eGospodarka.pl
bezpłatny program PIT 2019

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Branża AGD a wydatki na reklamę w I poł. 2014 r.

Branża AGD a wydatki na reklamę w I poł. 2014 r.

2014-09-26 10:54

Branża AGD a wydatki na reklamę w I poł. 2014 r.

Pralki są najchętniej reklamowane © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (7)

W I połowie bieżącego roku firmy z branży AGD nie szczędziły pieniędzy na reklamę - z analizy Equinox Polska wynika, że w badanym okresie wydatki na ten cel wzrosły aż o 30 procent. Najczęściej reklamowanym sprzętem są niezmiennie pralki, ale trzeba przyznać, że akurat w ich przypadku budżety reklamowe uległy dość dużemu uszczupleniu.
Po pierwszych 6 miesiącach br. sektor AGD wydał na reklamę ponad 110 mln zł. To wzrost o 32% względem 2013 (84 mln zł). Wzrost budżetów reklamowych idzie w parze z dynamiką sprzedażową. W pierwszych 7 miesiącach br. sprzedaż dużego AGD podskoczyła o 7% pod względem ilości i o 10% pod względem wartości. Małe AGD sprzedawało się jeszcze lepiej - dynamika sprzedaży ilościowej wzrosła o 12%. (za: Gazeta Prawna, Polacy wymieniają sprzęt w domach… 21.07.2014 r).

Wraz ze wzrostem nakładów na reklamę, zmieniają się preferencje reklamodawców. I tak coraz ważniejsza rolę odgrywa Internet, który w I półroczu br. dwukrotnie zwiększył swój udział w strukturze wydatków (do 30%). Wyprzedził tym samym magazyny (18,5%), będące do tej pory drugim największym - po telewizji - medium reklamowym branży. Lider skupił w tym roku blisko połowę udziału (49,3%) co przełożyło się na budżet o wartości 54,2 mln zł. Pozostałe media pełnią marginalną rolę, nie przekraczając 1% udziału.

Struktura wydatków: pralki najlepiej dofinansowane, wysoki wzrost zmywarek


Eksperci Equinox Polska zwracają uwagę, że poza reklamą grupową, najchętniej promowaną kategorią przez reklamodawców jest małe AGD takie jak odkurzacze, filtry do wody, roboty kuchenne czy ekspresy do kawy. Te cztery kategorie koncentrują ponad 40 % wydatków w sektorze!

W przypadku dużego AGD, najchętniej promowanymi produktami są wciąż pralki – ich budżet wynosił aż 13% wszystkich wydatków reklamowych w sektorze, mimo że odnotowały 40% spadek w stosunku do poprzedniego roku.

Wyraźnie wyższym budżetem niż przed rokiem charakteryzuje się sprzęt chłodniczy oraz zmywarki – wartość obu podkategorii wynosiła po 8,3 mln zł. Warto dodać, że w zeszłym roku zmywarki reklamowane były w sposób marginalny – wydatki reklamowe wynosiły zaledwie 113 tys. zł w pierwszych sześciu miesiącach. Odwrotne trendy obserwujemy w przypadku piekarników – tu odnotowany został prawie 70% spadek inwestycji reklamowych.

Zmianom uległa również struktura wydatków w branży. O ile w ubiegłym roku budżety równomiernie rozłożyły się na małe i duże AGD, to w roku bieżącym mamy do czynienia z przewagą małego AGD (56%) nad dużym (44%), zauważają eksperci.

Duże AGD – Samsung traci koronę, Amica drugą siłą


W kategorii dużego AGD pierwszą pozycję pod względem wydatków na reklamę zajął koncern Bosch Siemens, który zwiększył wydatki z 5 do blisko 16 mln zł. Na drugim miejscu uplasował się jedyny w zestawieniu polski producent – Amica, z wydatkami na poziomie 11,2 mln zł. Podium zamknął Samsung, będący zeszłorocznym liderem w wydatkach. Na działania reklamowe Koreańczycy wydali niewiele ponad 7,5 mln zł czyli prawie trzykrotnie mniej niż w roku 2013.

Pierwsze miejsce poza podium przypadło firmie Whirlpool Polska (4,8 mln zł), która zwiększyła swoje inwestycje reklamowe 8,5-krotnie. Piątkę zamyka Beko z wydatkami na poziomie 3,1mln zł (o 19% mniej w stosunku do analogicznego okresu w roku ubiegłym). Największy wzrost budżetu reklamowego wśród czołowych producentów odnotowało Gorenje – z 21,6 tys. zł do blisko 1,7mln. Analitycy Equinoxa podkreślają również spore dysproporcje w budżetach kategorii duże AGD, czołowa trójka reklamodawców odpowiada za 72% wszystkich wydatków

Małe AGD – polski Formaster potraja wydatki


Wydatki branży na promocję małego AGD w pierwszym półroczu 2014 sięgnęły 62 milionów złotych. W tej kategorii koncern Bosch Siemens również nie oddał palmy pierwszeństwa. Budżet na poziomie bliskim 15 mln złotych, jest ponad dwukrotnie wyższy niż przed rokiem. Łączne wydatki Bosch Siemens w całej branży AGD sięgnęły kwoty 30,6 mln zł.

Za plecami niemieckiego koncernu kolejny raz znalazł się Karcher, który intensywnie wspiera się kampaniami reklamowymi przy budżecie na poziomie 11,5 mln zł. Trzeci w zestawieniu - kielecki Formaster - producent filtrów, ogrzewaczy do wody oraz pojemników do próżniowego przechowywania żywności, też może poszczycić się większymi funduszami reklamowymi – kwota 9,3 mln zł jest blisko trzykrotnie wyższa niż w 2013 roku. Warto odnotować również 300-procentową dynamikę wzrostową Philipsa, firmy ze stosunkowo rozdrobnioną kategorią produktową.

 

1 2

następna

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

bezpłatny program PIT 2019

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: