eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Ranking najcenniejszych marek 2013

Ranking najcenniejszych marek 2013

2013-05-21 10:57

Ranking najcenniejszych marek 2013

Ranking najcenniejszych marek 2013 ©  Evgeny Kolodyazhnyy - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Apple utrzymuje status lidera w rankingu najcenniejszych marek świata BrandZTM Top 100 za rok 2013. Wartość tej marki wynosi obecnie 185 mld USD. W ciągu ostatniego roku Apple odnotował jednak wzrost na poziomie zaledwie +1%, co uderzająco kontrastuje z sytuacją Samsunga - największego konkurenta Apple, który odnotował wzrost o +51% i obecnie zajmuje 30. miejsce w globalnym rankingu, z wartością marki na poziomie 21 mld USD.

Przeczytaj także: Ranking najcenniejszych marek 2012

Poważnym kandydatem do miejsca nr 1 jest Google, któremu udało się odwrócić ubiegłoroczny trend spadkowy i osiągnąć w tym roku 5-procentowy wzrost wartości swojej marki. Obecnie Google zajmuje 2. miejsce w rankingu, a wartość tej marki wynosi 114 mld USD. Na trzecim miejscu uplasował się IBM z wartością marki na poziomie 112 mld.

„Walcząc o przywództwo na rynku smartfonów, Samsung osiągnął ogromny wzrost wartości marki. Udało się mu przy tym pogodzić okres znaczących innowacji z równoczesnym poszerzaniem udziału w rynku – w ostatnim roku Samsung wydał na reklamy o 1,6 mld USD więcej” – powiedział Nick Cooper, Dyrektor Zarządzający Millward Brown Optimor. „Mimo rosnącej konkurencji na rynku oraz innych firm depczących mu po piętach, Apple zdołał zachować pozycję nr 1, co pokazuje, jak wielką wartość dla biznesu ma silna marka. Ludzie nadal uwielbiają tę markę bez względu na ceny jej akcji”.

To już ósma edycja corocznego badania stanowiącego podstawę rankingu BrandZ™ Top 100. Badanie to realizowane jest przez Millward Brown Optimor na zlecenie WPP. Jest to jedyny ranking bazujący – oprócz danych finansowych – na opiniach potencjalnych i rzeczywistych użytkowników danej marki.

fot. Evgeny Kolodyazhnyy - Fotolia.com

Ranking najcenniejszych marek 2013

Licząc od roku 2006, łączna wartość marek objętych rankingiem Top100 wzrosła o 77% i wynosi obecnie 2,6 bilionów USD.


Licząc od roku 2006, łączna wartość marek objętych rankingiem Top100 wzrosła o 77% i wynosi obecnie 2,6 bilionów USD.

David Roth, prezes The Store w Grupie WPP, zauważył: „Wyniki tegorocznego rankingu podkreślają, jak ogromny zwrot z inwestycji można osiągnąć dzięki markom. Jak widać, dzięki silnym markom firmy osiągają wzrost udziału rynkowego i większe zyski, ponieważ za silne marki można żądać premii cenowej. Takie marki zapewniają także wyższy zysk dla akcjonariuszy”.

Eileen Campbell, prezes firmy Millward Brown zajmującej się badaniem marek, dodała: „Wycena marki oraz inne wskaźniki odzwierciedlające zwrot z inwestycji marketingowych dają marketerom silniejszy głos na zebraniach zarządu – dzięki temu rola marketingu jest bardziej doceniana i uwzględniana jako kluczowy czynnik pozwalający firmom osiągać sukcesy finansowe i biznesowe”.

fot. mat. prasowe

BrandZ™ Top 100 a S&P500

Analiza rankingu BrandZ™ Top 100 jako „portfela akcji” na przestrzeni ostatnich 8 lat wskazuje, że portfel ten przynosił bardzo korzystne wyniki w porównaniu do bieżącego indeksu rynku akcji S&P500.


Wybór najważniejszych wniosków z tegorocznego raportu badawczego:
  • Najszybciej rosnące marki wyraźnie wyróżniają się na rynku: Pierwsza dziesiątka marek, które odnotowały najszybsze tempo wzrostu (Top Risers), osiąga również – w porównaniu do średniej – znacznie wyższe wartości na wskaźnikach stosowanych w ramach BrandZ™, czyli Meaningful, Different & Salient (marki znaczące, wyróżniające się i istotne). Największy wzrost wartości swojej marki odnotowała Prada (o +63%), która wyprzedziła wszystkie inne marki luksusowe pod względem tempa wzrostu i obecnie zajmuje 4. miejsce w kategorii dóbr luksusowych (a 95. miejsce w rankingu globalnym) z wartością 9,5 mld USD.
  • Browary notują gwałtowny wzrost: Piwo, czyli najpowszechniej konsumowany napój alkoholowy świata, to kategoria, która w tegorocznym rankingu odnotowała największy wzrost. Pierwsza dziesiątka marek „piwnych” urosła o +36%, a ich łączna wartość wynosi obecnie 63 mld USD. Sektor ten skorzystał na rosnącej sprzedaży w Ameryce Łacińskiej i Chinach. Globalna marka Heineken zajmuje trzecie miejsce na świecie pod względem wartości (8 mld USD). Heineken zyskał silniejszą pozycję dzięki reklamom w kontekście filmu Skyfall z Jamesem Bondem. Brazylijskie piwo Brahma odnotowało w ostatnim roku wzrost o +61%, a wartość tej marki wynosi 4 mld USD.
  • Marki o wysokiej wartości zapewniają firmom szybszy wzrost: Analiza rankingu BrandZ™ Top 100 jako „portfela akcji” na przestrzeni ostatnich 8 lat wskazuje, że portfel ten przynosił bardzo korzystne wyniki w porównaniu do bieżącego indeksu rynku akcji S&P500. Wartość spółek należących do indeksu S&P500 wzrosła o 23%, natomiast portfel BrandZ™ odnotował wzrost o 58%, co świadczy o tym, że firmy mające silne marki są w stanie zapewnić wyższą wartość swoim akcjonariuszom.
  • W rankingu nadal dominują marki technologiczne, a na horyzoncie pojawiają się „cyfrowe Chiny”: W rankingu nadal dominują marki technologiczne i telekomunikacyjne – w pierwszej setce znalazły się 29 takie marki, a ich wartość wynosi 43% łącznej wartości marek z rankingu Top 100 (ponad 1 bilion USD). Nadal jednak dynamika wzrostu w tym sektorze pozostaje na niskim poziomie. Podczas gdy Facebook odnotował spadek wartości, jego chiński odpowiednik, czyli Tencent (z 800 mln aktywnych użytkowników), podskoczył aż o 52%, co postawiło go wśród 10 najszybciej rosnących marek (Top Risers) w rankingu. Do rankingu dołączyło także Yahoo! po powołaniu nowego prezesa (dawniej pracującego dla Google) – fakt ten wzbudził wysokie oczekiwania i przyczynił się do wzrostu cen akcji firmy, a tym samym do aprecjacji wartości jej marki.

fot. mat. prasowe

Pierwsza dziesiątka rankingu najcenniejszych marek świata – 2013

Apple utrzymuje status lidera w rankingu najcenniejszych marek świata BrandZTM Top 100 za rok 2013. Wartość tej marki wynosi obecnie 185 mld USD. W ciągu ostatniego roku Apple odnotował jednak wzrost na poziomie zaledwie +1%.



Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: