eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Poczta Polska: przesyłki listowe i reklamacje

Poczta Polska: przesyłki listowe i reklamacje

2007-11-23 12:47

Poczta Polska: przesyłki listowe i reklamacje

Wniesione reklamacje w 2005 i 2006 r. w podziale na usługi. © fot. mat. prasowe

Urząd Komunikacji Elektronicznej przedstawił wyniki badań dotyczących terminowości przebiegu przesyłek listowych zwykłych na terenie kraju od listopada 2006 r. do sierpnia 2007 r. oraz procedur rozpatrywania przez Pocztę Polską reklamacji powszechnych usług pocztowych złożonych w 2006 roku.

Przeczytaj także: Polacy chcą konkurencji Poczty Polskiej

Terminowość listów zwykłych

Przeprowadzone przez Urząd Komunikacji Elektronicznej badanie miało na celu stwierdzenie, czy terminowość doręczania przez Pocztę Polską przesyłek listowych zwykłych priorytetowych i ekonomicznych na terenie kraju w pełnym cyklu od końca – do końca spełnia standardy określone w Załączniku nr 2 do Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 9 stycznia 2004 r. w sprawie warunków wykonywania powszechnych usług pocztowych (Dz. U. Nr 5 poz. 34 z późniejszymi zmianami).

W całym okresie przeprowadzonego badania uzyskano wskaźniki ogólnopolskie dla przesyłek ekonomicznych - 76,17%, a dla przesyłek priorytetowych - 71,72%. Natomiast w okresie od 1 stycznia 2007 r. do 24 sierpnia 2007 r. uzyskane wskaźniki wyniosły odpowiednio: dla przesyłek ekonomicznych 77,84%, a dla przesyłek priorytetowych 72,60%.

W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że uzyskane wskaźniki terminowości dla przesyłek zwykłych są niższe od standardów określonych w Załączniku Nr 2 do w/w rozporządzenia w sprawie warunków wykonywania powszechnych usług pocztowych oraz nie spełniają aktualnie obowiązujących norm europejskich w tym zakresie.

Zgodnie z powołanym wyżej rozporządzeniem cel w zakresie terminowości doręczeń został określony dla przesyłek listowych priorytetowych jako D+1 = 82% (gdzie D oznacza dzień nadania przesyłki, natomiast liczba oznacza kolejne dni po dniu nadania), natomiast dla przesyłek listowych ekonomicznych cel terminowości wyznaczono na D+3 = 85%.

W trakcie przeprowadzonego badania zaobserwowano pewne nieprawidłowości w opracowywaniu i doręczaniu przesyłek zwykłych (ekonomicznych i priorytetowych), do których należy zaliczyć:
  • nieterminowe lub przedwczesne (przed godziną opróżniania wynikającą z informacji na skrzynce nadawczej) opróżnianie pocztowych skrzynek nadawczych oraz opracowywanie i stemplowanie przesyłek pochodzących z opróżnień nadawczych skrzynek pocztowych (nierzadko następnego dnia w nocy),
  • brak codziennej obsługi rejonu doręczeń przez listonosza,
  • ustawienie błędnej daty lub godziny na datowniku,
  • brak ostemplowania lub niewłaściwe ostemplowanie przesyłek (odcisk datownika jest nieczytelny, co nie pozwala jednoznacznie ustalić daty i godziny ostemplowania przypadki),
  • pogniecenia lub zniszczenia przesyłek.
Kontrola rozpatrywania reklamacji pocztowych

Badanie zostało przeprowadzone przez UKE we wszystkich jednostkach regionalnych operatora publicznego (w 16 urzędach pocztowych, 16 jednostkach odpowiedzialnych za rozpatrywanie reklamacji w I instancji oraz 16 właściwych jednostkach rozpatrujących odwołania w II instancji) przez Delegatury Urzędu Komunikacji Elektronicznej we wszystkich województwach. Ogółem do badania wylosowano 738 reklamacji.

Kontrola procedur reklamacyjnych i reklamacji składała się z trzech elementów:
  • analizy statystyk reklamacji dostarczonych przez operatora pocztowego,
  • badania procedur reklamacyjnych poprzez przeprowadzenie wywiadu w wybranych urzędach pocztowych i urzędach pełniących funkcję jednostek organizacyjnych wyznaczonych do rozpatrywania i załatwiania reklamacji w pierwszej instancji,
  • badania procedur reklamacyjnych na podstawie pobranej losowo próbki reklamacji.

 

1 2

następna

oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: