfK”. Jest to zweryfikowana baza adresowa wszystkich sklepów tradycyjnych spożywczych i ogólnospożywczych oraz spożywczo-przemysłowych, a także aktualizowana lista adresowa nowoczesnych sklepów sieciowych. Baza sklepów GfK oferowana jest w formacie przeglądarki mapowej Targeo posiadającej szeroką funkcjonalność analityczną.
![Sieci handlowe: o konsumentów walczą nie tylko Lidl i Biedronka [© ElasticComputeFarm z Pixabay] Sieci handlowe: o konsumentów walczą nie tylko Lidl i Biedronka](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/sklepy-spozywcze/Sieci-handlowe-o-konsumentow-walcza-nie-tylko-Lidl-i-Biedronka-260476-150x100crop.jpg)
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)