Firmy popularyzują Intranet 2.0
2012-02-20 00:15
Przeczytaj także: Intranet społecznościowy
W badaniu „The Social Intranet Study 2011” wzięło udział ponad 1400 respondentów, reprezentujących firmy z różnych branż na całym świecie. Wyniki ankiety wskazują, iż media społecznościowe w wewnętrznych sieciach firmowych (intranet) stają się coraz popularniejsze. Nadal jednak ustępują pod względem popularności klasycznym rozwiązaniom intranetowym (bazy dokumentów, kontakty, aktualności firmowe, itp), które w 88% przebadanych firm są używane od dłużej niż 2 lat. Sieć wewnętrzna z wykorzystaniem elementów mediów społecznych (Intranet 2.0) znalazła swoje zastosowanie w 37% firm. Do najchętniej wykorzystywanych narzędzi tego typu respondenci zaliczyli blogi (75%), fora dyskusyjne (65%) komunikatory (63%) i narzędzia typu wiki, takie jak repozytoria wiedzy(61%). Dużą popularnością cieszą się również RSSy (56%), mikroblogi (42%) oraz podcasty (39%). Jednak jedynie 14% przedsiębiorstw posiada w pełni rozbudowany Intranet 2.0 złożony z wielu narzędzi typu Web 2.0, natomiast 47% używa wyłącznie jednego lub dwóch takich narzędzi.Badanie komentuje Justyna Piesiewicz – prezes polskiego oddziału IABC: „Popularność tradycyjnych portali społecznościowych sprawiła, że podobne narzędzia zaczęto udostępniać wewnątrz organizacji. Tego typu rozwiązania pozwalają na integrację i wymianę wiedzy i informacji pomiędzy pracownikami. Pomimo, że jak pokazują badania, Intranet 2.0 dopiero zaczyna się popularyzować, spodziewamy się, że już w niedługim czasie stanie się standardem w firmach. Na razie jednak rozwiązania społecznościowe są wprowadzane bardzo ostrożnie. Wiąże się to z obawami wielu zarządzających, że niosą one więcej ryzyka niż korzyści.”
Firmy, które wdrożyły przynajmniej jedno narzędzie Intranetu 2.0 najczęściej decydowały się na oprogramowanie Microsoft SharePoint (55%). Niemal połowa przedsiębiorstw wykorzystuje do tego celu intranetowe funkcjonalności portali typu facebook (23%) czy WordPress (21%)
POWODY WPROWADZENIA INTRANETU 2.0
Zdecydowana większość firm wprowadziła Intranet 2.0 w celu poprawy współpracy (78%) między pracownikami oraz zwiększenia ich zaangażowania (75%) w życie firmy. Istotnym czynnikiem przemawiającym za implementacją takich rozwiązań jest również zarządzanie wiedzą, co wskazuje 66% organizacji. Wyniki badania wskazują również, iż społecznościowe intranety bardzo często mają zdefiniowane regulaminy.
Aż 78% przedsiębiorstw określa reguły zachowań pracowników w intranecie oraz nadzoruje pojawiające się tam treści. Najczęściej za moderację Intranetu 2.0 odpowiedzialne są osoby zajmujące się komunikacją (79%), HR (57%), marketingiem (51%) oraz IT (49%). Niemal połowa firm (46%) do wykonywania tych obowiązków deleguje od 2 do 5 pracowników. Tylko co czwarta ma do tego zespół składający się z więcej niż 6 zatrudnionych.
Narzędzia Intranetu 2.0 są relatywnie tanie, gdyż niemal 40% przedsiębiorstw na wdrożenie wydało mniej niż 10.000$. Z drugiej strony managerowie nadal mają obawy przed ich stosowaniem – częściej niż brak odpowiedniego wsparcia IT (12%) występują „inne - ważniejsze sprawy, które mają pierwszeństwo w firmie” (18%).
Według danych z badania, 30% organizacji ocenia wprowadzenie Intranetu 2.0 jako dobre lub bardzo dobre posunięcie, zaś 26% uznaje te narzędzia jako słabe lub bardzo słabe. Badania prowadzone wśród pracowników wskazują, iż 28% ankietowanych specjalistów i taki sam odsetek kadry zarządzającej ocenia przydatność narzędzi społecznościowych w intranecie jako dobrą lub bardzo dobrą.
„Niestety podczas badania uzyskano bardzo niewiele odpowiedzi z polskich firm. W związku z tym w roku 2012 IABC Poland przeprowadzi analogiczne badanie dedykowane jedynie rodzimym firmom. Bardzo prawdopodobnym jest, że wyniki te pokażą nam wciąż bardzo niską świadomość nt. Intranetu 2.0 i roli komunikacji wewnętrznej wśród naszych przedsiębiorców” – dodaje Justyna Piesiewicz.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Komunikacja w firmie: zalety sieci intranet
-
Komunikacja wewnętrzna kuleje. Pracownicy nie wiedzą, jak pandemia wpływa na firmę
-
Komunikacja w organizacji: jak w dobie koronawirusa mówić o zmianach?
-
5 faz koronakryzysu. Jaki czeka cię scenariusz i po co ci komunikacja?
-
Komunikacja wewnętrzna i zewnętrzna w firmie. Jak rozmawiać o koronawirusie?
-
Komunikacja wewnętrzna w firmie. Strategia, zasady, narzędzia
-
Public relations wewnętrzny
-
Komunikacja wewnętrzna w firmie 2011
-
Top managerowie a narzędzia komunikacji
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)