eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Internet w procesie marketingowym

Internet w procesie marketingowym

2004-01-19 12:59

Internet w procesie marketingowym

© fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Wraz z globalnym rozwojem sieci Internet zwiększa się liczba firm wykorzystujących marketing on-line. Wielu menedżerów uważa, że jest to potężna broń w walce z konkurencją. Ze względu na motywy, jakimi kierują się poszczególne firmy przy wyborze takiej strategii można podzielić je na dwie grupy: dostrzegające korzyści ze stosowania marketingu w sieci oraz podążające za modnym trendem (również w przypadku gdy konkurencja podjęła już podobne działania).
Niestety liczebność drugiej grupy jest znacznie większa i to powoduje sytuację, w której wiele firm nie odnosi z takiego rozwiązania większych korzyści. Powodem takiego stanu rzeczy jest nieodpowiedzialne wykorzystanie Internetu w procesie marketingowym. Niezrozumienie specyfiki działań w sieci, wiąże się z nieumiejętnym poruszaniem się na tej płaszczyźnie. Wiele firm poniosło klęskę stosując zasady tradycyjnego marketingu w rzeczywistości wirtualnej.

Niewątpliwie jednak Internet daje nowe możliwości działania, pod warunkiem że zostanie on odpowiednio wykorzystany. Dzięki sieci firmy mają do dyspozycji nowy zestaw instrumentów marketingowych. Podstawową zasadą jest jednak zrozumienie modelu komunikacyjnego. Różnica w sposobie komunikowania się organizacji z klientami jest tym, co wyróżnia działalność marketingową w sieci od tradycyjnego podejścia, które wykorzystuje przede wszystkim model komunikacyjny "one to many". Jego zasada opiera się na tym, że firma przesyła określone informacje do licznej grupy klientów. Istotną sprawą jest brak interakcji pomiędzy klientami a firmą, w konsekwencji czego marketer nie ma możliwości sprawdzenia czy przesłana wiadomość została odebrana zgodnie z jego zamierzeniami. Przedstawiony powyżej model jest charakterystyczny dla takich mediów jak radio, telewizja czy prasa, natomiast w Internecie nie przynosi wymiernych rezultatów.

Marketingowy model komunikacyjny "one to many"

Charakterystyczna cechą Internetu jest jego interaktywność, wobec czego stosowane są tutaj powszechnie dwa inne modele komunikacyjne: "one to one" oraz "many to many". Pierwszy z nich jest opisywany przez najpopularniejsze narzędzie komunikacji internetowej – pocztę elektroniczną, która umożliwia przesyłanie wiadomości od nadawcy do odbiorcy, umożliwiając równocześnie wysłanie komunikatu zwrotnego.

Marketingowy model komunikacyjny "one to one"

Drugim charakterystycznym dla sieci Internet modelem jest "many to many", który pociąga za sobą dwa rodzaje "interaktywności":

- wzajemne oddziaływanie pomiędzy firma a konsumentem, z wykorzystaniem medium

- interakcje konsumenta z danym medium

Oznacza to, że firma może nie tylko dostarczać informacje klientom poprzez Internet i wchodzić z nim w interakcję, ale również klienci mogą wykonywać takie działania. Podstawową relacja w tym modelu komunikacyjnym nie jest relacja pomiędzy wysyłającym informację, a jej odbiorcą, lecz interakcja z samym medium.


Literatura:
Janusz Wielki, "Elektroniczny marketing poprzez Internet", Wydawnictwo naukowe PWN, Wrocław 2000
Tomasz.Szetynski@it-consulting.pl

oprac. : Tomasz Szetyński / IT-Consulting IT-Consulting

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: