eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Branża energetyczna a wydatki na reklamę 2012

Branża energetyczna a wydatki na reklamę 2012

2013-04-12 12:47

Branża energetyczna a wydatki na reklamę 2012

Branża energetyczna a wydatki na reklamę 2012 © jStock - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

W 2012 roku widać wyraźne ożywienie w sektorze reklamy branży energetycznej. Trzech z pięciu największych dostawców energii zwiększyło budżety mediowe o kilkadziesiąt procent. Choć w ubiegłym roku wydatki tej kategorii zamknęły się, cennikowo, kwotą 78 milionów złotych, to mimo kryzysu na rynku konkurujące ze sobą firmy energetyczne promują swoje produkty oraz dbają o swój wizerunek angażując się w działania społeczne i ekologiczne. Eksperci domu mediowego Equinox Polska zauważają, że strategie mediowe graczy tej kategorii zaczynają być coraz bardziej uporządkowane. Przewidują również rosnącą jeszcze bardziej widoczną konkurencyjność oraz dalsze ożywienie kategorii po zmianach ustawowych i uwolnieniu cen energii dla klientów indywidualnych.

Przeczytaj także: Reklama wielkoformatowa 2012 r.

Z analiz Equinox Polska, przygotowanych na podstawie danych Kantar Media wynika, iż wydatki sektora branży energetycznej rosną systematycznie od kilku lat. Pomimo, iż nie są to duże wzrosty +6 % w 2011r oraz +2 % w 2012r (do poziomu 77,9 mln zł - bez uwzględniania Internetu), to na uwagę zasługuje fakt rosnącej konkurencyjności wewnątrz kategorii.

fot. mat. prasowe

Rynek energetyczny - wydatki w latach 2010-2012

Z analiz Equinox Polska, przygotowanych na podstawie danych Kantar Media wynika, iż wydatki sektora branży energetycznej rosną systematycznie od kilku lat.


Rynek podzielony jest między 5 największych graczy: PGE, Enea, Energa, Tauron, RWE oraz kilkadziesiąt mniejszych podmiotów (ze śladowymi wydatkami mediowymi).

W 2012 roku, trzech z pięciu głównych graczy znacząco zwiększyło inwestycje w mediach. Nie znalazło to jednak odzwierciedlenia w całkowitych wydatkach kategorii ponieważ towarzyszyła temu znaczna redukcja budżetu mediowego lidera dotychczasowych wydatków - Enei (-39%). Istotnie jednak zwiększyła się dynamika poszczególnych podmiotów i konkurencyjność w kategorii, jak również zasięg prowadzonych działań.

fot. mat. prasowe

Wydatki całoroczne firm z sektora energetycznego w latach 2010-2012

W 2012 roku, trzech z pięciu głównych graczy znacząco zwiększyło inwestycje w mediach. Nie znalazło to jednak odzwierciedlenia w całkowitych wydatkach kategorii ponieważ towarzyszyła temu znaczna redukcja budżetu mediowego lidera dotychczasowych wydatków - Enei (-39%).


Powoli rysują się kierunki strategiczne poszczególnych graczy i podział pomiędzy działania skierowane do klientów indywidualnych i biznesowych. Te ostatnie zdają się dominować w komunikacji regularnej (poza sponsoringiem), co odzwierciedla udział odbiorców energii w Polsce, gdzie około 75% stanowi szeroko rozumiany biznes. Biorąc jednak pod uwagę planowane uwolnienie cen energii elektrycznej, które może nastąpić jeszcze przed końcem 2013 roku, należy się spodziewać wzrostu wydatków na reklamę skierowaną do odbiorców indywidualnych. Już teraz większość działań mediowych prowadzona jest w całym kraju, a jednym z przewodnich motywów komunikacji jest „gwarancja stałej ceny”.

fot. jStock - Fotolia.com

Branża energetyczna a wydatki na reklamę 2012

W 2012 roku widać wyraźne ożywienie w sektorze reklamy branży energetycznej. Trzech z pięciu największych dostawców energii zwiększyło budżety mediowe o kilkadziesiąt procent.


Celebryci promują energię

Najsilniej na komunikację ogólnopolską już od kilku lat ukierunkowana jest Enea, która przeznacza ponad 80% budżetu na działania w TV. W swojej komunikacji (od roku 2010) wykorzystuje celebrytów, początkowo Michała Żebrowskiego, a w 2012 również Andrzeja Grabowskiego oraz Artura Barcisia. Wykorzystanie twarzy znanych aktorów, pomimo kierowania większości komunikacji do biznesu, świadczy również o dużym nacisku na chęć szerokiego budowania świadomości marki. Pomimo znacznej (-35%) redukcji budżetu w 2012, Enea dysponuje drugim co do wielkości budżetem mediowym (22,6 mln zł RC).

W 2012r. najwyższe nakłady na reklamę poniosła Energa 27,2 mln zł, co stanowi 113% wzrostu w stosunku do roku poprzedniego. Firma od 2011 roku prowadzi ogólnopolską komunikację TV (przeznaczając na nią ponad 60% SoS). Główne motywy kampanii to ekologia, nagradzanie lojalnych klientów oraz przedstawianie siebie jako stabilnej i wiarygodnej firmy (co może mieć związek z planowanym uwolnieniem cen energii i wiążącą się z tym zwiększoną migracją klientów).

 

1 2

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: