eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Centra handlowe w Polsce: oferta szeroka czy unikalna?

Centra handlowe w Polsce: oferta szeroka czy unikalna?

2015-07-06 14:07

Centra handlowe w Polsce: oferta szeroka czy unikalna?

Jaka jest oferta centrów handlowych w Polsce? © .shock - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Szeroka czy unikalna? Jaka jest oferta funkcjonujących w naszym kraju centrów handlowych? Zagadnieniu temu postanowili przyjrzeć się specjaliści międzynarodowej firmy doradczej JLL. Wynikiem analizy jest pierwsze na rynku opracowanie, które przy pomocy specjalnie opracowanej metodologii, określa unikalność oferty poszczególnych galerii oraz atrakcyjność miast ze względu na obecność marek.

Przeczytaj także: Jak postrzegane są centra handlowe we Wrocławiu?

Nowoczesne nieruchomości handlowe w Polsce rozwijają się nieustająco już od lat 90-tych ubiegłego wieku. Z danych JLL wynika, że pod koniec marca bieżącego roku na rodzimym rynku działały 384 centra handlowe (9 mln mkw.), z czego 278 (7,3 mln mkw.) funkcjonowało w miastach zamieszkałych przez więcej niż 100 tys. ludności.

Polskie centra handlowe są zróżnicowane zarówno pod względem lokalizacji, wielkości, wieku, jak i pozycjonowania oraz siły przyciągania konsumentów. Tym, co wyróżnia dane centrum jest zespół obecnych w nim najemców.
„ O jego sile świadczą takie czynniki jak liczba popularnych marek, ich pozycjonowanie rynkowe zgodne z preferencjami i oczekiwaniami grupy docelowej oraz unikalność oferty rozumiana jako niepowtarzalność na danym rynku. Oferty wszystkich centrów handlowych w danym mieście razem budują ofertę handlową miasta. Tak jak i poszczególne obiekty handlowe, także i całe miasta można oceniać pod względem ich asortymentu i pozycjonowania” - mówi Anna Wysocka, Dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych w JLL.

Metodologia – 60 kluczowych marek określa atrakcyjność oferty handlowej


W celu zbadania atrakcyjności handlowej zarówno miast, jak i znajdujących się w nich galerii, analizie poddano tzw. koszyk bazowy 60 silnych marek (a zarazem kluczowych najemców) z kategorii mody, obuwia, produktów dla dzieci, wyposażenia domu, multimediów oraz zdrowia i urody. Każda z marek została przyporządkowana do jednej z trzech kategorii pozycjonowania (po 20 w każdej). Następnie określono obecność każdej marki w badanych miastach i centrach handlowych. Sprawdzono też średnie pozycjonowanie oferty miast i poszczególnych obiektów handlowych.

Anna Bartoszewicz-Wnuk, Dyrektor Działu Badań Rynku i Doradztwa w JLL, informuje:
„Jedynym miastem, w którym funkcjonują wszystkie z 60 analizowanych marek jest Warszawa, która charakteryzuje się również najwyższym pozycjonowaniem. Spośród aglomeracji o liczbie ludności przekraczającej 400 tys. mieszkańców najszerszą ofertą charakteryzuje się Trójmiasto, a asortyment najwyższy cenowo ma Poznań. W kategorii miast o liczbie mieszkańców między 200 a 399 tys. najwięcej marek znajdziemy w Lublinie, ale najwyżej pozycjonowany jest Białystok. Wśród najmniejszych miast objętych badaniem, a więc tych o liczbie ludności między 100 a 199 tys., zdecydowanie najszerszą i najwyższą cenowo ofertę handlową ma Rzeszów”.

Jako że na ofertę danego miasta wpływa atrakcyjność oferty centrów handlowych w nim się znajdujących, analizie poddano także poszczególne obiekty. W przeciwieństwie do badania miast, o atrakcyjności danego centrum nie świadczy jedynie liczba popularnych marek, ale także unikalność oferty. W jej zbadaniu posłużono się współczynnikiem atrakcyjności, który premiuje obiekty, w których funkcjonują sklepy nieobecne, lub obecne w małej liczbie w innych centrach danego miasta. Podobnie jak w przypadku miast, analizując poszczególne centra handlowe określono ich rynkowe pozycjonowanie.

fot. mat. prasowe

Wskaźnik penetracji marki przez miasta

Zdecydowanie najwyższym pozycjonowaniem charakteryzuje się Warszawa


„Należy podkreślić, że w niniejszej analizie ocenie poddano jedynie szerokość oferty handlowej, nie badając innych czynników takich jak odwiedzalność, dopasowanie oferty do grupy docelowej czy poziom generowanych przez dane centrum przychodów”, wyjaśnia Jan Jakub Zombirt, Dyrektor w Dziale Badań Rynku i Doradztwa w JLL.

 

1 2

następna

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: