eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Markowe wydarzenia

Markowe wydarzenia

2003-12-03 00:14

Gdy branding urósł do rangi strategicznego celu firm, event marketing wypracowuje sobie coraz silniejszą pozycję pośród najczęściej stosowanych narzędzi promocji. Przede wszystkim pozwala na kreatywne i skuteczne realizowanie celów związanych z zarządzaniem marką.
Marketing events to specyficzne działania marketingowe, których celem jest oddziaływanie na odbiorców przez bezpośrednie i rzeczywiste przeżycia i doświadczenia wykreowane i realizowane w trakcie wydarzeń zorganizowanych specjalnie na potrzeby promowanych elementów1. Z zasady uczestnik eventu (odbiorca) nie powinien być tylko biernym obserwatorem - celem jest osiągnięcie zaangażowania fizycznego i/lub emocjonalnego przez możliwość uczestnictwa i bezpośredniego odbioru wydarzenia. Z punktu widzenia psychologii promocji jest to jeden z najważniejszych celów stawianych skutecznym narzędziom promocji, stąd szczególnie duże zainteresowanie tą formą promocji idei i marek. Eventing okazuje się być szalenie elastycznym narzędziem, co pozwala na kreatywne i spektakularne realizowanie wydarzeń i przez to daje możliwość wyraźnego odróżnienia promowanej marki od innych i precyzyjnego oddziaływania na docelowe grupy odbiorców. Wart podkreślenia jest komplementarny wymiar eventów. W zasadzie nie pozostaje w opozycji do żadnych działań marketingowych czy wężej - promocyjnych. Dają się znakomicie uzupełniać innymi elementami promocji i odwrotnie, doskonale wpisują się w szersze działania marketingowe jako ich składowa czy uzupełnienie.

DZIAŁANIE NA MARKĘ

Najważniejszym przełożeniem praktycznym eventingu jest jego wpływ na markę. Nowoczesna definicja marki jest bardzo szeroka i obejmuje wiele czynników. Obecnie obowiązuje definicja holistyczna, która zakłada, że marka to znacznie więcej niż nazwa i wymyślony dla niej znak, która rozszerza jej znaczenie znacznie poza "zastrzeżony znak firmowy określający producenta wyrobu, nazwę firmy lub nazwę handlową określonej grupy towarów"2. We współczesnym ujęciu marka obejmuje poza kombinacją produktu fizycznego, nazwy, opakowania, reklamy, dystrybucji i ceny także dostarczane konsumentom korzyści funkcjonalne i/lub symboliczne w celu tworzenia lojalnego grona nabywców3. Jak szerokim pojęciem jest marka niech świadczy fakt, że obejmuje szereg poziomów, funkcji i otaczających ją zjawisk definiowanych przez takie zjawiska jak: kultura, osobowość, wartość, kapitał, użyteczność, image, symbolika czy esencja marki.

Marka stała się podstawą marketingowej aktywności firm4. Kreacja, odkrywanie, wprowadzanie i utrzymywanie efektywnych marek leży u podstaw większości strategii marketingowych. Oczywiście wykreowanie nawet najdoskonalszej marki to tylko podstawa sukcesu. Aby stała się ona efektywna (zaczęła generować zyski), musi dotrzeć i zostać zaakceptowana przez odbiorców. Służą temu m.in. komunikacyjne narzędzia promocji - jednym z nich jest event marketing. Należy pamiętać, że kiedy firma staje się marką, strategia komunikacji musi założyć te same komunikaty we wszystkich punktach kontaktu z konsumentami. Większa liczba klientów i odbiorców, na których opinii firmie powinno zależeć, ma kontakt z marką na coraz większych obszarach. Należą do nich np. same produkty, usługi, projekty, zarządzanie, reklama, PR etc. Osobowość musi być komunikowana przez wszelkie możliwe środki - zarówno personel, jak i reklamę, internet czy działania PR. Firma musi kreować permanentny dialog ze swoimi konsumentami5. Stąd tak wielka rola brandingu we współczesnym marketingu.

BRANDING

Niemal każde wydarzenie promocyjne, realizowane jako event, odbywa się pod szyldem budowania czy wzmacniania wizerunku marki. W tym momencie nie sposób pominąć pojęcia brandingu - definiowanego jako aktywne i konsekwentne przedstawianie zalet odróżniających daną markę, jej produkty i usługi od konkurencyjnych6 lub inaczej, jako wszelkie działania związane z nadawaniem marki i strategią jej promocji7.

 

1 2 ... 5

następna

oprac. : Dariusz Kolber / Marketing w Praktyce Marketing w Praktyce

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: