eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Darmowy Internet?

Darmowy Internet?

2011-10-28 13:42

Przeczytaj także: Internet w regionie CEE 2010-2011


Kontekstowy sposób wyświetlania reklam znacząco podnosi ich skuteczność. Reklamy są doskonale zoptymalizowane pod względem targetu. A wszystko to, jak pisze Google, w trosce o użytkownika, któremu podsyłane są reklamy „przydatne i adekwatne do jego zainteresowań”. Dodatkowo Google na podstawie działań użytkownika poczty (Gmail ocenia, który email reklamowy trafia od razu do śmieci lub jest oznaczony jako spam, a który jest dłużej przeglądany) może celniej kierować e-maile reklamowe. Wypada dodać, że zgoda na reklamę kontekstową jest zawarta w regulaminie Google Gmail (17 punkt regulaminu „…Reklamy mogą być związane z treścią informacji zachowanych w Serwisach, w ramach zapytań kierowanych za pośrednictwem Serwisów lub w ramach innych informacji”.)

Wyszukiwarki internetowe – łowca doskonały

Wyszukiwarka Internetowa to jedno z podstawowych narzędzi internetowych. Zdecydowana większość wyszukiwarek jest darmowa. Jednakże wyszukiwarka jest też miejscem, gdzie internauta styka się z największą liczbą reklam. W początkowej fazie komercyjne reklamy w wyszukiwarce były mocno oddzielone od organicznych wyników. Obecnie reklamy komercyjne, czyli linki sponsorowane są estetycznie i wizualnie upodobnione do wyników organicznych. Niezorientowani użytkownicy czasem nie wiedzą, co jest reklamą a co właściwym wynikiem wyszukiwania. Pomimo inwazji portali społecznościowych (głównie chęci stworzenia „własnego Internetu”, a także takich narzędzi, jak wyszukiwarki społecznościowe) wyszukiwarki są najczęściej odwiedzanym miejscem w Internecie.

Wyszukiwarka to swego rodzaju „strona matka”, od której większość internautów zaczyna przeglądanie sieci. Wyszukiwarka to także najlepsze miejsce do złowienia potencjalnego klienta, dlatego firmy tak chętnie inwestują w reklamę w wyszukiwarkach. W związku z faktem, że w wielu krajach firma Google skutecznie wyeliminowała innych „graczy”, to większość zysków z reklam płynie do tego potentata. Według oficjalnych danych, w pierwszym kwartale Google miało przychody w wysokości 8,5 mld dolarów, z czego 2,3 mld dolarów to zysk na czysto. Pomimo tego, że to nieznacznie mniej niż w roku 2010 (Google obecnie więcej inwestuje), to i tak zyski są niebagatelne. Oczywiście są to zyski Google ze wszystkich usług, niemniej profity z reklamy w wyszukiwarce mają tutaj duży udział.

Telewizja internetowa

Telewizja internetowa to klasyczny i najprostszy sposób wykorzystania odbiorcy do celów reklamowych. Od momentu, gdy technologiczny rozwój Internetu umożliwił oglądanie wysokiej jakości telewizji w Internecie, stała się ona bardzo popularna. Na początku funkcjonowania tej usługi, telewizja internetowa była płatna. Jednakże telewizja Internetowa, jak każda usługa w Internecie, trafiła na pewną barierę, jaką był „rozpuszczony” użytkownik, który nie przywykł płacić za coś w Internecie. To spowodowało, że większość portali zdecydowało się telewizję internetową rozpowszechniać bezpłatnie. Rekompensatą za darmową usługę mają być zyski od reklamodawców. W chwili obecnej przed obejrzeniem darmowego programu, czy filmu, użytkownik musi obejrzeć kilka reklam (podobnie jak w kinie). Zapewne kolejnym krokiem będzie umieszczanie reklam w trakcie trwania filmu (bez przerywania na dole ekranu lub na całym ekranie przerywając emisję filmu).

Komunikatory i fora internetowe – klient odkryty

Komercyjna reklama wkroczyła na fora Internetowe stosunkowo późno. Administratorzy wielu for tematycznych wzbraniali się przed umieszczaniem reklam. Przeważyła jednak chęć zwekslowania swojej dotychczasowej pracy włożonej w rozwój. Użytkownicy dość łatwo zaakceptowali reklamy komercyjne na forach. Pomogła w tym „perswazyjna” argumentacja administratorów. Przekonywali oni użytkowników, że pieniądze z reklam pomogą udoskonalać forum. Obecnie niewiele jest internetowych for tematycznych, które nie wpuściły komercyjnych nadawców reklam, a środki na funkcjonowanie forum pochodzą jedynie ze składek forumowiczów.

Tematyczne fora internetowe to jedno z ulubionych miejsc reklamodawców. Targetem są tu aktywni internauci. Sam akces do internetowej społeczności skupionej wokół jednego tematu, daje reklamodawcom olbrzymią wiedzę dotyczącą konsumenta. Aktywne zabieranie głosu czyni go konsumentem jeszcze bardziej odkrytym. Reklama na forum tematycznym trafia optymalnie do pożądanego klienta.

Innym problemem jest prowadzenie działań z zakresu marketingu szeptanego na forach. Jeśli forumowicze są w stanie zaakceptować jawnie komercyjną reklamę, to wciąż są przeciwni „niejawnej” reklamie marketingu szeptanego, uprawianej przez pracowników marketingu firm podszywających się pod zwykłych użytkowników.

Inaczej sprawa wygląda z komunikatorami internetowymi. Powstały one stosunkowo niedawno, jednakże prawie od początku były powiązane z komercyjnymi reklamami. Obecnie najpopularniejszy komunikator Gadu-Gadu przynosi rocznie milionowe zyski. Reklamy w tym komunikatorze może są nieco irytujące, jednak w dalszym ciągu użytkowanie tego komunikatora jest darmowe. A przecież wiele firm wykorzystuje Gadu-Gadu w celach komercyjnych, choćby do ułatwienia kontaktów między pracownikami, czy klientami.

oprac. : Grupa TENSE Grupa TENSE

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: