eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaŚwiat › Świat: wydarzenia tygodnia 13/2010

Świat: wydarzenia tygodnia 13/2010

2010-03-27 21:51

Przeczytaj także: Świat: wydarzenia tygodnia 12/2010

  • Według WTO w 2009 roku światowy handel skurczył się o 12%. Według prognoz w tym roku eksport z potęg gospodarczych ma wzrosnąć o 7,5%. Główny wpływ na sytuację na światowych rynkach będzie miał wzrost eksportu z krajów rozwijających się, jak Chiny, Indie czy Brazylia, który ma w tym roku zwiększyć się o 11%.
  • Według ostatecznych danych PKB USA wzrósł w czwartym kwartale 2009 roku o 5,6% r/r. Bazowy indeks cen PCE wyniósł w czwartym kwartale 1,8%, a indeks cen PCE obejmujący także zmienne ceny żywności i nośników energii był na poziomie 2,5%.
  • Wprowadzony został w życie projekt objęcia wszystkich Amerykanów ubezpieczeniem. Z tej ustawy skorzysta ponad 30 mln osób, które tej formy opieki były dotąd pozbawione.
  • Kolejny raport OECD na temat światowego raportu zawiera ocenę niemieckich możliwości eksportowych. Jak wiadomo Niemcy straciły swoją pozycję światowego lidera na świecie pod względem wielkości eksportu na rzecz Chin. Raport wskazuje, że niemieccy eksporterzy systematycznie tracą swoją przewagę nad rywalami z zagranicy i dlatego zamiast jak obecnie konkurować ceną produktów, powinni postawić na innowacyjność. Sugerowane jest wprowadzenie reform strukturalnych w gospodarce (w tym także wzmocnienie wewnętrznej konsumpcji) i zmian w edukacji.
  • OECD przestrzega niemiecki rząd przed obniżką podatków (zawarte są w obietnicach przedwyborczych), a sugeruje konsolidację budżetu (tegoroczny deficyt będzie wynosił ok. 5% PKB). Według OECD w 2010 roku OECD niemiecki PKB wzrośnie o 1,3%, a w przyszłym roku wzrost ten wyniesie 1,9%.
  • Zadłużone spółki Dubai World i Nakheel nie upadną, bo w sumie otrzymają pożyczki w sumie 9,5 mld USD (5,7 mld USD od rządu Abu Zabi, a reszta od rządu Dubaju).
  • WTO zakończyło dochodzenie w sprawie nielegalnego subsydiowania Airbusa (oskarżenie Boeinga), a do końca zbliża się dochodzenie w sprawie subsydiowanie Boeinga (oskarża Airbus). Według Boeinga dopłaty były niedopuszczalne dopłaty były przy opracowywaniu każdego produktu Airbusa (w tym 5 mld USD przy opracowywaniu modelu A330 i A340 oraz 4 mld USD przy A 380). Jednak wiele wskazuje na to, że Boeing B787 jest najbardziej subsydiowanym programem budowy samolotu w historii tego przemysłu.
  • Amerykański koncern paliwowy Conoco poinformował os sprzedaży aktywów o wartości ok. 10 mld USD. Pozyskane środki mają umożliwić spłatę zadłużenia i podniesienie wartości koncernu. Na sprzedaż wystawione zostaną akcje Łukoilu. Nie jest wykluczone, że odkupią je menedżerowie tego koncernu. Dziś już Wagit Alekpierow – prezes koncernu posiada już 20,6% akcji Łukoilu, a w sumie do grupy czołowych menedżerów koncernu należy 32,66% akcji. Łukoil w końcu 2009 roku przetarg na eksploatację irackich złóż , ale jego partnerem jest norweski koncern StatoilHydro.
  • Białoruska elektrownia atomowa będzie wyposażona w dwa reaktory o mocy po 1000 MW każdy. Budowa rozpoczyna się w 2010 r., a oddanie do użytku pierwszego bloku energetycznego przewiduje się na 2016 r. (następny w 2018 roku). Jej koszt szacuje się na 5-6 mld USD. Będzie zaspokajała jedną trzecią białoruskiego zapotrzebowania na prąd. Inwestycję będzie realizował rosyjski koncern państwowy Atomstrojeksport, lub firma chińska.

Komentarz do wydarzeń gospodarczych

TRZYMAŁ KOZAK TATARZYNA, A TATARZYN ZA ŁEB TRZYMA...

Kilkadziesiąt lat temu dominacja amerykańskich koncernów lotniczych na światowych rynkach samolotów pasażerskich była bezdyskusyjna. Gdy po raz pierwszy europejski koncern ilością sprzedanych w ciągu roku samolotów pasażerskich zagroził Amerykanom, a później wyprzedził ich, komentarze za Oceanem prognozowały, że wkrótce Boeing odzyska pierwszeństwo. Jednak tak się nie stało. Oba koncerny są wizytówkami potencjału intelektualnego przemysłów tych obu centrów polityczno - gospodarczych, nic więc dziwnego, że w różny sposób wspierają je własne rządy. Oznacza to, że rywale walczą nie tylko swoimi ofertami. Ostatnio jesteśmy świadkami tej walki także na forum Światowej organizacji handlu. Kolejna runda tej wojny zbliża się dziś do końca...

1. Opublikowano komunikat, że WTO zakończyło dochodzenie w sprawie nielegalnego subsydiowania Airbusa (sprawa była badana z oskarżenia Boeinga), a obecnie do końca zbliża się dochodzenie w sprawie subsydiowanie Boeinga (oskarża Airbus). Według Boeinga niedopuszczalne dopłaty były przy opracowywaniu każdego produktu Airbusa (w tym 5 mld USD przy opracowywaniu modelu A330 i A340 oraz 4 mld USD przy A 380). Jednak wiele też wskazuje na to, że Boeing B787 jest najbardziej subsydiowanym programem budowy samolotu w historii tego przemysłu. Stanowisko WTO w tej sprawie spodziewane jest w najbliższych miesiącach. Oczywiście spór daleki jest od zakończenia, bo każdej ze stron przysługuje odwołanie.

Walka o prymat na tym rynku jest zrozumiała, bo według prognoz w najbliższym dwudziestoleciu przewiduje się zapotrzebowanie na samoloty pasażerskie o wartości ok. 3 bln USD.

Analitycy dostrzegają w tym sporze także dobrą stronę, bo nie jest wykluczone, że może on przyczynić się do doprecyzowania przepisów regulujących pomoc publiczną w tej branży.

2. Airbus od lat rywalizuje z Boeingiem o miano lidera w produkcji dużych samolotów pasażerskich. Zajmuje się budową samolotów marki Airbus, produkuje także helikoptery i samoloty wojskowe, a także broń i sprzęt kosmiczny, m.in. satelity telekomunikacyjne. W zeszłym roku górą był europejski producent, który dostarczył 498 maszyn i zebrał zamówienia na 271 samolotów. Boeing przekazał klientom 481 samolotów, a dostał zamówienia tylko na 142 maszyny. Oznacza to, że w 2009 roku mimo że europejski koncern zbrojeniowy zanotował stratę netto (na poziomie 763 mln euro), to jednak utrzymał pozycję największego na świecie producentem samolotów, wyprzedzając amerykańskiego Boeinga.

Trwa też walka na zamówienia na amerykańskim rynku. Według krajów - europejskich udziałowców koncernu EADS , przetarg na dostawę 179 samolotów -cystern dla amerykańskiego lotnictwa jest ustawiony pod Boeinga. W tej sytuacji konsorcjum EADS i jego amerykański partner Northrop Grumman (oferują A330) - wycofało się w proteście z przetargu. Ministrowie Wielkiej Brytanii, Francji, Niemiec, a także Komisja Europejska sugerują możliwość reperkusji.

oprac. : Magdalena Kolka / Global Economy Global Economy

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: