eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › eBay czy Aliexpress? Jaki jest wybór Polaków?

eBay czy Aliexpress? Jaki jest wybór Polaków?

2016-07-14 13:53

eBay czy Aliexpress? Jaki jest wybór Polaków?

Gdzie najczęściej kupujemy za granicą? © iko - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

O tym, że Polacy pokochali zakupy online, nie trzeba przekonywać już chyba nikogo. Gemius postanowił jednak sprawdzić, czy jesteśmy otwarci także na sklepy z zagranicy. Przeprowadzona analiza dowiodła, że do popularności rodzimych jeszcze im bardzo daleko - do transgranicznych zakupów przyznaje się obecnie zaledwie co dziesiąty kupujący. Wydaje się zatem, że niemal wszystko, czego potrzebujemy, dostępne jest w ofercie polskich e-sprzedawców.

Przeczytaj także: E-commerce: na co narzekają klienci sklepów internetowych?

Dane zawarte w raporcie „E-commerce w Polsce 2016. Gemius dla e-Commerce Polska” potwierdzają, że na wizytę w zagranicznym e-sklepie decydują się najczęściej młodsi konsumenci - tego rodzaju aktywność deklaruje 1/4 kupujących do 34 roku życia. Zdecydowanie też przeważają gospodarstwa domowe o dość wysokich, przekraczających 5 tys. zł dochodach (21 proc.). Na zakupy transgraniczne najrzadziej decydują się mieszkańcy wsi (5 proc.) oraz osoby, które przekroczyły 50-tkę (6 proc.).

Czy to lokalny patriotyzm


Badanie dowiodło, że Polacy niezbyt chętnie korzystają z oferty zagranicznych e-sklepów - przyznał się do tego zaledwie co dziesiąty przebadany przez Gemius internauta. W tej skromnej rzeszy respondentów najpopularniejszą marką jest eBay.com (19 proc.). Badani często wskazywali również Aliexpress.com (12 proc.) oraz Amazon.com (9 proc.).
─ Choć Polacy najczęściej kupują w polskich sklepach internetowych, to nie oceniałbym tego zjawiska w kategoriach lokalnego patriotyzmu czy wspierania rodzimych przedsiębiorców, choć nie wątpię, że część konsumentów kupuje w sklepach z końcówką .pl właśnie z tych powodów ─ wyjaśnia Marek Molicki, ekspert Gemiusa. ─ Przyczyna tego zjawiska jest moim zdaniem znacznie prostsza. Po pierwsze, oferta polskich sklepów internetowych jest na tyle szeroka, że większość poszukiwanych towarów można kupić w Polsce. To natomiast oznacza zazwyczaj krótszy czas dostawy ─ zwłaszcza w porównaniu z dostawami z Azji czy USA, niższe koszty przesyłki oraz co istotne skróconą drogę do ewentualnych reklamacji. Niewątpliwie, istotnym czynnikiem branym pod uwagę w czasie zakupów jest cena, a ponieważ ta nie jest drastycznie wyższa, Polacy decydują się na zakupy w lokalnych sklepach. Jeśli cokolwiek zmieni się na rynku to głównie za sprawą pojawienia się polskich wersji światowych gigantów takich jak Amazon. Choć wydaje mi się, że ta marka jest dobrze przygotowana do ekspansji, to warto pamiętać wejście na polski rynek platformy eBay i jej porażkę w starciu z Allegro. Z przyzwyczajeniem jest bardzo trudno walczyć. Jeśli do nawyków dodamy obsługę klienta na wysokim poziomie, wówczas polskie sklepy nie powinny przesadnie martwić się o swoją przyszłość ─ dodaje Molicki.

fot. mat. prasowe

Co i gdzie kupują Polacy w zagranicznej sieci?

Polacy najchętniej korzystają z oferty eBaya.


─ Wyniki najnowszego badania Gemiusa jednoznacznie pokazują, że choć zakupy online stały się powszechne, to należy je rozpatrywać przede wszystkim w kategoriach lokalnego, polskiego rynku. Mimo, że co dziesiąty internauta dokonał zakupu w zagranicznych serwisach, to zgromadzone dane wskazują, że zjawisko nadal ma charakter incydentalny ─ mówi Sławomir Pliszka, prezes PBI. ─ Składa się na to wiele przyczyn. Po pierwsze, bogata oferta polskich e-sklepów i serwisów aukcyjnych. Trudno byłoby wskazać produkty, poza niszowymi czy kolekcjonerskimi, których nie oferują. Po drugie, kwestia ceny. Nie ulega wątpliwości, że często zakupy online w zagranicznych sklepach są po prostu nieopłacalne: wysoki kurs euro i dolara, zawyżane przeliczniki walut na złotówkę, koszty przesyłki czy konieczność zapłacenia cła przy zakupach poza Unią Europejską. Po trzecie wreszcie kwestia wygody i zaufania – niektóre kategorie produktowe jak np. odzież czy elektronika wiążą się z wysokim odsetkiem zwrotów. Choć w ramach Unii mamy takie same prawa dotyczące odstąpienia od umowy, to wiele osób uważa, że szybciej i wygodniej jest odstąpić i otrzymać zwrot kosztów w przypadku zakupu w Polsce. Wszystko to oznacza, że choć coraz większa liczba Polaków będzie się decydować na zakupy online w zagranicznych serwisach, to polskie sklepy nie muszą się obawiać odpływu klientów – dodaje Pliszka.


oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: