Rynek e-finansów w Polsce
2004-12-28 08:05
© fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Bankowość elektroniczna 2008
Stopień nasycenia polskiego rynku usługami bankowości elektronicznej jest i jeszcze przez kilka następnych lat będzie znacznie niższy niż w krajach Europy Zachodniej i USA. Sytuacja ulega jednak stopniowo zauważalnym zmianom i popularność elektronicznych kanałów dostępu do usług finansowych wśród użytkowników Internetu w Polsce systematycznie wzrasta. Wyniki badania "Usługi finansowe" wskazują, że 29,8 proc. internautów, znających przynajmniej jedną usługę finansową dostępną Internecie, posiada internetowe konto bankowe, a 31,6 proc. planuje w ciągu najbliższych 6 miesięcy skorzystać z tej najpopularniejszej wśród polskich użytkowników sieci usługi; w przypadku kart kredytowych odsetek kształtuje się odpowiednio 14,7 i 19,3 proc.Równolegle na rynku finansowym toczy się zdecydowana walka – gracze prześcigają się w oferowaniu klientom indywidualnym, jak i instytucjonalnym atrakcyjnych pakietów usług – potencjał rynku jest przecież ogromny. Jak wynika z badań Gemius SA wielu respondentów, którzy słyszeli o możliwościach korzystania z usług finansowych on-line, nie jest jeszcze przekonanych co do wykorzystania Internetu w zarządzaniu finansami. Można więc przypuszczać, że zbudowanie zaufania do korzyści płynących z internetowego dostępu do tego rodzaju usług oraz zapewnienie najwyżej sprawności i niezawodności obsługi on-line to szansa na rozszerzenie grona klientów w najbliższym czasie.
Jakie jest prawdopodobieństwo, że w ciągu najbliższych 6 miesięcy skorzystasz za pomocą Internetu z wymienionych poniżej usług finansowych?
fot. mat. prasowe
Instytucje sprzedające usługi finansowe szczególną uwagę w przyszłych działaniach promocyjno-informacyjnych zwrócić powinny na podkreślanie bezpieczeństwa dokonywania transakcji kanałem elektronicznym.
"Pozyskanie klienta jest teraz dużo łatwiejsze niż dotychczas. Wzrost liczby nowych serwisów internetowych poświęconych tematyce biznesu i finansów oraz liczniejsze grono użytkowników je odwiedzających potwierdza rosnące zainteresowanie internautów specjalistyczną wiedzą o możliwościach dokonywania transakcji on-line. Wiele osób postrzega internet jako lepszy od tradycyjnego sposób na korzystanie z usług finansowych. Zapotrzebowanie na tego typu usługi to szansa dla instytucji finansowych wykorzystujących kanał sprzedaży on-line. – wyniki badania komentuje Artur Zawadzki, Wiceprezes Gemius SA. - "Należy przy tym cały czas pamiętać, że oferta powinna wychodzić naprzeciw oczekiwaniom internautów. Im lepsza jest dostępność usługi, im większe zaufanie, co do bezpieczeństwa dokonywania transakcji, tym szanse zdobycia klienta rosną."
Wyniki badania wskazują, że 46,5 proc. respondentów uznało kanał elektroniczny za mniej bezpieczny od tradycyjnego, a tylko 15,4 proc. twierdzi, że oba kanały są jednakowo bezpieczne. Badanym trudno było zdecydować, który sposób tradycyjny czy poprzez Internet jest lepszy pod względem opłacalności (32,4 proc. odpowiedzi "trudno powiedzieć"). Osobiste doświadczenia są jak wiadomo najbardziej przekonującym argumentem "za" lub "przeciw" przy podejmowaniu decyzji, stąd też celem nadrzędnym instytucji finansowych powinno być doprowadzenie do pierwszego praktycznego kontaktu potencjalnego klienta z usługami finansowymi on-line oraz zapewnienie, aby doświadczenie to było pozytywne. Przydatne przy planowaniu akcji promocyjnych może być fakt, że jak wynika z badania, informacje o usługach finansowych internauci czerpią najczęściej ze stron serwisów finansowych (54,4 proc. spośród tych, którzy znali przynajmniej jedną usługę finansową), z linków/bannerów w Internecie (52,9 proc.) oraz z telewizji (49,6 proc.).
"Potencjał sektora usług e-finansów w Polsce jest znaczny, na co wskazuje dynamika rozwoju tego kanału dystrybucji usług finansowych on-line w krajach Europy Zachodniej i w Stanach Zjednoczonych." – mówi Piotr Krawiec, Dyrektor ds. Marketingu i PR, Money.pl. – "Wraz ze wzrostem liczby internatów w Polsce oraz przenikaniem Internetu do wszystkich dziedzin życia, popularność medium będzie wciąż rosła, również jeżeli chodzi o usługi finansowe. Bardzo możliwe, że w najbliższym czasie odsetek osób, które do tej pory nie skorzystały z żadnej usługi finansowej, zarówno drogą tradycyjną jak też on-line, będzie malał, głównie dzięki wzrostowi liczby osób wykorzystujących Internet w zarządzaniu dostępnymi im finansami."
oprac. : Beata Szkodzin / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Bankowość online: błąd banku może odstraszyć klienta
-
Bezpieczna bankowość elektroniczna - porady
-
Ubezpieczenia online: wady i zalety
-
Finanse przez Internet
-
Jak Polki oceniają swoją wiedzę finansową?
-
Seniorzy a nowoczesne usługi finansowe
-
Praca w finansach: tu też nie istnieje równość i jawność wynagrodzeń?
-
Kto odpowiada za nieautoryzowane transakcje płatnicze?
-
Digitalizacja banków nabiera tempa. Koniec tradycyjnej bankowości?