Przekroczony limit danych? Operator poinformuje
2013-06-24 16:58
Tablet © Brian Jackson - Fotolia.com
Przeczytaj także: Zmiana prawa: światłowód i HDTV w każdym nowym mieszkaniu
Nowelizacja Prawa telekomunikacyjnego, wprowadzająca w przepisach szereg zmian ważnych zarówno dla konsumentów jak i operatorów telekomunikacyjnych, weszła w życie 21 stycznia 2013 r. Najważniejsze zmiany to znaczne poszerzenie zakresu ochrony praw konsumentów usług telekomunikacyjnych. Część zapisów wchodzi jednak z pewnym opóźnieniem, by dać operatorom telekomunikacyjnym czas na wdrożenie odpowiednich rozwiązań technicznych, niezbędnych do realizacji nowych przepisów.Tak jest w przypadku informowania o wykorzystania limitu danych. Od soboty, 22 czerwca 2013, operatorzy telekomunikacyjni mają obowiązek informować swoich klientów o przekroczeniu limitu transmisji danych. Ten przepis wprowadziła właśnie wspomniana nowelizacja Prawa Telekomunikacyjnego, głównie po to, by abonenci firm telekomunikacyjnych nie byli zaskakiwani ogromnymi rachunkami za telefon, czy inne urządzenie mobilne, które łączą się z Internetem.
Przepis (art. 1 pkt 50), który wszedł w życie 22 czerwca brzmi następująco: „Dostawca publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych świadczący usługę dostępu do sieci Internet w ruchomej publicznej sieci telekomunikacyjnej jest obowiązany do oferowania pakietów transmisji danych oraz do natychmiastowego nieodpłatnego informowania abonenta o przekroczeniu przez abonenta limitu transmisji danych w ramach wybranego przez abonenta pakietu”
Obowiązek taki ratuje użytkowników wielu urządzeń mobilnych, głównie smartfonów, przed nadmiernymi rachunkami. Urządzenia te bowiem (szczególnie użytkowane przez osoby o mniejszej wiedzy technicznej) dość często albo łączą się automatycznie z Internetem, albo sami użytkownicy - częstokroć nieświadomie - używają funkcji smartfonów, które wiążą się z pobieraniem znacznej ilości danych. Problem ten swego czasu dotyczył głównie użytkowników smartfonów nabywanych w ramach akcji promocyjnych operatorów, w których do smartfonów "za złotówkę" był dołączany niezbyt duży pakiet danych, po przekroczeniu którego były naliczane standardowe opłaty. A te nie były niskie - wielu użytkowników skarżyło się na nawet kilkusetzłotowe rachunki.
oprac. : Grzegorz Gacki / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Bezpieczeństwo sieci i usług telekomunikacyjnych - nowe obowiązki
-
Jak wybrać power bank?
-
Nowe Prawo telekomunikacyjne: większe prawa konsumentów
-
Zmiany w prawie telekomunikacyjnym
-
Prawo telekomunikacyjne: KE poparła zmiany
-
Cyberbezpieczeństwo dzieci: Polska w ogonie Europy, co robić?
-
Jak ochronić firmowy smartfon przed cyberatakami?
-
W Plusie nawet 1000 złotych zwrotu za zakup smartfona
-
Służbowy telefon na urlopie zagrożeniem dla firmy
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)