eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Pytania i odpowiedzi

Pytania i odpowiedzi

2003-11-28 01:08



NIE ZNAM ODPOWIEDZI

- Kiedy nie znasz odpowiedzi, przyznaj się do tego i zaoferuj odpowiedź w późniejszym jasno określonym terminie.
- Jeżeli jesteś w stanie odpowiedzieć ogólnie (bez szczegółów) zrób to od razu i obiecaj powrócić do tego tego pytania później. Możesz też poprosić o pomoc kogoś z sali. Najważniejsze - bądź szczery!

ALE...

Kiedy ktoś przerywa wystąpienie pytaniami (i nie jest to prośba o wyjaśnienie niezrozumiałej kwestii), powiedz grzecznie, że chętnie odpowiesz w czasie przerwy lub sesji pytań i odpowiedzi. Jeżeli Twoja prezentacja ma mniej formalny charakter, możesz zaprosić słuchaczy do zadawania pytań w dowolnym momencie. Wtedy odpowiedzi na pytania stają się częścią Twojego głównego wystąpienia.

ZAPYTAJ EKSPERTA

Czasem jest tak, że możesz fachowo odpowiedzieć na pytanie, ale wiesz, że wśród słuchaczy jest ekspert, który potrafi poszerzyć odpowiedź. To dla niego szansa wykazania się swoją wiedzą. Wtedy Twoje zadanie polega na podziękowaniu ekspertowi za jego komentarz i powrót do głównego wątku.

NIE ROZUMIEM

Jeżeli nie rozumiesz pytania, poproś o powtórzenie i wyjaśnienie o co chodzi.

PROSTO Z KSIĘŻYCA

Jeżeli według Ciebie - pytanie jest absurdalne lub pozbawione nawet odrobiny sensu, nie pokazuj tego. Odpowiedz najlepiej jak potrafisz i przejdź do następnej kwestii.

TO DOBRE PYTANIE

Nie musisz każdemu dziękować za "bardzo dobre" pytanie. Ludzi pytają, bo potrzebują informacji, nie rozumieją lub mają własne przemyślenia. Jeżeli podziękujesz jednej osobie, powinieneś tak postąpić z każdym, a wtedy Twoje komplementy nie będą brzmieć szczerze. Podziękowanie zachowaj na specjalne okazje.

NIE NA TEMAT

Kiedy z sali pada pytanie, które nie dotyczy tematu, powiedz, że oczywiście rozumiesz wagę problemu, ale ponieważ temat, na który mówisz jest tak obszerny, nie możesz odpowiedzieć na to pytanie teraz. Zaproponuj kontakt w czasie przerwy lub na koniec spotkania.

KONKURENT

To żadna przyjemność dzielić scenę z inną nie zaproszoną osobą. Bywa tak, że wśród słuchaczy jest ktoś kto chce zwrócić na siebie uwagę. Stale zadaje pytania. Nigdy nie jest zadowolony z odpowiedzi. Komentuje to, co mówisz. Co robić? Zachowaj stoicki spokój. Powiedz tej osobie, że porusza najprawdopodobniej ważne kwestie, ale na sali są też inne osoby, które mają równie ciekawe i ważne pytania. I zwróć wzrok na salę.

Najważniejsze jest zachowanie pozytywnego nastawienia i utrzymanie kontroli nad przebiegiem sesji pytań i odpowiedzi. Kończąc - powiedz słuchaczom, że masz jeszcze czas na jedno lub dwa pytania. Odpowiedź na ostatnie pytanie nie powinna kończyć prezentacji lub wystąpienia. To do Ciebie należy ostatnie słowo. W podsumowaniu powtórz to, co jest dla Ciebie najważniejsze. Sugestywny przykład, historia lub wezwanie do działania spowodują, że słuchacze dłużej będą pamiętać najważniejszą myśl.

poprzednia  

1 2

oprac. : Bogusław Feliszek / Pressence Public Relations Pressence Public Relations

Markowe wydarzenia

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: