eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościTelekomunikacja › Nowe Prawo telekomunikacyjne: większe prawa konsumentów

Nowe Prawo telekomunikacyjne: większe prawa konsumentów

2013-01-22 21:30

Nowe Prawo telekomunikacyjne: większe prawa konsumentów

Wchodzi w życie nowelizacja prawa telekomunikacyjnego © Aleksandar Mijatovic - Fotolia.com

21 stycznia 2013 r. weszła w życie nowelizacja Prawa telekomunikacyjnego, wprowadzająca w przepisach szereg zmian ważnych zarówno dla konsumentów jak i operatorów telekomunikacyjnych. Wśród najważniejszych zmian warto wspomnieć o znacznym poszerzeniu zakresu ochrony praw konsumentów usług telekomunikacyjnych.

Przeczytaj także: Zmiany w prawie telekomunikacyjnym

Jak przewiduje nowelizacja, umowa na świadczenie usług telekomunikacyjnych ma być zawierana się w formie pisemnej lub elektronicznej za pomocą formularza na stronie internetowej firmy telekomunikacyjnej. Wymóg formy pisemnej lub elektronicznej nie dotyczy jednak na przykład usług przedpłaconych lub świadczonych za pomocą aparatu publicznego.

Umowa na świadczenie usług telekomunikacyjnych powinna być jasna i zrozumiała. Powinna zawierać między innymi takie informacje jak strony umowy, świadczone usługi ze wskazaniem elementów składających się na opłatę abonamentową, termin oczekiwania na przyłączenie do sieci lub termin rozpoczęcia świadczenia usług, okres, na jaki została zawarta umowa, w tym minimalny okres wymagany do skorzystania z warunków promocyjnych, pakiet taryfowy (jeżeli na świadczone usługi obowiązują różne pakiety taryfowe), sposób składania zamówień na pakiety taryfowe oraz dodatkowe opcje usługi.

W zakresie płatności umowa powinna zawierać informację o sposobach dokonywania płatności i okresie rozliczeniowym.

W umowie powinny być zawarte dane dotyczące funkcjonalności świadczonej usługi obejmujące m.in. informacje czy zapewniane są połączenia z numerami alarmowymi, czy gromadzone są dane o lokalizacji urządzenia z którego wykonywane jest połączenie, o wszelkich ograniczeniach w kierowaniu połączeń do numerów alarmowych, o ograniczeniach w dostępie lub korzystaniu z usług i aplikacji.

fot. Aleksandar Mijatovic - Fotolia.com

Wchodzi w życie nowelizacja prawa telekomunikacyjnego

Nowelizacja poszerzyła zakres ochrony praw konsumentów usług telekomunikacyjnych.


Abonenci będą również informowani o wyczerpaniu pakietu transmisji danych w przypadku usługi mobilnego dostępu do Internetu a także będą mieli na bieżąco skontrolować stopień wykorzystania takiego pakietu.

W nowelizacji zawarto również ograniczenie, że umowa zawierana z danym dostawcą usług na czas określony nie może być dłuższy niż 24 miesiące. Operatorzy telekomunikacyjni powinni również umożliwiać zawarcie umowy na okres nie dłuższy niż 12 miesięcy. Do jednego dnia został skrócony czas na przeniesienie numeru. Nowe prawo telekomunikacyjne poszerza również prawa konsumenta w przypadku reklamacji. Jeżeli reklamacja usługi telekomunikacyjnej nie zostanie rozpatrzona w terminie 30 dni od dnia jej złożenia, to będzie domyślnie traktowana jako uwzględniona.

Ponadto, za każdy dzień przerwy w świadczeniu usługi płatnej okresowo abonentowi ma przysługiwać odszkodowanie w wysokości 1/15 średniej opłaty miesięcznej liczonej według rachunków z ostatnich trzech okresów rozliczeniowych.

Operatorzy komórkowi zostali ponadto zobowiązani do uniemożliwienia używania w ich sieciach skradzionych telefonów komórkowych i przekazywania innym operatorom informacji identyfikujących skradzione telefony w celu ich blokowania w pozostałych sieciach.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: