eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Centra handlowe w Polsce I-VI 2007

Centra handlowe w Polsce I-VI 2007

2007-08-09 00:06

Centra handlowe w Polsce I-VI 2007

Powierzchnia centrów handlowych (m2). © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Retail Research Forum przygotowało dane dotyczące rynku handlowego w wybranych miastach w Polsce (w Warszawie, konurbacji Śląskiej, Trójmieście, Łodzi, Krakowie, Wrocławiu, Poznaniu i Szczecinie) za pierwsze półrocze 2007. Opublikowane informacje dotyczą: ilości powierzchni handlowej w nowoczesnych centrach handlowych wybudowanych w latach 1993-2kw 2007; nowych otwarć; prognoz na lata 2007-2008; poziomu nasycenia centrami handlowymi w poszczególnych miastach jak również poziomu pustostanów oraz nasycenia rynku handlowego wg sektorów.

Przeczytaj także: Rynek handlowy 2022 i prognozy na rok 2023

Na koniec drugiego kwartału 2007 w ośmiu głównych aglomeracjach miejskich w Polsce znajdowało się 119 centrów handlowych o łącznej wynajmowanej powierzchni brutto (GLA) 3 466 300 m2. W pierwszym półroczu 2007 oddano do użytku sześć centrów handlowych: Złote Tarasy w Warszawie, Pasaż Grunwaldzki i Arkady Wrocławskie we Wrocławiu, Forum w Gliwicach oraz II fazę Starego Browaru w Poznaniu i Plazę Sosnowiec.

fot. mat. prasowe

Powierzchnia centrów handlowych (m2).

Powierzchnia centrów handlowych (m2).

W I połowie 2007 roku zaobserwowano znaczący wzrost (o ponad 100%) podaży nowoczesnych centrów handlowych w porównaniu z pierwszym półroczem roku 2006. Łącznie w 1-2kw 2007 w ośmiu największych aglomeracjach miejskich w Polsce oddano do użytku 224,500 m2 nowoczesnej powierzchni w centrach handlowych. Kumulacja otwarć spowodowana została dostarczeniem na rynek zarówno nowych obiektów jak i obiektów, których otwarcie opóźniło się o kwartał.

W chwili obecnej najwięcej, gdyż 29.7 proc. nowoczesnej powierzchni centrów handlowych znajduje się w Warszawie, a następnie w konurbacji Śląskiej (19.8 proc.). Relatywnie mała liczba powierzchni handlowej odnotowana została w Szczecinie (4.2 proc.) oraz Trójmieście (8 proc.) i Wrocławiu (8.3 proc.).

Inny obraz rynku ukazuje jednak analiza nasycenia centrami handlowymi na liczbę mieszkańców. I tak najwyższy wskaźnik nowoczesnej powierzchni handlowej na 1,000 mieszkańców zanotowano w Poznaniu (619) i w Warszawie (594) a relatywnie niski w konurbacji Śląskiej (305). Według przewidywań Retail Research Forum, na koniec 2008 roku nastąpi dalszy wzrost powierzchni centrów handlowych na 1,000 mieszkańców w większości analizowanych w niniejszym komunikacie miast. Dalszy znaczący wzrost nastąpi w Szczecinie (z obecnych 351 m2/1,000 mieszkańców do 543 m2/1,000 mieszkańców) oraz Poznaniu (z obecnych 619 m2/1,000 mieszkańców do 787 m2/1,000 mieszkańców).

fot. mat. prasowe

Powierzchnia centrów handlowych na 1000 mieszkańców.

Powierzchnia centrów handlowych na 1000 mieszkańców.


 

1 2

następna

oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: