Telefon komórkowy ważniejszy niż portfel
2025-01-16 11:39
Przeczytaj także: Szybkość internetu to nie jest pole do oszczędzania. Nawet w kryzysie
Z tego tekstu dowiesz się m.in.:
- Z jaką częstotliwością Polacy sięgają po telefon komórkowy?
- Do czego służy nam internet w telefonie?
- Co dla Polaków jest większym dyskomfortem: zostawienie w domu smartfona czy portfela?
Departament Public Relations Banku Millennium po raz pierwszy zlecił przeprowadzenie badania "Mobilny Portret Polaka" w 2018 roku. Najnowsza odsłona dostarcza szczegółowych i aktualnych danych na temat
Zdecydowaliśmy się wrócić do badania "Mobilny Portret Polaka" po 7 latach, żeby sprawdzić, jak zmieniły się mobilne nawyki Polaków. W 2018 roku 55 proc. respondentów deklarowało, że bardziej uciążliwe byłoby dla nich zostawienie w domu portfela niż telefonu. Teraz sądzi tak już tylko 39 proc., a dla większości telefon stał się ważniejszy i przejął funkcję portfela. Przechowujemy w swoich smartfonach elektroniczne odpowiedniki dokumentów tożsamości, płacimy nim, a także czerpiemy wiedzę o świecie, kupujemy w sklepach online, załatwiamy sprawy urzędowe, kontaktujemy się z bliskimi. Wyniki tegorocznej edycji pokazują, jak technologia mobilna staje się integralną częścią naszego codziennego życia, wpływając na sposób, w jaki komunikujemy się, pracujemy i spędzamy czas wolny — mówi Iwona Jarzębska, dyrektorka Departamentu Public Relations w Banku Millennium.
fot. mat. prasowe
Sposoby wykorzystania internetu w telefonie
Internet w telefonie potrzebny jest nam przede wszystkim do przeglądania stron i komunikacji
Z badania "Mobilny Portret Polaka" wynika, że przywiązanie do telefonów komórkowych zmienia się w zależności od wieku respondentów. Największe wykazują najmłodsi respondenci w wieku 18-24 lata, z których aż 88 proc. bardziej odczułoby brak telefonu niż portfela. Wśród osób w wieku 25-34 lata odsetek ten wynosi 76 proc., w grupie 35-44 lata - niespełna 70 proc., a wśród badanych w wieku 45-54 lata - 58 proc. Najmniejsze przywiązanie do telefonów deklarują respondenci w wieku powyżej 55 lat. To też jedyna grupa wiekowa, dla której nadal bardziej uciążliwy jest brak portfela (54 proc.) niż telefonu (46 proc.).
fot. mat. prasowe
Częstotliwość korzystania z telefonu
Większość badanych Polaków deklaruje, że nie korzysta z telefonu w czasie rozmowy z kimś w cztery oczy
Powszechna obecność telefonów komórkowych stała się faktem. Aż 93 proc. badanych przyznaje, że korzysta z telefonu częściej niż raz dziennie, a 35 proc. z nich sięga po niego niemal co chwilę. Jednocześnie większość badanych Polaków deklaruje, że nie korzysta z telefonu w czasie rozmowy z kimś w cztery oczy (76 proc.), podczas posiłku (59 proc.), ani w toalecie (55 proc.). Mniej rygorystycznie badani podchodzą do korzystania z telefonu w łóżku przed snem (robi tak 64 proc. pytanych), w czasie oglądania filmów, seriali lub telewizji (58 proc. respondentów), albo podczas pracy lub nauki (przyznaje się do tego 58 proc. badanych).
fot. mat. prasowe
Portfel czy telefon
Jeśli mamy czegoś zapomnieć, to wolimy, żeby był to portfel niż telefon
W badaniu okazało się, że 96 proc. badanych ma dostęp do internetu w telefonie komórkowym. W grupach wiekowych 25-34 i 35-44 lat ten współczynnik wynosi aż 99 proc. Do czego wykorzystują internet mobilny? Trzech na czterech respondentów przegląda na telefonie strony internetowe, a blisko 70 proc. - do komunikowania się ze znajomymi i rodziną, korzystania z bankowości mobilnej i mediów społecznościowych. Niemal 60 proc. pytanych Polaków opłaca w telefonie rachunki, 55 proc. - robi zakupy online, co drugi respondent czyta wiadomości na stronach gazet lub portali informacyjnych, odbiera i nadaje paczki, a także słucha muzyki.
fot. mat. prasowe
Przywiązanie do telefonu
35 proc. Polaków sięga po telefon niemal co chwilę
Choć powszechność korzystania z internetu w telefonie już nie zaskakuje, to wśród sposobów jego wykorzystania warta odnotowania jest wysoka pozycja bankowości mobilnej. Aplikacja mobilna banku jest tak powszechna jak komunikatory czy media społecznościowe, z których korzysta 69 proc. badanych. Wynik ten jest na podobnie wysokim poziomie niemal we wszystkich grupach wiekowych, nawet w grupie 55+, która również osiąga imponujące 65 proc. Pokazuje to, jak bardzo usługi bankowe są obecne w naszym życiu, również dzięki udostępnieniu funkcji ułatwiających załatwianie codziennych spraw, takich jak zakupy, poruszanie się komunikacją miejską czy samochodem, rozliczanie się z bliskimi oraz załatwianie formalności urzędowych — komentuje Katarzyna Dobosz, ekspertka ds. badań i projektowania CX w Departamencie Jakości w Banku Millennium.
Badanie "Mobilny Portret Polaka" zrealizował w dniach 25-29 października 2024 roku Ogólnopolski Panel Badawczy Ariadna na zlecenie zespołu Public Relations Banku Millennium na reprezentatywnej próbie 1068 osób metodą CAWI.
![Czy smartfony i aplikacje rządzą życiem młodych Polaków? [© pixabay.com] Czy smartfony i aplikacje rządzą życiem młodych Polaków?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/telefon-komorkowy/Czy-smartfony-i-aplikacje-rzadza-zyciem-mlodych-Polakow-253111-150x100crop.jpg)
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)