eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Internet: kobiety ze smartfonem, mężczyźni z komputerem

Internet: kobiety ze smartfonem, mężczyźni z komputerem

2019-04-12 10:55

Internet: kobiety ze smartfonem, mężczyźni z komputerem

Czy internet mobilny jest kobietą? © contrastwerkstatt - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Zakupy online cieszą się wśród Polaków coraz większą popularnością. Towarzyszące im zachowania konsumentów są jednak mocno zróżnicowane. Jak pokazuje badanie zrealizowane przez SMSAPI, połowa kobiet w poszukiwaniu ofert sięgnie po telefon, wśród mężczyzn natomiast prym wiedzie komputer. Podobną tendencję widać w przypadku czytania promocyjnych wiadomości czy płatności online. Zasadne jest zatem stwierdzenie, że w naszym kraju internet mobilny jest kobietą.

Przeczytaj także: Zakupy online coraz bardziej mobilne. Szczególnie odzieżowe

Jeszcze przed dekadą układ był zupełnie prosty i oczywisty - komputery służyły nam do surfowania po sieci, a telefony do dzwonienia i wysyłania sms-ów. Dziś tego rodzaju podział nie znajduje już zastosowania. SMSAPI w raporcie “Komunikacja marki - Oczekiwania Konsumenta” postanowiła przyjrzeć się m.in. celom, w jakich wykorzystujemy poszczególne urządzenia.

59% respondentów deklaruje, że wiadomości zawierające oferty promocyjne woli przeczytać w telefonie niż prześledzić je na komputerze. Im jednak dalej w las, tym nasze preferencje ulegają zmianie. Okazuje się bowiem, że z każdym krokiem, który kieruje nas w stronę ostatecznego zakupu, sympatia użytkowników przesuwała się w stronę dużego ekranu - 65% stwierdziło, że płatności woli już dokonać na komputerze.

Podobnych wniosków dostarczają dane z kilku tysięcy sklepów na platformie Shoper. Choć 2/3 ruchu na ich stronach pochodzi z urządzeń mobilnych, to dla wizyt, które kończą się zakupem, proporcja ta odwraca się na korzyść komputerów

Dokładny wgląd w wyniki badania SMSAPI ujawnia też, że w pewnych grupach respondentów sympatia do urządzeń mobilnych jest większa. Co dość oczywiste, ze smartfonów chętniej korzysta młodzież niż pokolenie ich rodziców. Zaskakująca jest za to większa popularność smartfonów u kobiet niż u mężczyzn.

fot. mat. prasowe

Na jakim urządzeniu najczęściej wykonujesz poniższe czynności?

Płatności częściej dokonujemy za pośrednictwem komputera.


Innowatorki i tradycjonaliści


W badaniu SMSAPI dla czterech wybranych etapów kontaktu konsumentów ze sklepami internetowymi (odebranie wiadomości promocyjnej, wyszukiwanie oferty, przeglądanie sklepu, płatność), wśród kobiet smartfon ma o kilkanaście procent więcej punktów procentowych niż u mężczyzn. Największa różnica (21,1%) pojawia się przy wyszukiwaniu interesujących ofert. Na telefon wskazało 49,4% kobiet i 28,3% mężczyzn. Podobnie wysoka rozbieżność występuje przy pytaniu o odbieranie wiadomości z ofertą promocyjną.

- Taki wynik to cenna wskazówka dla marek adresujących swoją ofertę głównie do kobiet. Powinny komunikować się ze swoimi klientami przede wszystkim przez kanał mobilny wykorzystując aplikacje mobilne, SMS-y czy typowo smartfonowe social media jak np. Instagram - mówi Andrzej Ogonowski z SMSAPI.

Wnioski te są zbieżne z wynikami analizy brytyjskiej firmy badawczej UKOM, która w 2016 r. sprawdziła, jak wygląda ilość czasu spędzanego w sieci z różnymi urządzeniami ze względu na płeć użytkowników. Kobiety aż w 65% korzystały z internetu przez smartfony i tablety. Dla mężczyzn ten wynik był o 16% niższy. Niedawno zaś polska firma Gemius policzyła wizyty w najpopularniejszych serwisach, dzieląc je wg. urządzenia i płci. W przypadku większości z nich odsłony mobilne zrównały się praktycznie z desktopowymi. Wyjątkiem są wizyty na portalach zakupowych (Allegro, OLX i Ceneo) oraz newsowych (Onet, WP, Gazeta) wśród kobiet, gdzie wejścia ze smartfonów i tabletów są o ok. 20% częstsze niż z komputerów.

fot. mat. prasowe

Na jakim urządzeniu najczęściej wykonujesz poniższe czynności? wg płci

Przy wyszukiwaniu interesujących ofert na telefon wskazało 49,4% kobiet i 28,3% mężczyzn.


Magia nowości i siła przyzwyczajenia


Istotny wpływ na preferowany sposób korzystania z internetu ma również wiek użytkowników. W badaniu SMSAPI widać to szczególnie w pytaniu o najczęściej używane urządzenie do szukania oferty w sieci. Wśród osób w wieku 18-29 lat większość (57%) respondentów wybrało smartfon, jednak w kolejnych przedziałach wiekowych jego popularność spada. W grupie 50+ ponad 87% skorzystałoby z komputera.
- Wiele osób zaczynało swoją przygodę z internetem, gdy nie było jeszcze smartfonów. Zdążyły przyzwyczaić się do komputerów i trzymają się nich, mimo że mają mniej przyjazny interfejs, z niektórymi zadaniami radzą sobie gorzej i nie mamy ich stale przy sobie. Młode pokolenie wychowało się z telefonami komórkowymi w ręku. Nie pamięta nieresponsywnych stron, które były koszmarem mobilnego internetu jeszcze 5 lat temu, nie boi się klikać w linki w SMS-ach. W badaniu aż 73% dwudziestolatków stwierdziło, że wiadomości z ofertą promocyjną woli dostawać na telefon - zauważa Andrzej Ogonowski.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: