eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Bazy danych wzajemnie udostępniane

Bazy danych wzajemnie udostępniane

2004-01-15 13:29

Na polskim rynku działa bardzo wiele firm, dla których podstawowym narzędziem sprzedaży jest marketing bezpośredni, w tym telemarketing lub direct mailing. Zasobem, który umożliwia tym firmom sprzedaż własnych produktów lub usług, jest teleadresowa baza danych. Polski rynek baz danych jest ciągle rynkiem młodym. Relatywnie niewiele firm oferuje dane teleadresowe jako produkt komercyjny.
Firmy działające bardzo intensywnie poprzez direct marketing bardzo często wykorzystały już z różnym skutkiem komercyjne bazy danych i ciągle poszukują nowych źródeł informacji o potencjalnych klientach.

Istotną cechą pozyskanych danych jest ich jakość oraz możliwość segmentowania pod kątem potencjalnego zainteresowania danym produktem/usługą. Jedną z podstawowych wad baz oferowanych jako produkt komercyjny jest to, że dane w nich zgromadzone pochodzą jedynie z deklaracji klientów. Inną ich słabą stroną jest fakt, że często zostały już wykorzystane przez konkurentów zainteresowanej firmy.

Odpowiedzią na zapotrzebowanie firm na dobre jakościowo, wiarygodne, nie zużyte przez konkurencję dane jest koncepcja programów partnerskich, polegających na wzajemnym udostępnieniu danych osobowych (lub danych firm).
Na rozwijającym się rynku usług direct marketingowych pojawił się, w drodze ewolucji, nowy model pozyskiwania danych osobowych: wzajemne ich udostępnienie.

UPROSZCZONY SCHEMAT UDOSTĘPNIANIA DANYCH

Firma A, np. bank, posiada bazę danych 100 tys. klientów, którzy zakupili samochody na kredyt oraz wyrazili zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych przez bank.

Firma B, czyli np. firma ubezpieczeniowa, oferuje ubezpieczenia komunikacyjne różnego typu i również posiada bazę posiadaczy samochodów, którzy wyrazili zgodę na przetwarzanie danych osobowych.

Firmy A i B oceniają, że bazy danych ich klientów są dla nich wzajemnie interesujące. W drodze porozumienia ustalają, że wzajemnie udostępnią sobie dane na potrzeby sprzedaży własnych produktów do bazy partnera.

Firma A do swoich klientów wysyła ofertę firmy B, rekomendując ją oraz zwracając uwagę, że jest to oferta specjalna, przygotowana we współpracy pomiędzy A i B, specjalnie dla klientów firmy A.

Klienci z bazy firmy A zainteresowani ofertą firmy B zgłaszają to w uzgodniony sposób (w czasie kontaktu telefonicznego, przez internet, poprzez SMS, inaczej) i tym samym przechodzą już do bazy prospektów firmy B.

Analogiczne działanie jest realizowane w drugą stronę, tzn. firma B wysyła z własną rekomendacją ofertę firmy A do własnych klientów.

Celem modelu wzajemnego udostępnienia danych jest umożliwienie partnerom sprzedaży własnych produktów i usług do osób/firm, których dane są zgromadzone w bazach danych pozostałych stron. Koncepcja ta jest rekomendowana firmom, dla których wartościowe zbiory danych osobowych lub danych teleadresowych firm stanowią istotne narzędzie sprzedaży. Mechanizm wzajemnego udostępniania danych zapewnia partnerom dotarcie do potencjalnych klientów o sprawdzonej sile nabywczej, wiarygodnych, o sprawdzonych danych oraz rozpoczęcie z tymi podmiotami relacji handlowej.
Partnerska współpraca w zakresie wzajemnego udostępnienia danych pozwala obu stronom zrealizować własne cele. Warunkiem koniecznym jest operowanie przez posiadaczy wzajemnie udostępnianych baz w podobnej grupie docelowej oraz oferowanie niekonkurencyjnego, a nawet wzajemnie uzupełniającego się produktu.

ZALETY WYMIANY BAZAMI

Możliwość zaprezentowania własnej oferty klientom, których dane udostępni inny partner.

Dostęp do danych osobowych nowych potencjalnych klientów, bardzo wartościowych z punktu widzenia potencjału zakupowego, o sprawdzonej sile nabywczej.
Wzrost sprzedaży.

Wzrost lojalności własnych klientów poprzez zaproponowanie im szczególnie atrakcyjnych ofert innych dostawców (partnerów).

Możliwość aktualizacji własnej bazy danych, dzięki działaniom direct marketingowym prowadzony na tej bazie na rzecz partnera realizującego kampanię.

Udostępnienie wzajemne danych wymaga od firm współpracy z innymi podmiotami, które wezmą udział w przygotowaniu i realizacji. Podstawowym partnerem jest kancelaria prawna opracowująca prawne założenia projektowe, o ile wewnętrzny dział prawny firmy nie będzie miał doświadczenia w realizacji projektów związanych z ochroną danych osobowych. Kolejnym partnerem będzie firma (agencja reklamowa, marketingowa, call center), która zaprojektuje i zrealizuje działania komunikacyjne z zastosowaniem udostępnionych baz.

 

1 2 3

następna

oprac. : Beata Nawrat / Marketing w Praktyce Marketing w Praktyce

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: