eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Powierzchnie handlowe w Polsce I-VI 2009

Powierzchnie handlowe w Polsce I-VI 2009

2009-08-29 00:10

Przeczytaj także: Rynek handlowy 2022 i prognozy na rok 2023


Obecnie trwa budowa projektów oferujących łącznie około 900 000 mkw powierzchni najmu. Nowa podaż powierzchni w galeriach i mniejszych lokalnych czy osiedlowych centrach handlowych, planowana na drugą połowę 2009 roku, utrzymuje się na poziomie nieco wyższym od tego z pierwszego półrocza. Planowane jest bowiem oddanie około 400 000 mkw powierzchni najmu, z czego przeważająca ilość ma zostać ukończona dopiero w czwartym kwartale. Zdaniem ekspertów można się jednak spodziewać, iż niektórym inwestorom nie uda się dotrzymać planowanego terminu ukończenia projektu i w efekcie całkowita nowa podaż oddana w 2009 roku będzie niższa niż 740 000 mkw, ale wciąż będzie na poziomie porównywalnym do tych z lat 2007-2008. Należy podkreślić, iż duża ilość projektów oddawanych w bieżącym roku to efekt decyzji inwestorów podjętych jeszcze w okresie dobrej koniunktury.

fot. mat. prasowe

Wybrane projekty w budowie w I poł. 2009

Wybrane projekty w budowie w I poł. 2009

W drugiej połowie 2009 szykują się otwarcia równie imponujących projektów jak w pierwszych sześciu miesiącach: krakowskiej Galerii Bonarka, będącej największym projektem wśród tegorocznych obiektów handlowych w Polsce, a także Galerii Jurajskiej w Częstochowie i Focus Mall w Piotrkowie Trybunalskim.

Raport podaje, że z projektów planowanych na 2010 rok w budowie jest obecnie około 420 000 mkw. Ta liczba może się zwiększyć, gdyż część obiektów, których ukończenie zakładane jest na przyszły rok, nie weszła w fazę konstrukcji. Zatem przyszłoroczna nowa podaż, nawet jeśli powiększy się o kilka projektów, których budowa ma ruszyć na dniach, będzie również niższa od wcześniejszych prognoz.

Największe miasta

fot. mat. prasowe

Podaż według regionów w I poł. 2009

Podaż według regionów w I poł. 2009

W ośmiu największych polskich miastach zlokalizowane jest 4,8 mln mkw nowoczesnej powierzchni handlowej, co stanowi 67% istniejących zasobów powierzchni handlowej w Polsce. Około 40% nowej podaży, oddanej w 2009 roku, pojawiło się na rynkach w dużych miastach. Najwięcej, bo 60 000 mkw powierzchni handlowej pojawiło się w Poznaniu, nieco ponad 34 000 mkw w Trójmieście, a 31 000 mkw we Wrocławiu.

Warszawa, która dysponuje 1,37 mln mkw powierzchni handlowej (19% udziału w całkowitej podaży), wciąż pozostaje największym rynkiem handlowym w Polsce. Stolica, z uwagi na swój potencjał demograficzny i ekonomiczny, wg Colliers International, pozostanie w najbliższych latach najważniejszą lokalizacją dla najemców działających w sektorze nieruchomości handlowych. Drugie miejsce pod względem wielkości podaży zajmuje Aglomeracja Śląska (890 000 mkw). Trzecie miejsce zajęły Wrocław, Poznań oraz rynek trójmiejski, które dysponują zbliżoną ilością powierzchni handlowej w przedziale od 520 000 do 530 000 mkw. Zarówno w przypadku stolicy Wielkopolski jak i Dolnego Śląska na ten wynik wpłynęło ukończenie w minionym półroczu po jednym dużym projekcie w obu lokalizacjach. Sytuacja może ulec zmianie na koniec 2009 roku, kiedy w Trójmieście mają zostać dostarczone kolejne projekty. Najliczebniejsze po Warszawie pod względem ludności miasta – Kraków i Łódź – mają w swej ofercie handlowej zaledwie po 360 000 mkw. Sytuacja poprawi się wraz z oddaniem Galerii Bonarka i Portu Łódź.

poprzednia  

1 2 3 ... 5

następna

oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: