eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Co dziennikarze sądzą o branży PR?

Co dziennikarze sądzą o branży PR?

2008-10-27 13:32

Co dziennikarze sądzą o branży PR?

Najbardziej nie lubię, gdy PR-owiec jest... © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Czy PR-owcy są rzeczywiście partnerami dla dziennikarzy, czy potrafią przygotować informację prasową lub konferencję? Czy dziennikarze mogą na nich liczyć? Portal PRoto zapytał ponad 100 dziennikarzy branżowych o opinię na temat ich codziennych kontaktów zawodowych z PR-owcami. Zdecydowali się oni wypełnić anonimowe ankiety na temat jakości otrzymywanych informacji prasowych, organizowanych spotkań dla prasy, a także ogólnych predyspozycji polskich specjalistów ds. PR do pracy w tym zawodzie.

Przeczytaj także: Jak branża PR ocenia dziennikarzy?

Kiedy PR-owcy irytują dziennikarzy?

fot. mat. prasowe

Najbardziej nie lubię, gdy PR-owiec jest...

Najbardziej nie lubię, gdy PR-owiec jest...

30% ankietowanych w zachowaniu PR-owców najbardziej razi ich nachalność. Niewiele mniej, bo 28% pytanych dziennikarzy przyznało, że nie lubi, gdy PR-owiec jest niedoinformowany. Dla 21% - główną wadą jest niedostępność specjalistów ds. komunikacji.

Respondenci w pojedynczych przypadkach jako wady PR-owców wskazywali brak kompetencji, unikanie konkretów w odpowiedziach, kłamstwo i brak kultury.

Joanna Sopyło, dziennikarka magazynu Brief, komentując wyniki ankiety, zauważyła: „Polskim PR-owcom daleko do ideału, bo niestety nie zawsze rozumieją, że public relations to nie cukierkowe opisywanie nieistotnych faktów i organizowanie zbędnych konferencji”.

Informacja, konferencja – nic trudnego?

Jak wynika z badań PRoto przygotowanie dobrej informacji prasowej, jak się okazało, wcale nie jest takie proste. I pomimo że, to jedno z najczęściej wykorzystywanych w pracy PR-owca narzędzi, to nadal jego formie i treści można wiele zarzucić.

fot. mat. prasowe

Najczęstsze błędy informacji prasowych

Najczęstsze błędy informacji prasowych

Dla 28% dziennikarzy biorących udział w ankiecie najczęstszym błędem informacji prasowych jest nachalna promocja. Niezgodność z profilem tematycznym redakcji oraz błahy temat wskazało po 22% respondentów.

13% uznało, że najczęstszym błędem jest nieciekawa treść. 9% ankietowanych dziennikarzy zwróciło uwagę na złą jakość techniczną dołączonych materiałów graficznych.

Dziennikarze, którzy odpowiedzieli na ankietę wskazywali też na błędy językowe, naszpikowanie informacji „bełkotem” marketingowym, „cukierkowatość stylu”, a także podawanie nieprawdy.

Joanna Sopyło stwierdza: „Nadal, w informacjach prasowych, zdarzają się błędy, np. reportaż napisany przez rz lub półki przez u. Rozumiem troskę pracowników agencji i działów PR o los informacji prasowej, ale na ogół interesują się nie tą, którą potrzeba, a gdy należy coś pilnie przekazać nie są w stanie poinformować o tym dziennikarzy. Poza tym dzwonienie dwa tygodnie po przesłaniu notki jest niestety bez sensu, bo prawdopodobnie pracownik redakcji już dawno o niej zapomniał. Nie oznacza to oczywiście, że polski świat PR-u to same wady. Na szczęście coraz częściej zdarzają się informacje napisane w sposób profesjonalny i przejrzysty. Warto pamiętać, że takie teksty budują wizerunek firmy. Tak skonstruowane informacje przyjemnie się czyta i dziennikarz nie musi się męczyć wyszukując pożądane informacje”.
Przeczytaj także: Kto porzucił media dla PR? Kto porzucił media dla PR?

 

1 2

następna

oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: