Przekaz podprogowy w reklamie
2013-01-17 00:20
Przeczytaj także: Skuteczność reklamy
Reklama podprogowa dzisiaj
Znamienny jest fakt, że pomimo nieudokumentowanego wpływu przekazów podprogowych, wierzą w jego skuteczność. Potwierdza to duża liczba programów i kaset, które reklamuje się jako nagrania zawierające przekaz zniechęcający do palenia papierosów/poprawiający zapamiętywanie/wzmacniający koncentrację itp., które duża liczba konsumentów uznaje za skuteczne. Wiele z nich, nie zawiera jednak żadnego przekazu podprogowego, lub zawiera inny niż jest to podane. W ten sposób działa efekt placebo, który polega na aplikowaniu bodźca lub leku, który ma obojętny wpływ na daną osobę, jednak ona nie zdając sobie z tego sprawy traktuje go jako działający normalnie środek. Skutkiem tego osoba stosująca kurację zaczyna odczuwać efekty, które choć dany środek nie miał na nie wpływu, a pojawiły się one dzięki nastawieniu danej osoby i jej podatności na manipulację.
Eksperymenty podobne do pierwszych badań Vicarego przeprowadzano także w Polsce. Jeden z nich miał miejsce w czasie IX Festiwalu Filmu Reklamowego i Reklamy w Krakowie, a przygotował je dr B. Kwarciak z Instytutu Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego. Wzięło w nim udział ponad 200 osób, którym przed projekcją filmu przekazano, że zostanie w nim zawarty przekaz podprogowy. Ponad 50% z nich potwierdziło, że wierzy w tego typu manipulacje. Następnie zaprezentowano im 30-minutowy film, w który wmontowano prawie 300 klatek przedstawiających obraz loda na patyku. Po projekcji nie zauważono dużego zainteresowania kupnem lodów (tylko 4%osób dokonało takiego zakupu), co potwierdziło fakt, że reklama podprogowa nie należy do najskuteczniejszych metod manipulacji konsumentem.
Choć zdania na temat reklamy podprogowej są podzielone, a dyskusja na ten temat wciąż się toczy, jej wpływ na człowieka nadal staje pod znakiem zapytania. Z pewnością spór o nią jeszcze długo będzie stanowił powód niepokojów i lęków wielu konsumentów, nie zgadzających się na manipulację w takiej formie. Faktem jest jednak to, że nawet jeśli taki przekaz zostanie całkowicie zabroniony, media nie przestaną nami manipulować za pomocą słów czy obrazów.
1 2
oprac. : Małgorzata Wojtasik / YPI Consulting
Przeczytaj także
-
Reklamodawcy w TV: Lidl na czele rankingu marek
-
Reklamodawcy w TV: branża farmaceutyczna bez konkurencji?
-
Lidl liderem reklamy telewizyjnej
-
Reklamodawcy w TV: farmacja i długo długo nic
-
Reklamodawcy w TV: w 2016 r. rządził Aflofarm, a kto z nim?
-
W telewizji rządzi Lidl, T-mobile i Orange
-
Reklamodawcy w TV: Orange, Lidl oraz Play na podium
-
Product placement po polsku
-
Rynek reklamy: spada udział telewizji
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)