eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyPojęcie fintech zna zaledwie 10 proc. Polaków

Pojęcie fintech zna zaledwie 10 proc. Polaków

2025-05-06 00:10

Pojęcie fintech zna zaledwie 10 proc. Polaków

Polska płatnościami mobilnymi stoi © Freepik

Zaledwie 10 proc. Polaków zna pojęcie "fintech", a dwóch na trzech nie spotkało się z takim terminem - wynika z Barometru Providenta.

Przeczytaj także: Jak wybrać bramkę płatniczą do sklepu internetowego?

Najczęściej znajomość znaczenia pojęcia „fintech” deklarują badani w wieku 25-34 lata. Wśród respondentów z tej grupy wiekowej aż 16,6 proc. twierdzi, że rozumie to pojęcie. Co ciekawe wśród najmłodszych ankietowanych ten odsetek jest niższy niż dla ogółu badanych i wynosi 9,2 proc. – zauważa Karolina Łuczak, Rzeczniczka Provident Polska.

Polska płatnościami mobilnymi stoi


Niemal ¾ (72,5 proc.) respondentów Barometru Providenta korzysta z płatności mobilnych takich jak BLIK, Google Pay czy Apple Pay. Te usługi fintechowe najpopularniejsze są wśród badanych w wieku 25-34 lata (wśród przedstawicieli tej grupy korzysta z nich 86,3 proc.) oraz 18-24 lata (85,4 proc.). Jednocześnie z płatności mobilnych chętnie korzystają także seniorzy – 58,2 proc. respondentów 65+ twierdzi, że płaci w ten sposób.

Pozostałe technologiczne usługi finansowe są dużo mniej popularne. Płatności odroczonych używa 14 proc. badanych. Warto jednak zauważyć, że w grupie 25-34 lata zadeklarował tak aż co piąty badany, a w grupie 35-44 – 18 proc. Z kredytów online korzysta natomiast co dziesiąty badany, a z platform inwestycyjnych 1,9 proc.

Polska płatnościami mobilnymi stoi

Niemal ¾ respondentów Barometru Providenta korzysta z płatności mobilnych takich jak BLIK, Google Pay czy Apple Pay.


Boimy się oszustw


Co trzeci respondent Barometru Providenta deklaruje, że nie ma żadnych obaw związanych z korzystaniem z usług fintech. Niemal połowa (47,5 proc.) deklaruje natomiast, że boi się możliwości oszustwa, a 37,9 proc. ma wątpliwości dotyczące bezpieczeństwa danych. 15,4 proc. wskazuje natomiast, że obawia się braku osobistego kontaktu z obsługą klienta.
Wyniki badania pokazują, że pomimo technologicznego zaawansowania rynku finansowego wciąż potrzebne są instytucje, które świadczą usługi w tradycyjnym modelu. Konsumenci doceniają tzw. human touch i kontakt z drugim człowiekiem podczas wyboru produktów finansowych. Co ciekawe nie zawsze jest to domena przedstawicieli najstarszego pokolenia. Braku osobistego kontaktu z obsługą klienta najczęściej obawiają się badani w wieku 25-34 lat. Wskazał tak niemal co piąty respondent z tej grupy wiekowej – komentuje Karolina Łuczak. – Polacy doceniają różnorodność usług finansowych. Aż 56,1 proc. badanych deklaruje, że zgadza się z twierdzeniem, że większa różnorodność firm oferujących usługi finansowe (np. banków, fintechów, firm pożyczkowych) pozwala większej liczbie osób korzystać z tych usług – dodaje Karolina Łuczak.

O badaniu:
Barometr Providenta to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze rozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie zostało zrealizowane przez Danae sp. z o.o. metodą CAWI na próbie N=1001 dorosłych Polaków, w styczniu 2025 r.


oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: