eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Inflacja XI 2009

Inflacja XI 2009

2009-12-16 12:50

Inflacja XI 2009

Dynamika cen towarów i usług konsumpcyjnych w latach 2008-2009 © fot. mat. prasowe

W listopadzie 2009 r. ceny towarów i usług konsumpcyjnych wzrosły przeciętnie o 0,3%. W poszczególnych grupach towarów i usług konsumpcyjnych odnotowano zróżnicowaną dynamikę cen - podał Główny Urząd Statystyczny.

Przeczytaj także: Inflacja X 2009

Największy wpływ na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem miały w tym okresie podwyżki cen żywności (o 0,7%), a także opłat związanych z transportem (o 0,9%), które podwyższyły wskaźnik odpowiednio o 0,16 pkt proc. i 0,09 pkt proc. Spadek opłat w zakresie łączności (o 0,4%), a także rekreacji i kultury (o 0,1%) obniżył ten wskaźnik odpowiednio o 0,02 pkt proc. i 0,01 pkt proc.

W okresie styczeń – listopad br. ceny towarów i usług konsumpcyjnych wzrosły o 3,5%. Podniesiono ceny napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych (o 8,0%), opłaty związane z transportem (o 7,6%) oraz z mieszkaniem (o 4,9%). Odnotowano natomiast spadek cen odzieży i obuwia (o 5,6%).

fot. mat. prasowe

Dynamika cen towarów i usług konsumpcyjnych w latach 2008-2009

Dynamika cen towarów i usług konsumpcyjnych w latach 2008-2009

Wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych w skali roku był wyższy niż w październiku br. (3,3% wobec 3,1%) i nadal pozostał poniżej górnej granicy odchyleń od celu inflacyjnego, określonego przez Radę Polityki Pieniężnej na poziomie 2,5%. Największy wpływ na ukształtowanie się wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych na tym poziomie miały podwyżki opłat związanych z mieszkaniem (o 5,0%) oraz wzrost cen żywności i napojów bezalkoholowych (o 3,4%), które podniosły ten wskaźnik odpowiednio o 1,25 pkt proc. i 0,84 pkt proc. Dynamika cen odzieży i obuwia oraz spadek cen w zakresie łączności obniżyły wskaźnik w tym okresie odpowiednio o 0,33 pkt proc. i 0,03 pkt proc.

Listopad br. to drugi z kolei miesiąc, w którym wzrosły ceny żywności (o 0,7%). W związku ze znacznym wzrostem cen na rynkach światowych, a także sezonowym spadkiem podaży mleka i wzrostem jego cen w skupie, najbardziej podrożało masło (o 9,1%). Więcej niż w poprzednim miesiącu należało zapłacić za warzywa (o 7,5%) i owoce (o 3,3%). Zdrożały artykuły w grupie „mleko, sery i jaja” (o 0,6%, w tym jaja – o 1,6%, a w konsekwencji spadku produkcji, sery dojrzewające i topione – o 1,3%). Droższa była czekolada (o 0,4%) oraz pieczywo (o 0,3%). Utrzymał się obserwowany od lipca br. spadek cen drobiu, za który konsumenci płacili o 3,6% mniej niż w październiku br., będący wynikiem m.in. wysokiego skupu żywca. Od maja br. notuje się obniżanie cen cukru, za który w listopadzie br. należało zapłacić o 3,5% mniej niż w poprzednim miesiącu. Z uwagi na wysoką podaż tańszego mięsa z importu, nadal taniało mięso wieprzowe (o 1,7%). Wzrost produkcji przełożył się na dalszy spadek cen mąki (o 0,8%). Tańszy niż przed miesiącem był ryż (o 0,5%). Ceny napojów bezalkoholowych wzrosły przeciętnie o 0,1%, w tym herbaty – o 0,2%, a soków – o 0,1%. Ceny wód mineralnych lub źródlanych obniżyły się o 0,2%, a kawy – o 0,1%. Za wyroby tytoniowe należało zapłacić o 0,2% więcej niż w poprzednim miesiącu. Podobnie jak przed miesiącem, zanotowano niewielki wzrost cen napojów alkoholowych (o 0,1%).

Ceny odzieży oraz obuwia utrzymały się na poziomie zbliżonym do zanotowanego w październiku br.

 

1 2

następna

oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: