eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Rynek telekomunikacyjny w Polsce 2010

Rynek telekomunikacyjny w Polsce 2010

2011-07-04 12:44

Przeczytaj także: Nowe usługi wzmocnią rynek telekomunikacyjny


Wg przeprowadzonego na zlecenie UKE badania konsumenckiego aż 90,1% Polaków (o ponad 5 pp. więcej niż rok wcześniej) deklarowało w grudniu 2010 roku posiadanie telefonu komórkowego, zaś posiadanie dwóch prywatnych aparatów– 4,6% respondentów. Jeden telefon służbowy statystycznie posiadało 4,1% badanych.

Najliczniejszą bazę kliencką posiadała PTK Centertel, tym samym ubiegłoroczny lider – Polkomtel, z minimalną w stosunku do roku poprzedniego stratą (niecałe 0,6 pp.), znalazł się na drugim miejscu. Najbardziej znaczący wzrost udziału (o ponad 3,3 pp.) w porównaniu z 2009 rokiem zanotowała spółka P4.

Całkowity czas połączeń głosowych wychodzących wyniósł ponad 57,7 mld minut, co stanowiło wzrost o ponad 16% w porównaniu z rokiem 2009. Użytkownik telefonii ruchomej rozmawiał średnio rocznie przez ponad 1500 minut, a więc o ponad 200 minut dłużej niż w roku 2009.

Jak podaje UKE, mniejsza dynamika zmian liczby połączeń wychodzących (2009/2008–10,78%, 2010/2009–13,43%), aniżeli czasu ich trwania również pozwala stwierdzić, że wydłużają się rozmowy przeciętnego użytkownika.

Zwiększa się popularność usług MMS. W minionym roku zostało wysłanych w Polsce ponad 274 mln wiadomości multimedialnych co oznacza ok. 7 na osobę Jednocześnie zanotowano bardzo wysoki wzrost (o ponad 20%) wykorzystania tych usług, w porównaniu do roku 2009, co jest zapewne wynikiem niższych cen i zwiększonej dostępności zaawansowanych technologicznie aparatów telefonicznych.

Podczas przeprowadzanego badania konsumenckiego Polacy deklarowali maksymalne kwoty, które byliby w stanie zapłacić za poszczególne usługi. I tak średnie wartości wynosiły odpowiednio, 0,32 zł za minutę połączenia głosowego, 0,14 zł za wysłanie SMS i 0, 26 zł za MMS.

Telefonia stacjonarna

Cechą charakterystyczną segmentu jest stały spadek jego wartości mierzonej przychodami z działalności telekomunikacyjnej oraz liczby abonentów usługi. Rok 2010 nie przyniósł pod tym względem zmian w obowiązujących trendach. Liczba użytkowników wyniosła około 8 mln, o 1,2 mln mniej niż w roku 2009. Towarzyszyła temu ujemna dynamika zmian wartości rynku (1,7 mld zł). W minionych pięciu latach przychody z telefonii stacjonarnej spadły aż o 43%.

fot. mat. prasowe

Wartość rynku oraz liczba abonentów

Wartość rynku oraz liczba abonentów


Spadek liczby abonentów oraz przychodów był rezultatem dynamicznie rozwijającego się segmentu telefonii ruchomej, stanowiącego substytut usług w stałej lokalizacji. Istotne znaczenie miała również szeroka oferta usług internetowych, w tym VoIP.

Wielkość ruchu wyniosła około 15,9 mld minut, co stanowiło spadek o 1,5 mld jednostek. W niewielkim stopniu zmieniła się struktura wolumenu. Większość stanowiły połączenia strefowe, jednak ich udział w globalnym ruchu każdego roku maleje, przede wszystkim na rzecz usług głosowych do sieci ruchomych i międzynarodowych. Trend ten był szczególnie widoczny w przypadku klientów biznesowych, którzy połowę wykonywanych połączeń kierowali na obszary międzystrefowe, międzynarodowe i komórkowe.

Ponad 930 tys. osób zdecydowało się w 2010 roku na przeniesienia numeru z sieci operatora, co stanowiło 62,5% więcej niż rok wcześniej. Najczęściej z możliwości tej korzystali klienci biznesowi. W przeliczeniu na 100 abonentów biznesowych wskaźnik liczby przeniesionych numerów wyniósł 31,2 podczas gdy dla użytkowników indywidualnych oscylował na poziomie 6,2. Wzrastające zainteresowanie usługą jest wynikiem ustawowego skrócenia czasu na przeniesienie numeru ułatwiającego korzystanie z tej usługi. Ponadto sam wzrost konkurencyjności rynku zachęca abonentów do zmiany dotychczasowego operatora.

Najbardziej konkurencyjną ofertą była Nowa Era Domowa PTC. Roczny koszt korzystania z tej usługi był aż o 97 zł niższy niż następnej w kolejności oferty Multimedia Polska. Atrakcyjność tego planu taryfowego wiązała się przede wszystkim z niską opłatą abonamentową oraz kosztami połączeń do sieci ruchomych. Korzystną ofertę posiadała również Multimedia Polska oraz Telefonia Dialog. Najwyższe roczne koszty musiał ponosić abonent Sferii oraz TP, co spowodowane było wysokimi opłatami abonamentowymi związanymi z korzystaniem z omawianych planów taryfowych.

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: