Społeczeństwo informacyjne 2004-2006
2008-04-25 00:15
Przeczytaj także: Internet i komputery w Polsce - raport 2007
ROZWÓJ UMIEJĘTNOŚCI INFORMATYCZNYCH
fot. mat. prasowe
Umiejętności związane z korzystaniem z Internetem wg wieku w 2005 r.
2. W 2006 r. jedna trzecia mieszkańców Polski w wieku 16-74 lata rozwijała swoje kompetencje informatyczne samodzielnie poprzez praktykę. Niemal tyle samo korzystało z pomocy krewnych, przyjaciół i znajomych, a 15% ogółu mieszkańców używało podręczników i instrukcji w formie książkowej lub elektronicznej.
3. W 2005 r. przy domach i ośrodkach kultury, klubach i świetlicach działało 781 klubów komputerowych, z czego 26% funkcjonowało na wsi. Wymienione instytucje kultury przeprowadziły ponad 350 kursów komputerowych, z których 21% odbyło się na wsi. Razem kursy takie ukończyło prawie 4,8 tys. osób.
4. W 2006 r. przeciętnie szkoła podstawowa, gimnazjum lub liceum były wyposażone w 15-16 komputerów. Niemal 80% tego sprzętu przeznaczono na użytek uczniów. Internet jest najbardziej rozpowszechniony w liceach, gdzie 92% wszystkich komputerów ma dostęp do Internetu, podczas gdy w szkołach podstawowych - 64%, a w gimnazjach – 74%.
5. Na jedną szkołę wyższą w 2006 r. przypadało średnio 174 komputery przeznaczone dla studentów, czyli prawie o 20 sztuk więcej niż w 2004 r. W 2006 r. 95% komputerów uczelnianych miało dostęp do Internetu, a 92% dostęp szerokopasmowy (rok wcześniej szerokopasmowym dostępem dysponowało 83% komputerów).
6. W Polsce w roku akademickim 2005/2006 liczba absolwentów specjalności informatycznych studiów magisterskich i zawodowych wyniosła ponad 17 tysięcy (wzrost o 32% w stosunku do roku akademickiego 2003/2004).
7. Tylko 2% przedsiębiorstw wykorzystujących komputery miało w 2005 r. trudności w pozyskaniu pracowników z umiejętnościami w zakresie ICT, 18% firm nie miało takich problemów, a 80% nie miało wcale potrzeby rekrutacji takich osób. Pozyskanie odpowiedniej kadry w tym zakresie stanowiło problem dla 16% przedsiębiorstw zajmujących się informatyką oraz wykorzystujących komputery. Główną przyczyną trudności 14% firm tego sektora był brak specjalistów.
E-KULTURA
1. W latach 2004-2006 wzrosła liczba bibliotek publicznych wyposażonych w komputery: na wsi o 60%, a w miastach o 38%.
2. W 2006 r. 7% gospodarstw domowych miało dostęp do telewizji cyfrowej.
3. W 2006 r. 40% internautów czytało czasopisma i gazety online, tyle samo grało w gry komputerowe lub pobierało pliki z muzyką, filmami i grafiką, a 24% słuchało radia i oglądało telewizję przez Internet.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Społeczeństwo informacyjne w UE 2007
-
Internet i komputery w Polsce
-
Internet i komputery w Polsce - raport 2005
-
Internet i komputery w Polsce - raport 2004
-
Co to jest społeczeństwo informacyjne?
-
Dostęp do Internetu w Polsce
-
Dostęp do internetu: gwarant rozwoju gospodarki i społeczeństwa
-
Uppies czy oldschoolowiec? Sprawdź, jak konsumujesz media
-
Społeczeństwo informacyjne, globalizacja i innowacje a inteligentny rozwój