eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaPrzemysł › Jakość owoców i warzyw w IV kw. 2009

Jakość owoców i warzyw w IV kw. 2009

2010-05-14 09:39

Przeczytaj także: Jakość owoców i warzyw w III kw. 2009


Większość gatunków podlegających przedmiotowej kontroli od dnia 1 lipca 2009 roku, objęta jest wymaganiami ogólnej normy handlowej (cebula, marchew, czosnek, brokuły, kalafiory, cykoria i orzechy włoskie). Norma ta określa jedynie minimalne wymagania jakościowe, minimalne wymagania dotyczące dojrzałości, tolerancji oraz wymóg znakowania krajem pochodzenia. Brak jest szczegółowych wymagań dotyczących klasyfikacji produktów, wielkości i prezentacji.

fot. mat. prasowe

Udział liczby oraz masy partii niezgodnych w stosunku do skontrolowanych, z podziałem na rodzaj stwi

Udział liczby oraz masy partii niezgodnych w stosunku do skontrolowanych, z podziałem na rodzaj stwierdzonych nieprawidłowości oraz rodzaj normy handlowej (w %)

Zgodnie z nowymi przepisami Unii Europejskiej szczegółowe normy handlowe określające szerokie spektrum wymagań dotyczących jakości handlowej obowiązują aktualnie jedynie dla 10 gatunków owoców i warzyw. Wśród gatunków objętych przedmiotową kontrolą były to głównie jabłka (33% wszystkich skontrolowanych partii), a także owoce cytrusowe, gruszki, winogrona, kiwi i nektaryny (4% wszystkich skontrolowanych partii) oraz pomidory, papryka, sałata (3% wszystkich skontrolowanych partii).

IJHARS podaje, iż najwięcej nieprawidłowości, zarówno w odniesieniu do produktów objętych normami szczegółowymi (SMS) jaki i normą ogólną (GMS) stwierdzono w zakresie znakowania. Partie kwestionowano przede wszystkim ze względu na niepełne oznakowanie, najczęściej brakowało informacji dotyczących kraju pochodzenia, charakterystyki jakościowej oraz cech identyfikacyjnych. Odnośnie 49 partii owoców kontrole wykazały brak nazwy odmiany (umieszczenie tej informacji jest wymogiem obowiązkowym min. dla jabłek). W przypadku 26 partii stwierdzono całkowity brak oznakowania.

Zdecydowanie więcej partii kwestionowanych ze względu na nieprawidłowe oznakowanie dotyczyło gatunków objętych SMS. Nieprawidłowości w przedmiotowym zakresie wykazało, aż 31% skontrolowanych partii (26% masy partii) podczas gdy wymogów znakowania określonych dla produktów objętych GMS nie spełniało 16% partii (13% masy partii).

Podobnie w odniesieniu do pozostałych wymagań jakości handlowej (tj. wymagań minimalnych, wymagań dotyczących klas jakości, prezentacji i tolerancji), więcej nieprawidłowości stwierdzono w przypadku produktów objętych SMS (6% partii i 8% masy partii) niż produktów objętych GMS (3% partii i 4% masy partii).

fot. mat. prasowe

Udział liczby oraz masy partii niezgodnych w stosunku do skontrolowanych, z podziałem na kwartały 20

Udział liczby oraz masy partii niezgodnych w stosunku do skontrolowanych, z podziałem na kwartały 2009 roku (w %)

Wynika to z faktu, iż dla produktów podlegających normom szczegółowym, pozostały ściśle określone, restrykcyjne wymagania dotyczące znakowania, klasyfikacji, pakowania i prezentacji, podczas gdy ogólna norma handlowa określa jedynie wymagania minimalne, a podstawową informacją w oznakowaniu produktu jest kraj pochodzenia.

Analizując wyniki kontroli jakości handlowej świeżych owoców i warzyw prowadzonych w kolejnych kwartałach 2009 roku, można stwierdzić, iż jakość tych produktów utrzymuje się na jednakowym poziomie. Najwięcej partii kwestionowano w II kwartale 2009 roku, co wynika z faktu, iż kontrola ta obejmowała łatwo psujące się gatunki owoców i warzyw (np. truskawki, sałatę).

Zmiana przepisów w sektorze owoców i warzyw nie wpłynęła znacząco na jakość oferowanych do sprzedaży produktów. Handlowcy nadal wprowadzają do obrotu świeże owoce i warzywa niewłaściwie oznakowane, a co za tym idzie konsument nie otrzymuje rzetelnych informacji o produkcie. Zalecane są zatem kolejne, konsekwentne kontrole jakości handlowej owoców i warzyw, ze szczególnym uwzględnieniem prawidłowego znakowania artykułów. Kontrole powinny koncentrować się zarówno na gatunkach objętych szczegółowymi normami handlowymi (SMS) jak i ogólną norma handlową (GMS), na wszystkich etapach wprowadzania do obrotu - podsumowują inspektoraty.

poprzednia  

1 2 3

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: