Kultura w Polsce w 2010 r.
2011-07-27 12:52
Przeczytaj także: Kultura w Polsce w 2009 r.
Galerie i salony wystawiennicze
Galerie są miejscem realizacji różnorodnych form działalności kulturalnej. Niemniej jednak podstawową funkcją galerii jest działalność wystawiennicza, a więc organizowanie i aranżacja wystaw. W Polsce w końcu 2010 r. działało 370 galerii i salonów sztuki, w tym 166 prywatnych.
W sektorze prywatnym właścicielami ponad połowy (92) galerii były osoby fizyczne, pozostałe należały m.in. do różnego rodzaju organizacji społecznych, politycznych, związków zawodowych (35) oraz fundacji (9). Instytucje sektora prywatnego dominowały w województwie mazowieckim (39) i małopolskim (36).
W sektorze publicznym przeważały jednostki samorządowe, głównie należące do samorządu powiatowego. Większość galerii i salonów sztuki znajdowała się w województwie małopolskim (67) i mazowieckim (64) oraz łódzkim (46) i śląskim (41). Można wyróżnić jeszcze trzy województwa, w których liczba galerii była stosunkowo duża: dolnośląskie, pomorskie i wielkopolskie, z liczbą galerii odpowiednio 25, 23, 20. W pozostałych województwach liczba galerii i salonów wystawienniczych była niewielka.
fot. mat. prasowe
Wystawy i zwiedzający galerie i salony sztuki według województw w 2010 r.
Galerie i salony sztuki zorganizowały w ubiegłym roku 4392 wystawy (o 44 więcej niż w 2009 r.), w tym 200 plenerowych, oraz 4721 ekspozycje (o 60 więcej niż w 2009 r.). Ponad 87,4% wystaw, które zostały zorganizowane przez galerie i salony sztuki, to wystawy krajowe. Za granicą zaprezentowano 96 wystaw oraz 115 ekspozycji.
W 2010 r. wystawy odwiedziło podobnie jak rok wcześniej 4,0 mln osób. Największą popularnością wśród odwiedzających cieszyły się wystawy krajowe (75,9% zwiedzających), następnie zagraniczne (13,8%) i międzynarodowe (10,3% zwiedzających).
W strukturze zbiorów polskich galerii (695,8 tys. eksponatów) przeważającą część stanowiło malarstwo (62,0%), natomiast na drugim miejscu znalazły się zbiory z dziedziny grafiki (27,8%). Pozostałą część zbiorów w polskich galeriach stanowiły: fotografia (3,5%) oraz tzw. nowe media elektroniczne (3,5%), rysunek (2,0%), filmy o sztuce (0,5%), rzeźba (0,3%) oraz szkło i ceramika (0,2%) i inne zbiory.
Jedna galeria organizowała w ciągu roku średnio 12 wystaw. Oprócz wystaw, w galeriach odbywało się także dużo różnorodnych imprez o charakterze edukacyjnym, często związanych z wystawami, takich jak spotkania autorskie, odczyty i prelekcje, koncerty, konkursy, warsztaty oraz seanse filmowe. Z oferty edukacyjnej galerii skorzystało w ubiegłym roku łącznie 687,0 tys. osób, które wzięły udział w 16,1 tys. tego rodzaju imprezach.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Kultura w Polsce w 2013 r.
-
Kultura w Polsce w 2012 r.
-
Kultura w Polsce w 2011 r.
-
Kultura w Polsce w 2008 r.
-
Kultura w Polsce w 2007 r.
-
Polacy a dziedzictwo kulturowe
-
Wydatki na kulturę w Polsce w 2010 r.
-
Telewizja bez kobiet, debata publiczna to męska rzecz?
-
Wiadomości TVP 1 nie dla kobiet? Gdzie jest równouprawnienie?