Rynek telekomunikacyjny w Polsce 2010
2011-07-04 12:44
Przeczytaj także: Nowe usługi wzmocnią rynek telekomunikacyjny
Dostęp do sieci Internet
Jak czytamy w raporcie, rynek Internetu w Polsce rozwijał się bardzo dynamicznie, obejmując swoim zasięgiem coraz szersze grono odbiorców. Bezpośrednim tego odzwierciedleniem była rosnąca wartość segmentu i liczba klientów. Ponad 5,7 mln osób posiadało stacjonarny i blisko 3,5 mln mobilny dostęp do Internetu. W porównaniu z 2009 korzystała z modemów 2G/3G. Wygenerowane przez odbiorców usługi dostępu do Internetu przychody osiągnęły poziom 4,3 mld zł, czyli o ponad 0,2 mld zł więcej niż rok wcześniej.
Cechą charakterystyczną rynku był wzrost penetracji usług szerokopasmowych. W przeliczeniu na gospodarstwo domowe oraz 100 mieszkańców wskaźniki te wyniosły - dla dostępu mobilnego odpowiednio 26,16% i 9,15%, czyli o 10,37 i 3,63 pp. więcej niż w roku 2009. Popularność usług w sieciach stacjonarnych zwiększyła się natomiast o 7,13 pp. w gospodarstwach domowych i 2,49 pp. w przeliczeniu na 100 mieszkańców.
fot. mat. prasowe
Wskaźniki penetracji Internetu szerokopasmowego
Największe udziały w liczbie klientów oraz przychodach osiągnęła TP, jednak jej przewaga na rynku z roku na rok maleje. Zmiana pozycji spółki wynikała ze wzrastającej konkurencyjności innych przedsiębiorców oraz rozwoju usług dostępu mobilnego świadczonych przez operatorów sieci ruchomych, których łączne udziały w liczbie użytkowników osiągnęły poziom ponad 40%.
Średni miesięczny przychód z abonenta usługi dostępu do Internetu wyniósł 40,1 zł, o 5,1 zł mniej niż w 2009 roku. Najbardziej dochodowa była sieć LAN–Ethernet, której pojedynczy użytkownik generował miesięcznie 51,6 zł. Niewiele niższy był ARPU dla łączy xDSL – 50,8 zł, natomiast w przypadku modemów 2G/3G i WLAN odpowiednio 27,9 i 22,4 zł.
fot. mat. prasowe
Liczba użytkowników ze względu na wykorzystywaną technologię dostępową
Wartość rynku dostępu na bazie łączy xDSL wyniosła ponad 1,5 mln zł, notując roczny spadek o blisko 0,2 mln zł. Z technologii korzystało ok. 2,5 mln użytkowników, niewiele mniej niż w 2009 roku. Dominującą pozycję w segmencie niezmiennie zajmowała TP, która osiągnęła około 79,5% udziału w liczbie użytkowników.
Operatorzy coraz częściej proponują opcję łączenia dwóch lub więcej świadczeń rozliczanych na jednym rachunku, na warunkach atrakcyjniejszych niż ich osobny zakup. W różnych wariantach wiązane są usługi telefonii stacjonarnej, telefonii ruchomej, dostępu do Internetu oraz telewizji kablowej.
W 2010 roku łącznie 39 przedsiębiorców posiadało oferty wiązane, z których korzystało ok. 2,1 mln abonentów, blisko 0,7 mln więcej niż w 2009 roku. Największym zainteresowaniem konsumentów cieszyły się oferty tzw. double play, łączące dwie usługi świadczone przez jednego operatora. Spośród sześciu najbardziej popularnych pakietów, pięć stanowiły double play, a ich udział w ogólnej liczbie użytkowników ofert wiązanych wyniósł 81%.
Telefonia ruchoma
Wg stanu na 31 grudnia 2010 roku w segmencie telefonii ruchomej działalność prowadziło 21 przedsiębiorców telekomunikacyjnych, w tym 15 operatorów sieci wirtualnych (MVNO). Pod koniec grudnia działalność na rynku hurtowym rozpoczął siódmy operator infrastrukturalny, spółka Aero 2.
fot. mat. prasowe
Nominalna liczba użytkowników oraz nominalna penetracja rynku w Polsce
Pozycję lidera pod względem pozyskanych klientów uzyskała spółka P4, z bazą abonencką większą w stosunku do roku 2009 o ok. 1,7 mln (blisko 50%) Drugie miejsce, ze wzrostem o ponad 600 tys. (4,5%) klientów zanotowała PTK Centertel.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Rynek telekomunikacyjny w Polsce 2009
-
Rynek telekomunikacyjny w Polsce 2005-2009
-
Co hamuje rozwój rynku telekomunikacyjnego?
-
UKE: konsultacje w sprawie rozdziału TP S.A.
-
Rynek IT w Polsce przyspieszył w 2007
-
Fuzje i przejęcia: telekomunikacja na celowniku
-
Rynek telekomunikacyjny: regulacje a kryzys
-
Strategia telekomunikacyjna rządu 2006-2007
-
Mity polskiej telekomunikacji