eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Rynek telekomunikacyjny w Polsce 2010

Rynek telekomunikacyjny w Polsce 2010

2011-07-04 12:44

Rynek telekomunikacyjny w Polsce 2010

Wskaźniki penetracji Internetu szerokopasmowego © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (6)

Jak wynika z raportu sporządzonego przez Urząd Komunikacji Elektronicznej, w 2010 roku wartość polskiego rynku telekomunikacyjnego mierzona wielkością przychodów ze sprzedaży wyniosła ponad 42,8 mld zł i była wyższa o 1,9% w stosunku do roku poprzedniego. Wielkość trzech głównych segmentów rynku mierzona wartością sprzedaży detalicznej wyniosła ponad 28,7 mld. W wykreowaniu większych wpływów przedsiębiorcom pomogły sprzyjające warunki w segmencie dostępu do Internetu. Z drugiej strony malejące kolejny rok z rzędu przychody telefonii stacjonarnej nie pozwoliły poprawić istotnie wartości całego segmentu gospodarki.

Przeczytaj także: Nowe usługi wzmocnią rynek telekomunikacyjny

Dochody całej branży zdeterminowane były głębokimi zmianami w strukturze konsumpcji, sposobach świadczenia usług oraz procesami substytucji fixed-mobile. Znaczenie miała również ekspansja usług transmisji danych.

Główne trendy polskiego rynku telekomunikacyjnego w 2010 roku to spadające ceny i jednocześnie rosnąca dostępność usług. Rozwój konkurencji otworzył użytkownikowi perspektywę wyboru dostosowanej do indywidualnych potrzeb oferty. To pobudziło wzrost wykorzystania usług telekomunikacyjnych, szczególnie w segmentach telefonii ruchomej i dostępu do sieci Internet.

Według raportu, operatorzy komórkowi rywalizowali ofertami promocyjnych pakietów minut i wiadomości SMS. Średnia cena połączenia głosowego była o 25%, a SMS o 5% niższa w porównaniu z rokiem 2009. Rosły wolumeny wszystkich usług mobilnych, a średni całkowity czas połączeń w przeliczeniu na jednego użytkownika był dłuższy w porównaniu z rokiem poprzednim aż o ok. 200 minut. Największy wzrost popularności (o 103%) odnotowała mobilna transmisja danych w kraju. Ceny usług w roamingu były średnio od kilku (w przypadku połączeń głosowych i SMS) do kilkunastu razy (transmisja danych) wyższe od ich krajowych odpowiedników. Fakt ten na szczęście nie znalazł odzwierciedlenia w wielkości ruchu. Polacy chętniej aniżeli w latach wcześniejszych korzystali z usług mobilnych poza granicami kraju.

Receptą na sukces dostawców Internetu było zwiększanie przepływności przy jednoczesnym skracaniu czasu umowy – o ponad 33% wzrosła liczba łączy o prędkości ponad 2 Mbit/s. Spadek cen dostępu do Internetu napędzali operatorzy TVK, oferując abonentom atrakcyjniejsze taryfy aniżeli operatorzy usług xDSL. Optymizmem napawają statystyki Polski na tle Unii Europejskiej. Opłaty dla wybranych przedziałów prędkości plasowały się blisko średniej unijnej, zaś dla przepustowości 20 Mbit/s były nawet tańsze od większości uwzględnionych w porównaniu taryf pozostałych krajów członkowskich i to o dwa razy mniejszej przepustowości, utrzymując się o 2,4 euro poniżej średniej UE dla miesięcznych kosztów usługi.

Istotnym trendem była, pozwalająca na kompleksowe zaspokojenie popytu konsumentów po znacznie niższych cenach, pakietyzacja usług. Zainteresowaniem Polaków cieszyły się oferty typu double play, najczęściej łączące w sobie telewizję kablową z dostępem do Internetu. Ponad 2,1 mln osób korzystało z usług wiązanych, które znalazły się w ofertach 39 operatorów.

Wzrost intensywności korzystania z usług telekomunikacyjnych ominął niestety telefonię stacjonarną. W tym przypadku statystyki liczby abonentów oraz wolumenów ruchu z roku na rok notują słabsze wyniki. Rok 2010 nie przyniósł zmian, zwłaszcza że rosła substytucja usług w stałej lokalizacji bardziej praktycznymi ofertami mobilnymi oraz atrakcyjną cenowo telefonią VoIP. Wzrost o 8% długości rozmów stacjonarnych wynikał z szybszego spadku liczby abonentów w stosunku do liczby wydzwonionych minut.

Chociaż statystycznie całkowity poziom inwestycji (ok. 6,3 mld zł) nie zmienił się w stosunku do 2009 roku, to we wszystkich segmentach rynku odnotowano spadki nakładów. Sytuację ratowała Telekomunikacja Polska oraz nowi gracze na rynku telefonii ruchomej (P4, Aero2 oraz CenterNet).

 

1 2 ... 4

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: