eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościTelekomunikacja › Telekomunikacja: prawa konsumenta

Telekomunikacja: prawa konsumenta

2004-11-26 11:54

Jak i gdzie reklamować zawyżony rachunek za telefon? Co zrobić, jeśli zakupiony aparat okazał się wadliwy? Kiedy można domagać się odszkodowania za przerwę w dostawie usługi i jak radzić sobie z dialerami? O tym już w najnowszym odcinku programu "Konsument". Audycja, która powstała z inicjatywy UOKiK, emitowana jest na antenie TVP2 w każdy poniedziałek o godz. 17.15.

Przeczytaj także: Zmiana prawa: światłowód i HDTV w każdym nowym mieszkaniu

Najbliższy odcinek programu telewizyjnego "Konsument" poświęcony zostanie usługom telekomunikacyjnym. W jego trakcie eksperci przypomną między innymi o nowych przepisach, zgodnie z którymi operator ma maksimum 30 dni na rozpatrzenie reklamacji. Jeśli nie uczyni tego na piśmie w terminie, z mocy prawa oznacza to, że uznał roszczenia abonenta. Nowe zasady rozpatrywania reklamacji obowiązują wszystkich operatorów telekomunikacyjnych, zarówno stacjonarnych, jak i komórkowych.

Z odcinka dowiemy się między innymi, co zrobić, gdy:
- operator nie dotrzyma ustalonego wcześniej terminu zawarcia umowy abonenckiej lub dostępu do Internetu,
- nie uruchomi usług w umówionym terminie,
- bez przyczyny odłączy telefon lub nie zapewni właściwej jakości połączeń,
- nalicza zawyżone rachunki.

Z audycji widzowie dowiedzą się, że operator w odpowiedzi na reklamację musi poinformować abonenta o możliwości dochodzenia swoich praw na drodze sądowej. Od 3 września tego roku możliwa jest również mediacja między konsumentem a dostawcą publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych. Prowadzi ją prezes Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty i do niego abonent musi wystąpić z wnioskiem o wszczęcie mediacji.

Swoje doświadczenia związane z korzystaniem usług telekomunikacyjnych przedstawią w programie konsumenci. Z najbliższego odcinka dowiemy się między innymi, jak została rozparzona reklamacja aktorki Grażyny Wolszczak. Pan Ryszard opowie o problemach z nowo zakupionym aparatem telefonicznym, który po rozpakowaniu okazał się uszkodzony. Eksperci przypomną, że zgodnie z prawem odpowiedzialność za towar wadliwy ponosi sprzedawca oraz podpowiedzą, jak wystąpić o odszkodowanie, którego podstawą może być przerwa w dostawie usług.

W odcinku poruszony zostanie również problem tak zwanych dialerów – programów, które instalują się w komputerze podczas wizyt na niektórych stronach internetowych. Zmieniają one (z reguły bez wiedzy użytkownika) numer telefoniczny, przez który modem łączy się z siecią – z normalnego (rozpoczynającego się od 0-20) na wielokrotnie droższy 0-700. W rezultacie klienci otrzymują wysokie rachunki telefoniczne za świadczenia, których nie zamawiali.

W audycji będzie też mowa o działaniach TELE2 polegających na ograniczaniu przez operatora praw abonentów do odstąpienia od umowy poprzez ustalanie krótszych terminów rezygnacji ze świadczonych usług, niż przewiduje to ustawa o ochronie niektórych praw konsumentów oraz odpowiedzialności za produkty niebezpieczne.

W programie nie zabraknie też elementów humorystycznych, takich jak skecz Kabaretu Moralnego Niepokoju czy fragment serialu "Święta Wojna".

Po każdej audycji przez godzinę (17.40 – 18.40) na pytania konsumentów dotyczące problemów związanych z tematem odcinka odpowiadać będą eksperci: pod numerem telefonu (22) 645 22 96. Uzyskać fachową poradę będzie można jednocześnie na stronie . Relacja z dyżuru na antenie Programu I Polskiego Radia w każdy poniedziałek o godz. 18.45.

Pytania ekspertom konsumenci będą mogli również zadać na czacie Wirtualnej Polski () w każdy wtorek – w godzinach 14.00 – 15.00 oraz telefonując w co drugi czwartek ( 02.12; 16.12.) od godz.15.00 – 16.00 pod bezpłatny numer tygodnika Naj 0-800-120-159.

Kolejny odcinek programu zostanie poświęcony kodeksom dobrych praktyk.

oprac. : Beata Szkodzin / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Linux w telefonie

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: