Prawo telekomunikacyjne: KE poparła zmiany
2009-06-29 12:07
Przeczytaj także: Nowelizacja unijna prawa telekomunikacyjnego
Poprawa w zakresie niezależności polskiego organu regulacyjnego ds. telekomunikacjiKomisja podjęła kroki prawne przeciwko Polsce w grudniu 2006 r. w związku z tym, że krajowa ustawa o państwowym zasobie kadrowym dała Prezesowi Rady Ministrów nieograniczoną swobodę w wykonywaniu uprawnień do odwołania prezesa krajowego organu regulacyjnego ds. telekomunikacji. Z polskich aktów prawnych dotyczących telekomunikacji usunięto wówczas przepisy regulujące długość kadencji prezesa organu regulacyjnego oraz warunki jego odwoływania. Komisja uznała, że narusza to niezależność polskiego organu regulacyjnego, zwłaszcza że rząd polski jest głównym udziałowcem w szeregu przedsiębiorstw telekomunikacyjnych.
Polska dokonała zmian w przepisach dotyczących telekomunikacji w kwietniu 2009 r., przywracając pięcioletni okres kadencji prezesa organu regulacyjnego (prezes UKE) i ustalając wykaz warunków odwoływania oraz zapewniając niezależność organu zgodnie z wymogami unijnych przepisów.
Polskie przepisy dotyczące umów konsumenckich są teraz zgodne z unijnymi wymogami
W styczniu 2008 r. Komisja skierowała do Polski ostrzeżenie, stwierdzając, że nie dokonała ona właściwej transpozycji do prawa krajowego unijnych przepisów dotyczących usługi powszechnej, które dawały konsumentom prawo do odstąpienia od umowy bez ponoszenia kar, jeżeli operator powiadomił ich o planowanej zmianie umowy. Abonenci muszą zostać poinformowani o wszelkich zmianach z co najmniej miesięcznym wyprzedzeniem oraz o możliwości skorzystania z prawa do odstąpienia od umowy bez ponoszenia kar, jeżeli nie akceptują oni nowych warunków.
Komisja wystosowała do Polski wezwanie do usunięcia uchybienia w związku z tym, że zgodnie z polskim prawem abonenci mieli prawo odstąpić od umowy w przypadku jakiejkolwiek jej zmiany, nawet jeśli dostosowania były konieczne ze względu na zmiany legislacyjne lub regulacyjne i nie były propozycją operatora. Wykraczało to poza przepisy zawarte w unijnej dyrektywie o usłudze powszechnej i zdaniem Komisji powodowało nadmierną niepewność prawną.
W kwietniu 2009 r. do polskich przepisów dotyczących praw konsumentów do odstąpienia od umowy wprowadzono zmiany, co pozwoliło na ich harmonizację z unijnymi wymogami i zamknięcie przez Komisję postępowania w sprawie naruszenia.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Zmiany w prawie telekomunikacyjnym
-
Nowe prawo telekomunikacyjne chroni abonentów
-
Co zmieni nowelizacja prawa telekomunikacyjnego?
-
KPP: zmiany w Prawie telekomunikacyjnym
-
Usługi telekomunikacyjne: nowe przepisy wymagają zmiany umów
-
Bezpieczeństwo sieci i usług telekomunikacyjnych - nowe obowiązki
-
Branża telekomunikacyjna: nadeszły niespokojne czasy?
-
Telekomunikacja: usługi wiązane coraz tańsze
-
Przekroczony limit danych? Operator poinformuje