eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Nowe usługi wzmocnią rynek telekomunikacyjny

Nowe usługi wzmocnią rynek telekomunikacyjny

2010-09-30 11:06

Spowolnienie ekonomiczne oraz rygorystyczna polityka regulacyjna spowodowały spadek wartości rynku telekomunikacyjnego nie tylko w Polsce, ale także w krajach regionu Europy Środkowej i Wschodniej (Central Eastern Europe - CEE). Wyzwaniem dla operatorów jest ponadto zwiększająca się dojrzałość rynków i tym samym rosnące nasycenie głównych segmentów. Według Frost & Sullivan, sposobem na rozwój rynku telekomunikacyjnego w najbliższych latach jest korekta stosowanych modeli biznesowych, rozwój usług szerokopasmowych oraz rozwój usług dodanych typu płatności mobilne czy M2M (machine to machine).

Przeczytaj także: Rynek telekomunikacyjny w Polsce 2009

Z nowej analizy globalnej firmy doradczej Frost & Sullivan pt. „Telekomunikacja w Europie Środkowo-Wschodniej: Przegląd Najważniejszych Rynków 2010” wynika, że rynek telekomunikacyjny w krajach regionu uzyskał w roku 2009 przychody w wysokości 23 miliardów euro i szacuje się, że w 2014 roku osiągnie 27 miliardów euro. Kraje, które zostały objęte analizą to Bułgaria, Czechy, Węgry, Polska i Rumunia.

„Spowolnienie ekonomiczne, ale przede wszystkim zredukowanie stawek MTR (za zakończenie połączeń telefonicznych) oraz dalsze kurczenie się rynku telefonii stacjonarnej – to główne czynniki, które wpłynęły na wartość rynku telekomunikacyjnego w Polsce”, stwierdza Edyta Kosowska, analityk z warszawskiego oddziału Frost & Sullivan.

„Obecnie, największy potencjał wzrostu na rynku oferuje sektor usług szerokopasmowych. „Zapotrzebowanie na szybki internet będzie rosło, szczególnie na takie technologie jak FTTH/B lub EuroDOCSIS 3.0, jak również mobilny dostęp szerokopasmowy, zwłaszcza w obszarach peryferyjnych. Konieczne są jednak inwestycje w infrastrukturę, które będzie można zrealizować m.in. dzięki wsparciu Unii Europejskiej”, dodaje Edyta Kosowska.

Ważnym czynnikiem wpływającym na wzrost przychodów na rynku telekomunikacyjnym jest również rozwój usług dodanych, takich jak mobilne płatności, m-commerce czy M2M. Operatorzy będą dodatkowo czerpać korzyści ze zwiększonego zainteresowania zaawansowanymi rozwiązaniami ICT dla sektora przedsiębiorstw, takimi jak komunikacja zunifikowana czy usługi telekonferencyjne.

Strategie operatorów telekomunikacyjnych w Polsce oraz krajach CEE są podobne do stosowanych w krajach Europy Zachodniej: głównym zadaniem jest skupienie się na już istniejących klientach, jako że zdobywanie nowych jest o wiele bardziej kosztowne. Kluczowym elementem tej strategii będzie poszerzenie istniejącej oferty o nowe usługi.

„Dodatkowym wyzwaniem dla operatorów w Europie Środkowo-Wschodniej będzie dalsza restrykcyjna polityka regulatorów rynku. Większość z nich, nawet tych mniej aktywnych od tej pory, będzie przestrzegać wytycznych Komisji Europejskiej i skupiać się na ułatwianiu dostępu do rynku dla innych uczestników”, podkreśla Edyta Kosowska. Skutkiem tego konkurencja znacznie się zaostrzy”.

Konkurencja, zwłaszcza na rynku usług szerokopasmowych, zmusi operatorów do dokonania analizy obecnie stosowanych modeli biznesowych. Zwykłe dostarczanie łącz nie będzie już gwarantować zysków na odpowiednim poziomie; operatorzy będą musieli przesunąć się w górę łańcucha wartości i stać się dostawcami dla użytkownika końcowego.

„Operatorzy telekomunikacyjni posiadający znaczącą siłę przetargową i ustaloną bazę klientów będą w stanie dyktować warunki. Tworzenie modeli biznesowych z korzystnym podziałem dochodów lub nabywanie przedsiębiorstw będących istniejącymi uczestnikami rynku powinno pomóc operatorom w uzyskaniu przewagi konkurencyjnej oraz zdobyciu dodatkowych źródeł przychodu z nowych usług”, podsumowuje Kosowska.

Przeczytaj także

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: