eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Branża AGD a wydatki na reklamę w I poł. 2014 r.

Branża AGD a wydatki na reklamę w I poł. 2014 r.

2014-09-26 10:54

Przeczytaj także: Wydatki na reklamę w Polsce i na świecie - prognozy III kw. 2014



Z czołowych marek, jedynie firma Zelmer (wykupiona w ubiegłym roku przez BSH) zmniejszyła swoje wydatki (1,4mln zł), spadając tym samym z trzeciej na dziewiątą pozycję wśród reklamodawców.

W analizie, eksperci zauważają, że kategoria „małe AGD” jest bardziej rozdrobniona niż „duże AGD” – trzy czołowe marki koncentrują 57% wydatków kategorii. Z kolei motorem napędowym tegorocznego wzrostu są firmy Nestle oraz Mondalez, promujące ekspresy do kawy. Z drugiej strony Zelmer, marka zakupiona przez koncern BSH, zmniejszyła swoje inwestycje ponad trzykrotnie.

Wydatki reklamowe w przekroju półrocznym


Małe AGD obecny rok rozpoczęło porównywalnie z wcześniejszymi latami na poziomie około 5 milionów złotych, luty był miesiącem względnej stabilizacji. Następnie zgodnie z ubiegłorocznym trendem nastąpiła intensyfikacja kampanii reklamowych. O ile w roku ubiegłym najwyższy poziom wydatków reklamowych został osiągnięty w marcu, w 2014 roku producenci zdecydowali się na dofinansowanie kampanii, dzięki czemu kwietniowe wydatki osiągnęły 2,5-krotnie wyższy poziom niż w 2013. Zgodnie z przewidywaniami w okresie wiosenno-letnim wydatki stopniowo malały.

W przypadku dużego AGD zauważamy różną od wcześniejszych strategię promocyjną. Intensyfikacja działalności promocyjnej w mediach nastąpiła już na początku roku. Dane wskazują, że budżety reklamodawców w lutym br. były sześciokrotnie wyższe niż przed rokiem. Następnie przez okres 2 miesięcy nastąpiła stabilizacja wydatków, by osiągnąć szczyt (na poziomie 14 mln zł) w maju, czyli miesiąc później niż w roku ubiegłym.

Jak kształtuje się przyszłość?


W związku z ożywieniem na rynku nieruchomości, przewiduje się wzmożoną sprzedaż dużego AGD. Już dzisiaj możemy dostrzec wysoką aktywność producentów w mediach - sezonie letnim wystartowały duże kampanie reklamowe marek Beko i Samsung. Motywem przewodnim reklam Samsunga promujących technologię Space Max jest przestrzeń kosmiczna, wpisująca się w ogólny trend marki. Kampanii towarzyszy promocja w Internecie oraz telewizji pod tytułem „Inwazja nagród”.

Marki często posiłkują się wizerunkiem celebrytów w swoich kampaniach. Amica już od lat korzysta z wizerunku Agnieszki Radwańskiej, choć opinie ekspertów marketingowych dotyczące zasadności posługiwania się postacią polskiej tenisistki są różne, mimo to jej sukcesy sportowe mogą przyczynić się do transferu wizerunku na promowaną markę.
Podobną strategię zastosował polski oddział amerykańskiej firmy Whirlpool, która jest silnie wspierana przez prowadzącego program Top Chef – Grzegorza Łapanowskiego. Eksperci branżowi przewidują, że trend wykorzystywania celebrytów będzie dalej kontynuowany.

Podsumowując, ożywienie na rynku nieruchomości i popularność programów kulinarnych w mediach wraz z wzrostami sprzedażowymi mogą być zachętą dla marek do coraz intensywniejszych działań wizerunkowych. Jeżeli trend wzrostowy będzie kontynuowany w drugiej połowie roku, istnieje szansa zamknięcia budżetów reklamowych AGD na poziomie 230 mln zł, twierdzą analitycy domu mediowego Equinox Polska.

poprzednia  

1 2

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: