eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Społeczeństwo informacyjne 2004-2006

Społeczeństwo informacyjne 2004-2006

2008-04-25 00:15

Społeczeństwo informacyjne 2004-2006

Wartość produkcji sprzedanej w poszczególnych kategoriach wyrobów ICT © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (5)

Z publikacji GUS "Społeczeństwo informacyjne w Polsce. Wyniki badań z lat 2004-2006" wynika, że w 2006 r. w Polsce 93% przedsiębiorstw wykorzystywało komputery, na których swoje obowiązki wykonywało 38% pracowników tych firm. Analogiczne wskaźniki dla 25 krajów UE wyniosły 97% i 51%.

Przeczytaj także: Internet i komputery w Polsce - raport 2007

Wyniki badań wskazują, że:
  • Komputery, sieci i systemy komputerowe i Internet najczęściej stosują przedsiębiorstwa duże (o liczbie pracujących większej niż 250); zajmujące się bankowością, ubezpieczeniami, informatyką, telekomunikacją.
  • Liczba przedsiębiorstw posiadających stronę www w latach 2004–2006 wzrosła o 30%.
  • Liczba przedsiębiorstw kupujących przez Internet w latach 2003–2005 wzrosła 2,5-krotnie, a sprzedających podwoiła się.
  • Gospodarstwa domowe w Polsce są bliżej średniej unijnej niż przedsiębiorstwa pod względem dostępu szerokopasmowego do Internetu.
  • W największym stopniu z komputerów i Internetu korzystali: uczniowie i studenci; osoby w wieku 16–24 lata; osoby z wyższym wykształceniem; mieszkańcy dużych miast.
  • Najrzadziej z komputerów i Internetu korzystały: osoby w wieku 65–74 lata; osoby z wykształceniem podstawowym i gimnazjalnym (z wyjątkiem uczniów); emeryci, renciści, bezrobotni; mieszkańcy wsi.
SEKTOR ICT

1. W 2006 r. pod względem liczebności podmiotów firmy sektora ICT stanowiły 2,5% wszystkich przedsiębiorstw sektora produkcji i usług, a pod względem liczby pracujących 3,8%. W sektorze ICT 60% firm świadczy usługi.

2. Przychody ze sprzedaży sektora ICT wyniosły w 2006 r. 86,7 mld zł, co stanowi 5,5% przychodów sektora produkcji i usług. Dwie trzecie przychodów ze sprzedaży zrealizowano w przedsiębiorstwach zajmujących się usługami ICT, wśród których dominowała telekomunikacja, generując 70% przychodów.

3. Wydajność pracy w sektorze ICT jest o 44% wyższa niż w całym sektorze produkcji i usług.

4. Sektor ICT lepiej niż cały sektor produkcji i usług radzi sobie w zakresie dbałości o poziom kosztów. W 2006 r. na każde 100 zł przychodu z całokształtu działalności, koszty jego uzyskania w sektorze ICT wynosiły 92 zł, a w całym sektorze produkcji i usług – ponad 96 zł.

5. Nakłady sektora ICT na komputery i oprogramowanie wyniosły w 2006 r. ponad 1 mld zł, z czego 69% stanowiły nakłady przedsiębiorstw telekomunikacyjnych.

6. W latach 2004-2006 dynamika nakładów na B+R była trzy razy większa w sektorze ICT niż w całym sektorze produkcji i usług.

WYROBY ICT

fot. mat. prasowe

Wartość produkcji sprzedanej w poszczególnych kategoriach wyrobów ICT

Wartość produkcji sprzedanej w poszczególnych kategoriach wyrobów ICT

1. Produkcja wyrobów ICT ma coraz większe znaczenie dla gospodarki polskiej. Wartość produkcji sprzedanej tych wyrobów w 2006 r. wyniosła 24,4 mld zł, co stanowiło 3,7% produkcji sprzedanej ogółem (w 2005 r. 3,1%, a w 2004 r. – 3,2%).

2. Import i eksport wyrobów ICT sukcesywnie wzrasta; eksport rośnie szybciej (w 2006 r. jego wartość wyniosła 19,2 mld zł, a importu wyrobów ICT – 37,6 mld zł), dzięki czemu bilans handlu zagranicznego w tym zakresie poprawia się, choć pozostaje nadal ujemny.

 

1 2 ... 5

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: