eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Pytania i odpowiedzi

Pytania i odpowiedzi

2003-11-28 01:08

Sesja pytań i odpowiedzi na zakończenie prezentacji lub wystąpienia powinna być wykorzystana do powtórzenia i wzmocnienia Twoich celów i myśli. Z tego powodu powinno Ci zależeć na zachęcania ludzi do zadawania pytań. Jednak wiele osób z ulgą wita ciszę po usłyszeniu, "Czy są jakieś pytania?", pakuje manatki i pośpiesznie zmierza ku wyjściu. Inni stoją na podium z zaciśniętymi pięściami gotowi do "odbicia" każdego trudnego pytania. Na ich twarzach wypisane jest zdanie, "No, śmiało, spróbuj mnie zagiąć".
Czas pytań i odpowiedzi może kosztować Ciebie wiele nerwów, kiedy nie znasz odpowiedzi lub masz do czynienia z wrogo nastawioną osobą. Czy możesz oszczędzić sobie nadmiernego stresu? Tak. Pod warunkiem, że postąpisz zgodnie z następującymi wskazówkami:

DWIE LISTY PYTAŃ

- Sporządź dwie listy.
- Na pierwszej liście umieść pytania, które - Twoim zdaniem - mogą być zadane. Obok każdego pytania umieść dwu/trzypunktową odpowiedź.
- Na drugiej liście umieść pytania, które - według Twojego życzenia - nie powinny paść lub na które nie znasz odpowiedzi. Obok każdego pytania umieść krótką grzeczną odpowiedź.

KRÓTKIE ODPOWIEDZI

Trzymaj się sedna tematu. Odpowiadaj krótko i rzeczowo; bez względu na pytanie szybko wracaj do głównego wątku.

PRZEDSTAW ZASADY

Jeżeli chcesz, aby słuchacze wstrzymali się z pytaniami na koniec wystąpienia, powiedz to od razu we wprowadzeniu do prezentacji. Jeśli Twoje wystąpienie jest długie, możesz zaproponować krótkie sesje pytań i odpowiedzi po zakończeniu każdego punktu wystąpienia.

WROGIE PYTANIA

- Jeśli temat Twojego wystąpienia jest kontrowersyjny zastanów się jakie trudne pytania mogą być zadane. Co możesz, a czego nie możesz powiedzieć?
- Wysłuchaj pytania do końca, nawet jeśli jest długie i są w nim ukryte sugestie i opinie. Powiedz, że rozumiesz zaniepokojenie. Kontroluj mowę ciała i ton głosu. Nie wdawaj się w słowne "przepychanki". To nie jest sytuacja, w której możesz wygrać!
- Najlepszą obroną jest atak. Twoją bronią są konkretne oparte na faktach informacje.
- Przed przejściem do kolejnego pytania ZAWSZE pytaj, "Czy odpowiedziałem na Pana/Pani pytanie?"

POWTÓRZ LUB PARAFRAZUJ

Kiedy mówisz do dużej grupy słuchaczy lub pytanie jest skomplikowane, postaraj się je powtórzyć lub sparafrazować (powtórzyć własnymi słowami - tak jak je zrozumiałeś). Na przykład, "Rozumiem, że chodzi o to czy potrafimy zaproponować naszym klientom ten sam produkt po niższej cenie". Ta metoda jest skuteczna także wtedy, kiedy znasz odpowiedź na pytanie.

 

1 2

następna

oprac. : Bogusław Feliszek / Pressence Public Relations Pressence Public Relations

Markowe wydarzenia

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: