eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Nadawanie cyfrowe wg Polaków

Nadawanie cyfrowe wg Polaków

2009-12-01 12:42

Nadawanie cyfrowe wg Polaków

Wiedza o cyfryzacji © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

O wyłączeniu w 2013 roku naziemnego analogowego sygnału telewizyjnego wciąż nie słyszała blisko połowa Polaków, jednocześnie atuty technologii cyfrowej, dostępne obecnie m.in. za pośrednictwem platform satelitarnych , cieszą się dużym zainteresowaniem wśród telewidzów - wynika z raportu PBS DGA przeprowadzonego dla CYFRY+.

Przeczytaj także: Jakość obrazu HD ceniona wśród Polaków

Z raportu wynika, że Polacy mimo relatywnie niskiej wiedzy nt. cyfryzacji postrzegają jako ważne, podczas oglądania telewizji, te rozwiązania technologiczne, które już dziś są dostępne np. za pośrednictwem cyfrowych platform satelitarnych. Jako ważną postrzegają przede wszystkim możliwość oglądania telewizji w wysokiej jakości obrazu High Definition, z dźwiękiem przestrzennym Dolby Digital (37% respondentów). Na drugim miejscu 28% Polaków wskazuje możliwość oglądania ulubionych programów bez konieczności dostosowywania się do ramówki kanałów telewizyjnych, a w dalszej kolejności możliwość zatrzymania i przewijania oglądanego „na żywo” programu (25%). Polacy za ważną uważają możliwość wyboru wersji oglądanego filmu z lektorem lub napisami (25%), nagrywania dwóch programów jednocześnie (23%) oraz wypożyczenia hitów filmowych na życzenie (19%).

fot. mat. prasowe

Ważne rozwiązania technologiczne

Ważne rozwiązania technologiczne

„Tak równomiernie rozkładające się odpowiedzi świadczą o tym, że Polscy widzowie mają jasno sprecyzowane oczekiwania wobec telewizji i wiedzą, jakie rozwiązania byłyby dla nich ważne, nawet jeśli dziś jeszcze z nich nie korzystają. Świadczy to o dużym potencjale dla rozwoju tego typu usług na polskim rynku” – komentuje Bertrand Le Guern, prezes zarządu CANAL+ Cyfrowy.

Atrakcyjność wybranych rozwiązań technologicznych wynika z potrzeby dostosowania telewizji do indywidualnych potrzeb Polaków. 44% wskazuje na atrakcyjność takiego rozwiązania, jak Personal Video Recorder (PVR), ponieważ dzięki niemu chcieliby uniknąć reklam. 22% respondentów za zaletę Video on Demand (VoD) uznaje to, iż można płacić za oglądanie tylko wybranych programów. Natomiast 19% Polaków wskazuje, że atutem usług PVR czy VoD jest także to, że dają one możliwość uniezależnienia się od ramówki telewizyjnej.

„Dzięki usłudze VoD Polacy bez wychodzenia z domu zyskują dostęp do najnowszych hitów filmowych, nieemitowanych jeszcze w telewizji. Natomiast dzięki cyfrowej nagrywarce PVR nagrywają i odtwarzają ulubione filmy czy seriale dowolną liczbę razy w dogodnym dla siebie czasie. Oznacza to, że dziś telewidzowie mają większą władzę nad telewizją, niż w dobie sygnału analogowego” – wyjaśnia Jakub Jagiełka, dyrektor ds. rozwoju nowych technologii w CANAL+ Cyfrowy.

KORZYŚCI PRZEJŚCIA NA NADAWANIE CYFROWE

fot. mat. prasowe

Postrzegane korzyści z przejścia na przekaz cyfrowy

Postrzegane korzyści z przejścia na przekaz cyfrowy

W raporcie czytamy, iż dla blisko połowy Polaków najważniejszą potencjalną korzyścią wynikającą z technologii cyfrowej jest dostęp do programów oferowanych w HD. Na drugim miejscu Polacy wskazują możliwość oglądania wielu kanałów telewizyjnych z całego świata oraz możliwość oglądania telewizji z przestrzennym dźwiękiem Dolby Digital (obie odpowiedzi 27%). Jednocześnie co piąty Polak nie jest w stanie wymienić żadnej korzyści, którą daje cyfrowy sygnał telewizyjny.

Osoby starsze wskazują zdecydowanie mniej korzyści, jakie daje cyfrowy przekaz niż osoby młodsze. Wśród najmłodszych badanych, w wieku 15-17 lat, najczęściej wskazywana jest jakość HD (51%) i dostęp do wielu kanałów z całego świata (48%). Co więcej, osoby najmłodsze tę ostatnią odpowiedź wskazują najczęściej, w porównaniu z pozostałymi grupami wiekowymi. Znacznie więcej korzyści wynikających z cyfryzacji dostrzegają mężczyźni (58,4%) niż kobiety (40,8%) oraz osoby z wyższym wykształceniem.

„Blisko połowa z nas cieszy się obrazem jakości HD, co czwarta zaś osoba – oglądaniem obrazu z towarzyszącym mu przestrzennym dźwiękiem wysokiej jakości. To bardzo dobry objaw: być może kolejny dowód na nasze zbliżanie się do europejskiego klubu tych, którzy cenią jakość towarów i przekazów” – komentuje wyniki prof. Wiesław Godzic, medioznawca ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej (SWPS).

 

1 2

następna

oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: