eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Jak działają centra handlowe w Polsce?

Jak działają centra handlowe w Polsce?

2015-03-01 00:20

Jak działają centra handlowe w Polsce?

Centrum handlowe © Dmitrijs Dmitrijevs - Fotolia.com

Jak funkcjonują polskie centra handlowe? Która z branż najmocniej zaznacza swoją obecność w strukturze najemców? Jak bardzo zróżnicowane są czynsze? To niektóre z pytań, na które odpowiedzi poszukiwali autorzy raportu CBRE „Shopping Centre Index Poland 2015”.

Przeczytaj także: Centra handlowe w Polsce I poł. 2012

Analiza przeprowadzona przez ekspertów firmy CBRE objęła 85 centrów handlowych w Polsce oraz niemal 7 000 umów najmu. W efekcie przebadano 1/5 powierzchni centrów handlowych w kraju. Wyniki analizy wskazują, że przeciętne centrum handlowe to przestrzeń o powierzchni 28 000 mkw., gdzie średnia stawka czynszu sięga 17,5 euro/mkw./mc, a obroty utrzymują się na poziomie 2010 euro/mkw./rok.

Agata Czarnecka, Associate Director w Dziale Doradztwa i Badań Rynku, CBRE, mówi:
„Obiekty handlowe w Polsce przez wiele lat budowane były w miastach powyżej 200 tys. mieszkańców, trend ten został odwrócony kilka lat temu, deweloperzy skupili się na dostarczeniu powierzchni handlowej w mniejszych miastach w Polsce. Oferowane stawki czynszu różnią się w zależności od branży w jakiej działa najemca, ale również zależą od wielkości miasta, w którym centrum handlowe jest położone. Pomimo zróżnicowania w typie powierzchni oraz oferowanych czynszach, wciąż głównymi najemcami pozostają marki z branży odzieżowej, których lokale stanowią 32% powierzchni w obiektach handlowych.”

Beata Kokeli, Senior Director w Dziale Powierzchni Handlowych, CBRE, dodaje:
„Na całym świecie eksperci CBRE poddają analizie rynek powierzchni handlowych, myślę, że publikacja „Shopping Centre Index Poland 2015” dostarcza interesujących i wiarygodnych danych dla wszystkich, aktywnie działających podmiotów na rynku. Dodatkowo, merytoryczną wartość publikacji podnosi fakt, że jest ona wynikiem synergii wiedzy i doświadczenia ekspertów z różnych działów firmy CBRE.”

Publikacja „Shopping Centre Index Poland 2015” należy do cyklu publikacji CBRE poświęconych rynkowi powierzchni handlowych na świecie. Jest on wynikiem współpracy takich działów firmy jak: Powierzchnie Handlowe, Rynki Kapitałowe, Zarządzanie Aktywami, Wyceny, Doradztwo i Badania Rynku w ramach globalnej koncepcji „Retail Platform”, której celem jest dostarczanie sprecyzowanych usług dla inwestorów, deweloperów oraz najemców.

fot. Dmitrijs Dmitrijevs - Fotolia.com

Centrum handlowe

Przeciętne centrum handlowe to przestrzeń o powierzchni 28 000 mkw., gdzie średnia stawka czynszu sięga 17,5 euro/mkw./mc, a obroty utrzymują się na poziomie 2010 euro/mkw./rok.


GŁÓWNE WNIOSKI


  • W strukturze branżowej największą grupę stanowią najemcy z grupy ODZIEŻ (32%) oraz ARTYKUŁY GOSPODARSTWA DOMOWEGO (17%).
  • Najwyższe przeciętne stawki czynszu zostały zarejestrowane w przypadku najemców z sektorów AKCESORIA oraz BIŻUTERIA i wynoszą odpowiednio: 45 i 40 EUR/mkw./miesiąc.
  • Największe zróżnicowanie stawek czynszu zostało zarejestrowane wśród najemców reprezentujących sektory: HOBBY, ARTYKUŁY GOSPODARSTWA DOMOWEGO, ELEKTRONIKA, BIŻUTERIA oraz USŁUGI, w zależności od wielkości miasta, w którym centrum handlowe jest położone.
  • Odnotowano znaczącą różnicę w wysokości stawek najmu w przypadku najbardziej atrakcyjnych i mniej popularnych obiektów w największych miastach i aglomeracjach. W przypadku mniejszych miast, różnice w stawkach czynszu są mniej znaczące.
  • Najwyższe koszty eksploatacji są ponoszone przez najemców z sektorów: AKCESORIA, BIŻUTERIA, natomiast najniższe przez firmy zaliczane do kategorii: ARTYKUŁY GOSPODARSTWA DOMOWEGO i SKLEPY SPOŻYWCZE.
  • Spośród najemców, którzy raportują wysokość obrotów, najwyższe jednostkowe wartości (za metr kwadratowy) zostały zarejestrowane w sektorach: ZDROWIE I URODA oraz BIŻUTERIA.

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • art / 2015-03-01 15:08:40

    Ja czytałem kiedyś raport, że dużym miastem gdzie jest bardzo mało centrów handlowych jest Szczecin. Co by się zgadzało, skoro my mieszkający Na Warszewie naprawdę mamy problemy przez brak jakiegoś mniejszego, lokalnego. Przeważnie jest przesyt ale nie u nas w Szczecinie. Co z tego że rozbudowują istniejące, skoro nadal mam do nich tak samo daleko... odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: